2025-04-21, 16:47
Medlem
FineAcrylics avatar
Undrar t en vn, kan man f ett examensbevis via ai som det skulle ha sett ut 1994? D skrevs det ut p papper och stmplade av universitetet. Nu r det digitala examensbevis som mejlas till studenten med digital verifikation.
Ngon?

Edit to add:
Vnnen Har studerat vid aktuellt uni och har alla kurser utom 3 och har en delexamen men vill nu ha xxx-kandidat-examen.
Senast redigerad av FineAcrylic 2025-04-21 kl. 16:50. Anledning: Tillgh
Citera
2025-04-21, 17:03
Medlem
Nej, sjlvklart kan du inte frfalska ett examensdokument genom AI. Sjlva autenticiteten ligger i papprets kvalitet och stansade mrken.
Citera
2025-04-21, 17:18
Medlem
Arbetsgivare som r i alla fall lite smarta begr utdrag frn LADOK eller bekrftar examensbevis direkt frn aktuell hgskola eller universitet om personen har pluggat i Sverige.
Citera
2025-04-21, 19:49
Medlem
Studsbolls avatar
Det r inget man behver AI fr. Bara kolla med ngon som har aktuell dokumentation och kopiera av. Det r skrmande hur lite sdant kollas upp vid en anstllning, i synnerhet om man redan haft anstllning inom en branch och r verksam dr. Jag har sjlv en magisterexamen inom ett samhllsvetenskapligt omrde (hr blir ingen outning) och en gng hade jag en diskussion om detta med en kollega inom HR och hon och jag totade ihop ett rvar-CV med en phittad examina som liknade min och skickade in till hennes kompis som hade en liknande roll p ett annat fretag och de var p fullt allvar redo att anstlla "mig" med hittepexamen. Frmodligen skulle det inte funka om det handlat om yrkesexamina eller ngot legitimerat yrke.
Citera
2025-04-21, 22:39
Medlem
Vad r det hr fr scenario? Om "han" har arbetslivserfarenhet sedan 94 varfr skulle ngon bry sig om att kolla om examen stmmer. Om han inte har anvnt utbildningen frrns nu, varfr skulle ngon vilja anstlla honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in