2025-04-21, 13:54
Medlem
En särskild effektavgift införs på elräkningen. Hur funkar det egentligen med uträkningen av avgiften? Vad kan man göra i sitt hem för att den ska bli låg?

Ett tips som jag kommer på är att stå vid ugnen medan den är på och trycka på on-off i sådan rask takt att elmätaren tror att ugnen är i något slags mellanläge. Och ha en temperaturmätare inne i ugnen som man tittar på så att tiden on respektive tiden off blir lagom. Normalt sett så kan det gå flera minuter mellan on off och det kan väl en modern elmätare upptäcka? Detta var bara en tanke som jag inte vet om den fungerar.

Har ni tips som fungerar och vill förklara på vilket sätt?
Citera
2025-04-21, 14:16
Medlem
Man skall köra högförbrukarna vid olika tider, skillnad mot tidigare när man hade timpris körde så mycket som möjligt under dom timmarna.
Just nu kör jag tvättmaskin när den är klar startar jag diskmaskinen, tidigare hade jag kört dessa parallellt.
Senast redigerad av tjanska 2025-04-21 kl. 14:20.
Citera
2025-04-21, 15:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
En särskild effektavgift införs på elräkningen. Hur funkar det egentligen med uträkningen av avgiften? Vad kan man göra i sitt hem för att den ska bli låg?

Ett tips som jag kommer på är att stå vid ugnen medan den är på och trycka på on-off i sådan rask takt att elmätaren tror att ugnen är i något slags mellanläge. Och ha en temperaturmätare inne i ugnen som man tittar på så att tiden on respektive tiden off blir lagom. Normalt sett så kan det gå flera minuter mellan on off och det kan väl en modern elmätare upptäcka? Detta var bara en tanke som jag inte vet om den fungerar.

Att slå on/off på elförbrukare medför strömspikar vilket en elmätare registrerar 50 gånger per sekund så nej, det är en oerhört dålig idé du har.
Citera
2025-04-21, 19:05
Medlem
Jag har ett hus jag inte använder. Det enda som går ibland är en badrumsfläkt från PAX. Januari hade jag gjort av med 7kWh. vid något tillfälle hade något registrerat 0,4 kW drygt. detta gav 100 sek i effektavgift. Jag ringde naturligtvis och klagade då jag tyckte jag lämnat plats i ledningarna till de som behövde. Lönlöst. jag är boven som som inte gör tillräckligt för andra.

Februari. 4kWh likadant.

Mars. Bröt huvudströmmen helt. Resultat! Ingen effektavgift.

Så där har du svaret. O i förbrukning ger noll i effektavgift.
Citera
2025-04-22, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk

En ugn drar mycket startström och därmed effekt vid start. Så din strategi är inte ändamålsenlig.
Citera
2025-04-22, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Jag har ett hus jag inte använder. Det enda som går ibland är en badrumsfläkt från PAX. Januari hade jag gjort av med 7kWh. vid något tillfälle hade något registrerat 0,4 kW drygt. detta gav 100 sek i effektavgift. Jag ringde naturligtvis och klagade då jag tyckte jag lämnat plats i ledningarna till de som behövde. Lönlöst. jag är boven som som inte gör tillräckligt för andra.

Februari. 4kWh likadant.

Mars. Bröt huvudströmmen helt. Resultat! Ingen effektavgift.

Så där har du svaret. O i förbrukning ger noll i effektavgift.
Du måste ha några fler förbrukare än bara badrumsfläkten? Om det drar 400W ibland. Några andra fläktar eller pumpar i stugan eller nån brunn eller uthus? Grundvärne?
Citera
2025-04-22, 10:30
Medlem
Waterlilys avatar
Den största förbrukaren med hög effekt och långa inkopplingstider är:
1.) Varmvattensberedaren.
2.) Sen har vi uppvärming av huset: värmepump, elradiatorer etc vars påverkan styrs av hur kallt det är ute och inne.
3.) Sen kommer ugn och matlagning som relativt kortvarigt drar hög effekt.
4.) Tvätt och diskmaskin
5.) Sen kommer olika prylar i hemmet som datorer, fläktar, hemelektronik
6.) Och sist lampor LED.

Sen mäts den genomsnittliga effekten under en timme.

Olika nätbolag har olika sätt att mäta effekttopparna som ligger till grund för debitering. Så det följande kanske inte fungerar för dig.

För mig som har Ellevio som nätägare gäller att topparna mellan kl 22 och 06 påverkar bara med halva värdet:

1.) Flytta uppvärmningen av varmvatten och starta den vid halvtimmar t ex 22:30 och koppla av den kl 05:00 (så hanterar man öven natten då man växlar mellan sommar- och normaltid). Måste man värma på dagen så starta den på halvtimmar t ex 11:30 så fördelas mätningen över två timmar. Detta gäller för beredare med direkt el. Om du inte har möjlighet att styra beredaren så be en elektriker koppla in en timer. De som värms via värmepump (från t ex pumpen som värmer huset) kan vara knepigare att styra med timer.

2.) Uppvärmning av huset är knepigare. Huset har en temperaturtröghet som man i viss mån kan utnyttja. T ex om man vill ha svalare på natten så börja sänk innetemperaturen tidigt på kvällen då huset annars vill ha mera värme p g a att det har blivit kallare ute. Sen startar du uppvärmingen tidigt på morgonen t ex vid kl 03:30 eller tidigare.

3.) Vet man med sig att behöva använda ugnen i en halvtimma så starta den kvart i heltimme. Inte kvart över. Ugnen jobbar hela tiden tills den har blivit varm då den sen övergår till att bara hålla värmen (midre snitteffekt) så det gäller att fördela ut uppvärmningen mellan timmarna. Värms huset av värmepump eller fjärrvärme är det effektivare att använda mikrovågsugn än vanlig traditionell ugn som ger mycket med restvärme.

Då man lagar mat och behöver mer el så stäng av uppvärmningen av huset. Du märker knappt en avstängning på t ex 30 minuter. Det kan vara onödigt att uppvärmningen bidrar med extra effekttopp då du har spisen igång.

4.) Många maskiner har timer så kör dem på natten.

5.) Ha inte stationära datorer igång hela tiden.

6.) Att springa och släcka LED-lampor är m e m försumbart om du ska jaga effekttoppar.

Vänligen Näckrosen
Citera
2025-04-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du måste ha några fler förbrukare än bara badrumsfläkten? Om det drar 400W ibland. Några andra fläktar eller pumpar i stugan eller nån brunn eller uthus? Grundvärne?

Nej inget annat, och fläkten har en förbrukning 4W. Misstänker att någon kan ha kopplat in en dammsugare eller något på en servicekontakt jag har öppen under proppskåpet i den gemensamma källaren. (det är ett radhus) Kanske något fel i utrustningen? Med tanke på den totala förbrukningen så kan det inte vara något stort som står och drar i alla fall.
Citera
2025-04-22, 18:30
Medlem
Det ska bli kul att se hur det blir till vintern när folk ska välja mellan att köra värmepumpen eller ladda elbilen….
Citera
2025-04-24, 22:13
Medlem
Kommer inte att göra ett skit. Oavsett hur mycket man anstränger sig så rätt som det är så går varmvattenberedaren igång samtidigt som elbilen laddar, nån satte på varmvattenkokaren för en kopp te och då är i princip hela månadens jobb med att jämna ut effekten borta. Det kvittar om man har hög effekt 2h eller 56h per månad, blir samma avgift oavsett.

Nu vet jag inte vad summorna blir här ännu, inte hört något, men räknat på de dyrare exemplen som finns och kommit fram till om jag lyckas perfekt sparar det likväl inte mer än 4-500 i månaden på vintern, och då betalar jag hellre det för att slippa bry mig. Redan planerat in det i driftbudgeten.på huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in