2025-04-25, 07:56
Medlem
italiensks avatar
Vilken laptop och vilka specifikationer gäller det? Svårt bilda sig en uppfattning annars.

Kanske har han blandat ihop gibibyte och gigabyte.
Citera
2025-04-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Säkert sant.

De har haft felaktiga uppgifter i åratal. Läs textinfon om en dator och jämför sedan med de uppgivna specifikationerna på samma sida, så ser du att de ofta inte stämmer överens med varandra. Så är det med de flesta av de datorer de säljer, infon är felaktig på något sätt, hur, ja det vet man ju inte så inget går att lita på. Är det texten eller specsen, eller är det specsen och inte infon, osv.

Konstigt att det har fått vara så så länge.

De kanske är önsketänkande ifrån honom som skrev texten i broschyren??

Jag vet ju exempel när texten skriver om den smidiga toppenbra laptopen, men inne i den sitter en Celeron... Som gör säkert sitt jobb när det gäller enklare uppgifter för vardagsbruk, men Celeron är ju inkastare i sammanhanget...

Hur som. OM data i den allmänna beskrivningen brukar vara bättre än de faktiska data i fackbeskrivningen, så är det ett systematiskt strukturfel.

OM de bara inte stämmer riktigt, och innehållet KAN vara bättre än vad som antyds i reklamtexten - är det helt enkelt undermålig redigering / undermåliga datakunskeper hos layoutaren.
Citera
2025-04-25, 15:37
Medlem
Citat:
Visst, likt länken jag angav. I den mån önskad data finns där.

Men infon som finns på "Om" i Windows kan ej manipuleras eller?
Citera
2025-04-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Jag såg något inlägg i en grupp på Facebook där personen påstod att han köpt en laptop på Elgiganten, när han sedan fick hem den och undersökte specifikationerna påstod han att det var sämre hårdvara/specifikationer än vad som uppgavs på hemsidan för produkten. Dock var det samma modellnamn och dylikt på laptopen så att det förmodligen är mer svårupptäckt för en oteknisk person som inte undersöker hårdvaran inuti etc. något närmre efter köp.

Om nu detta är sant, är det extremt ovanligt att något sådant sker? Har ni någonsin hört talas om något liknande gällande Elgiganten?

Om vi säger att en gammal person som är okunnig rent tekniskt skulle köpa en dator och får hem en sämre, vore inte det rätt illa då eftersom en sådan person kanske ej har kunskapen att kontrollera sådant och fortsätter använda den i god tro att han fått det han betalt för och ej något sämre?
Det är inte helt ovanligt att butiker skriver att produkten kan avvakta från specifikationen. Framförallt i samband med Covid-19 och krigsutbrottet i Ukraina så blev det brist på komponenter inom en rad områden. Exempelvis så var det svårt att få tag på reservdelar till cyklar. Där var det flera tillverkare som skrev att avvikelser mot specifikationen kan förekomma. Om de sedan monterar bättre eller sämre komponenter är ju oklart.

Tänker att motsvarande gäller för datorer där det inte nödvändigtvis är rätt modell på hårddisken men att monterar en markant sämre låter lite konstigt.

Man kan nog räkna med att alla cyklar som är tillverkade under samma modeller inte har exakt samma konfiguration och man kan nog räkna med att alla datorer i en serie inte heller är exakt lika. Däremot så ska ju inte processorhastighet, hårddisk och grafikkort vara sämre än specifikationen.

Exempel:
1.4 Sportson reserverar sig för eventuella slutförsäljningar, prisfel, samt bild- och skrivfel på Webbplatsen. Sportson förbehåller sig rätten att när som helst ändra produktinformationen på denna webbplats och reserverar sig för att produkttillverkaren kan byta ut utrustning och/eller delar utan förvarning
https://www.sportson.se/kopvillkor
Senast redigerad av Mynicname 2025-04-25 kl. 17:51.
Citera
2025-04-25, 17:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Men infon som finns på "Om" i Windows kan ej manipuleras eller?

Inte med annat än att man då byter ut hårdvara, vilket är rätt osannolikt.
Citera
2025-04-25, 19:24
Medlem
Citat:
Jag såg något inlägg i en grupp på Facebook där personen påstod att han köpt en laptop på Elgiganten, när han sedan fick hem den och undersökte specifikationerna påstod han att det var sämre hårdvara/specifikationer än vad som uppgavs på hemsidan för produkten. Dock var det samma modellnamn och dylikt på laptopen så att det förmodligen är mer svårupptäckt för en oteknisk person som inte undersöker hårdvaran inuti etc. något närmre efter köp.

Om nu detta är sant, är det extremt ovanligt att något sådant sker? Har ni någonsin hört talas om något liknande gällande Elgiganten?

Om vi säger att en gammal person som är okunnig rent tekniskt skulle köpa en dator och får hem en sämre, vore inte det rätt illa då eftersom en sådan person kanske ej har kunskapen att kontrollera sådant och fortsätter använda den i god tro att han fått det han betalt för och ej något sämre?
Vad var det som inte stämde?

Det jag kan tänka mig elgiganten skriver är:
1. processor
2. mängden dram
3. grafikprocessor i förekommande fall.

Om modellbeteckningen var korrekt så låter det mer som att den som skrev in info på hemsidan såg snett. Mängden dram är ett stor fel som snabbt upptäcks. Så det lär det inte vara.
Någon siffra fel i produktbeteckningen för CPU eller grafikprocessor är väl mer troligt att man kan göra fel på.

Kollar man modellen hos producenten lär det stämma till 100%. (Och att göra det rekommenderas då man kan få lite mer info).
Citera
2025-04-26, 01:43
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Detta är vanligt bland stora företag med en seriös fasad.

När man väl packat upp datorn upptäcker många inte att de fått en sämre och billigare dator än de beställt och betalat för, eller sämre och billigare komponenter än vad som angavs från början. Ofta kommer svinen undan med det.

Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Vilken laptop och vilka specifikationer gäller det? Svårt bilda sig en uppfattning annars.

Kanske har han blandat ihop gibibyte och gigabyte.

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Vad var det som inte stämde?

Det jag kan tänka mig elgiganten skriver är:
1. processor
2. mängden dram
3. grafikprocessor i förekommande fall.

Om modellbeteckningen var korrekt så låter det mer som att den som skrev in info på hemsidan såg snett. Mängden dram är ett stor fel som snabbt upptäcks. Så det lär det inte vara.
Någon siffra fel i produktbeteckningen för CPU eller grafikprocessor är väl mer troligt att man kan göra fel på.

Kollar man modellen hos producenten lär det stämma till 100%. (Och att göra det rekommenderas då man kan få lite mer info).

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nyfiken på vad som var sämre än skriven spec?
En okunnig person blir som du säger säkerligen lurad då de inte kollar vad de egentligen fått utan tror blint på specen på hemsidan om de ens läst den, kan också varit en säljare som sagt att datorn är jättebra.

Om jag inte minns fel skrev han att det var en sämre processor samt lägre RAM på den han fick.
Citera
2025-04-26, 05:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Om jag inte minns fel skrev han att det var en sämre processor samt lägre RAM på den han fick.

Hoppas verkligen att personen lämnar tillbaka datorn och på något sätt borde det också uppmärksammas på högre nivå så folk får veta hur elgiganten jobbar.
Om det är sant så är det för jävligt.
Citera
2025-04-26, 11:20
Medlem
BackToHegels avatar
En gång köpte jag en termos, som gick sönder nästan direkt. Ringde till Elgiganten, snackade med nått stolpskott Hakhan som påstod att jag bara fick en ny ifall köpt en grön termos. De hade flera färger kom jag ihåg, men som tur var hade jag köpt en grön och fick en ny på garantin.

Någon med liknande erfarenheter?
Citera
2025-05-05, 01:03
Medlem
Citat:
Inte med annat än att man då byter ut hårdvara, vilket är rätt osannolikt.

https://i.postimg.cc/xYpMMhMg/15838953.jpg

https://i.postimg.cc/GcRybCn3/2893934.jpg

Ser ovan ut som sig bör, utifrån att man köpt den här?; https://www.elgiganten.se/product/da...r-dator/305409
Citera
2025-05-05, 01:37
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
https://i.postimg.cc/xYpMMhMg/15838953.jpg

https://i.postimg.cc/GcRybCn3/2893934.jpg

Ser ovan ut som sig bör, utifrån att man köpt den här?; https://www.elgiganten.se/product/da...r-dator/305409
Ja, Intel i5-1035G1 och 8GB RAM, Windows 10 Home. Stämmer bra det.

Detta är en märklig tråd.
Senast redigerad av BackToHegel 2025-05-05 kl. 01:40.
Citera
2025-05-05, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ja, Intel i5-1035G1 och 8GB RAM, Windows 10 Home. Stämmer bra det.

Detta är en märklig tråd.

Ja, den är lite märklig. Men det känns inte helt omöjligt att det skulle kunna bli något knas. På hemsidan jag skickade står det i produktbeskrivningen: "10:e generationens Core™ i5
Med en fyrkärnig Intel® Core ™ i3-processor från Ice Lake-familjen".

Sedan vet man väl förvisso inte om de bara är slarviga när det gäller beskrivningarna eller också själva produkterna och leveranserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in