2025-04-21, 17:30
Medlem
Sladdarens avatar
1. Hur vet jag att min router klarar av 5G, har 5G mottagning ?
- Förutsatt att leverantören levererar 5G

2. Och att datorn trådlöst klarar av 5G

3. Verkar vara en rimlig metod med videon nedan men finns det nå fler metoder ?
Bredbanskollen just nu 92 Mbit /sek

https://www.youtube.com/watch?v=s4jxJzrp4eI

4. Tex på telefonen men min telefon har inte 5G men jag kanske kan kolla upp routern
med den ? Hur gör jag det på enklaste sätt med wifi på bara ?

5. Tex på denna dator / laptop (och inte andra då) kollade jag på egenskaper för mitt wifi i högra nedre hörnet och så står det nätverksband 2.4 Ghz

6. Routern har både 2.4 - 5 Ghz så

7. Finns det nåt mer å kolla och ställa in på router eller dator ? för att få ut bara 5G liksom eller prioriterat 5G. Ja jag låter amatörmässig men ni fattar
Senast redigerad av Sladdaren 2025-04-21 kl. 17:33.
Citera
2025-04-21, 17:51
Medlem
BackToHegels avatar
Vad är det för router du har? Alltså vad heter modellen?
Citera
2025-04-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
1. Hur vet jag att min router klarar av 5G, har 5G mottagning ?
- Förutsatt att leverantören levererar 5G

2. Och att datorn trådlöst klarar av 5G

5. Tex på denna dator / laptop (och inte andra då) kollade jag på egenskaper för mitt wifi i högra nedre hörnet och så står det nätverksband 2.4 Ghz

6. Routern har både 2.4 - 5 Ghz så

7. Finns det nåt mer å kolla och ställa in på router eller dator ? för att få ut bara 5G liksom eller prioriterat 5G. Ja jag låter amatörmässig men ni fattar

Vad din router tar emot, och vad den skickar till din dator är två olika saker.

Din dator tar med ytterst störst sannolikhet inte emot nånting som har med 5G att göra. Det gör din router (om du säger att det är en sådan). Din router kommer sedan att skapa ett Wifi-nät på antingen 2.4, eller 5 Ghz (eller föralldel båda, samt nyare 6 GHz, om den kan).

På min router kan jag logga in och se vad som används (i mitt fall 4G eller 3G då). Detta är troligen inget du kan se i din dator nånannanstans än i din routers web-gränssnitt sett i en webläsare på sagda dator.

(Möjligen att du kan få ledtrådar map bredbandskollens hastighetstest.)
Citera
2025-04-21, 21:15
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Vad är det för router du har? Alltså vad heter modellen?

Huawei B535-235a

Verkar va 4 G på den , är ganska sällan jag använder den
Citera
2025-04-21, 21:17
Medlem
Har du hört talas om Google?
Citera
2025-04-21, 21:54
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Huawei B535-235a

Verkar va 4 G på den , är ganska sällan jag använder den
Ok, en Huawei B535-235a. Frågan var ifall den hade 5 GHz Wi-Fi? Det verkar den ha. 4G/5G är något annat. Routern har ju två sidor, inkommande och utgående eller vad man ska säga. Inkommande kan vara en nätverkskabel från fiberdosan eller trådlöst 4G/5G. Utgående mot din nätverk med LAN-portar och WIFI 2,4 och 5 GHz är något annat.

Citat:
Transmission Standard: 802.11ac/a/n 2 x 2 & 802.11b/g/n 2 x 2, MIMO
Wireless Transmission Rate: DBDC, 1167 Mbps
Wireless Frequency Band: 2.4 GHz & 5GHz, band steering
Antenna Type: Dual-band Wi-Fi antenna
https://consumer.huawei.com/ie/route...er-3pro/specs/

Citat:
Does my router support 5 GHz Wi-Fi? How do I connect to its 5 GHz Wi-Fi?
1 Yes. Your router supports 5 GHz Wi-Fi, which is faster and less sensitive to interference. However, it does
not penetrate walls as well as 2.4 GHz Wi-Fi and can only be used on devices that support 5 GHz Wi-Fi.
2 If you have enabled the feature that prioritizes 5 GHz on your router, the 2.4 GHz and 5 GHz networks will
share the same network name and you will be automatically connected to the faster network. If this feature is disabled, two Wi-Fi network names will be displayed. Connect to the Wi-Fi network ending with "_5G".
You can manage this feature in your router's web-based management page.
https://www.bruksanvisni.ng/huawei/b...bruksanvisning
Citera
2025-04-21, 22:36
Medlem
Loikkaris avatar
4G och 5G är med mobilt internet. 4G ger ca100 Megabit per sekund och kallas vanligtviss LTE G i sammanhanget betyder generation. 5G kan teoretiskt ge dataöverföringshastigheter på upp till 20 Gbit/s, men i verkligheten mycket mindre.

Wi-Fi 2,4 Ghz eller 5 Ghz, både 2,4 Ghz och 5 Ghz är frekvenser (även kallat frekvensband) för radiovågor som används för WiFi. Här är det hela tydligt förklarats tycker jag. https://www.tre.se/Vad är skillnaden mellan 2,4 GHz och 5 GHz?
Citera
2025-04-21, 23:15
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Har du hört talas om Google?
Har du svårt att bedöma frågeställningen?
Om du är smart nog, så borde du inse att att TS försöker så gott det går.
Citera
2025-04-22, 16:41
Medlem
I inställningar på routern om den har 5G borde du kunna ställa in så den antingen skickar både 2,4Ghz eller 5Ghz. Det är banden routern skickar på till din dator. Ibland kan 5ghz va avstängt så du får ställa in det själv.

Har du provat läsa på baksidan av routern så ser du en adress och lösenord du ska mata in i webbläsaren för att managera den.
Citera
2025-04-22, 21:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ok, en Huawei B535-235a. Frågan var ifall den hade 5 GHz Wi-Fi? Det verkar den ha. 4G/5G är något annat. Routern har ju två sidor, inkommande och utgående eller vad man ska säga. Inkommande kan vara en nätverkskabel från fiberdosan eller trådlöst 4G/5G. Utgående mot din nätverk med LAN-portar och WIFI 2,4 och 5 GHz är något annat.

https://consumer.huawei.com/ie/route...er-3pro/specs/

https://www.bruksanvisni.ng/huawei/b...bruksanvisning

Låter bra
Citera
2025-04-22, 21:26
Medlem
Sladdarens avatar
Huawei B535-235a är en snabb 4G-router med stöd för 300 Mbps LTE Cat 7 (300/100 Mbps). Inbyggd 802.11ac WiFi, 4 st Gigabit Ethernet-portar och anslutning för extern antenn. Huawei H155-381 - en ny 5G-router med nedladdningshastighet upp till 3,6 Gbps och utrustad med den senaste WiFi-tekniken (802.11ax WiFi 6).

Routern är anpassat för endast maximal hastighet vad 4G kan leverera
är min slutsats oavsett frekvenzband beroende på avstånd och täthet / hinder
Alltså helt trådlös mobilt bredband syfte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in