2025-04-21, 22:12
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Under mina uppväxtår hände det sig vid upprepade tillfällen att en vuxen anhörig till mig lånade ut sitt MedMera-kort till den 20-åriga grannsonen Emanuel*. Detta hände sig när grannsonen skulle ut och rulla hatt på krogen, gå på match eller åka på exempelvis kryssning . Då knackade han på. Sen återlämnade han kortet dagen därpå.

Nu undrar jag:
Är det sant att kortet hade förmåner i den här klassen – rabatt på krogvaror?
MedMera-kortet, är det inte personligt och därför olagligt att låna ut?
Varför införskaffade inte grannsonen ett eget MedMera-kort?

Visst, min vuxna anhöriga var storkonsument hos Coop Forum och samlade ihop fler poäng än en 20-åring, men ändå? Har rätt god kontakt med den vuxna anhöriga som lånade ut kortet men vi har ingen relation där vi pratar om gamla saker naturligt. Vad tror ni om MedMera? Låna ut?

*Fingerat namn.
Citera
2025-04-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Under mina uppväxtår hände det sig vid upprepade tillfällen att en vuxen anhörig till mig lånade ut sitt MedMera-kort till den 20-åriga grannsonen Emanuel*. Detta hände sig när grannsonen skulle ut och rulla hatt på krogen, gå på match eller åka på exempelvis kryssning . Då knackade han på. Sen återlämnade han kortet dagen därpå.

Nu undrar jag:
Är det sant att kortet hade förmåner i den här klassen – rabatt på krogvaror?
MedMera-kortet, är det inte personligt och därför olagligt att låna ut?
Varför införskaffade inte grannsonen ett eget MedMera-kort?

Visst, min vuxna anhöriga var storkonsument hos Coop Forum och samlade ihop fler poäng än en 20-åring, men ändå? Har rätt god kontakt med den vuxna anhöriga som lånade ut kortet men vi har ingen relation där vi pratar om gamla saker naturligt. Vad tror ni om MedMera? Låna ut?

*Fingerat namn.

Det är väl mastercard, vet inte hur förmånerna ser/såg ut på den tiden men ju mer du bränner på kortet desto mer bonus får du åtminstone idag. och har du koden så är det bara o köra full gas.

Sen är?/var det ett kreditkort, krävs väl åtminstone 150.000 årsinkomst och inget hos kronis.
Citera
2025-04-21, 22:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är väl mastercard, vet inte hur förmånerna ser/såg ut på den tiden men ju mer du bränner på kortet desto mer bonus får du åtminstone idag. och har du koden så är det bara o köra full gas.

Sen är?/var det ett kreditkort, krävs väl åtminstone 150.000 årsinkomst och inget hos kronis.

Var det ett kreditkort och inget vanligt medlemskort? Låter riktigt korkat att låna ut kreditkortet till någon som i biologisk mening är ett barn (20 år) som inte känner konsekvenser. Det är som att be om problem. Måste minnas fel om vilket kort det var. Känner min äldre anhöriga som klipsk, inte särskilt korkad, faktiskt.
Citera
2025-04-21, 22:29
Medlem
Citat:
Var det ett kreditkort och inget vanligt medlemskort? Låter riktigt korkat att låna ut kreditkortet till någon som i biologisk mening är ett barn (20 år) som inte känner konsekvenser. Det är som att be om problem. Måste minnas fel om vilket kort det var. Känner min äldre anhöriga som klipsk, inte särskilt korkad, faktiskt.

Bara en gissning från min sida, Coop eller Konsum eller vad det hette på den tiden drev väl knappast /eller hade samarbete med krogar och extrabonus.
Möjligen om det var ålandskryssningar och krogar där.
Citera
2025-04-21, 22:30
Medlem
Brukade vara bonus på t ex kryssningar, kanske även fick poäng på medlemskortet, win-win, kompisen rabatt ägaren bonuspoäng.
Citera
2025-04-21, 22:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Bara en gissning från min sida, Coop eller Konsum eller vad det hette på den tiden drev väl knappast /eller hade samarbete med krogar och extrabonus.
Möjligen om det var ålandskryssningar och krogar där.

Tänk om det rörde sig om Eurobonus och inte MedMera. Jag undrar jag...
Citera
2025-04-21, 23:33
Medlem
Citat:
Tänk om det rörde sig om Eurobonus och inte MedMera. Jag undrar jag...

Sannolikheten att TS minns fel är nog stor, om det här var för över 10 år sedan.
Citera
2025-04-21, 23:57
Medlem
immenhusens avatar
MedMera gav en ganska så saftig återbäring under en period. Det kunde ha att göra med detta.

/AI
Citera
2025-04-22, 15:13
Medlem
Nicholassarkozys avatar
MedMera back in the days fungerade som så att man kunde sätta in pengar på kortet och sedan betala med det för att få återbäring.

Så den här kompisen som lånade kortet satte in pengar på det och brände sedan alltihop på en festkväll/finlandsfärja. Man fick även extra återbäring för alla inköp på finlandsfärjan ett tag där.

Det var alltså inget kreditkort.
Citera
2025-04-22, 16:32
Medlem
Det närmaste krogen man kommer är väl Rasta som ger 10% på mat och dryck till innehavare av ett antal kort, däribland Coop-kort:

https://www.rasta.se/om-oss/rabatter/
Citera
2025-04-22, 17:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det närmaste krogen man kommer är väl Rasta som ger 10% på mat och dryck till innehavare av ett antal kort, däribland Coop-kort:

https://www.rasta.se/om-oss/rabatter/

Rätt svar. Jag tippar på att grannpojkspolingen lånade kortet när han skulle äta köttbullar med gräddsås längs E4:an. Kanske inte, men en skoj tanke.
Citera
2025-04-22, 17:14
Medlem
Citat:
Rätt svar. Jag tippar på att grannpojkspolingen lånade kortet när han skulle äta köttbullar med gräddsås längs E4:an. Kanske inte, men en skoj tanke.

Kan ju varit du som missförstått något som ung?

Det har ju aldrig varit erbjudanden av typen 4 lakritsshots för 3, det är oavsett inte lagligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in