Citat:
Ursprungligen postat av
JustTrolling
...
"
För en månad sedan erbjöds Islam att lämna Gaza tillsammans med barnen, men pappans namn var inte med på evakueringslistan då".
Å ena sidan skriker man att man måste ut från Gaza och att Gaza är helvetet på jorden, att han håller på och svälta ihjäl och dö, att Gaza är världens största koncentrationsläger och utomhusfängelse, bla bla bla.
Å andra sidan lämnar man inte när man har chansen.
Enda rimliga slutsats jag kan läsa mig till mellan raderna är att farsan inte vill att familjen reser ut. För han tror att han har större chans att komma ut själv och han håller kvar barnen där, och istället försätter ringa runt till media. Typiskt palestinskt sätt att tänka.
https://www.sverigesradio.se/artikel...inte-pappa-har
Tack för länken.
Jag håller nog med, att farsan tror att det är bättre chans att även han får komma ut, om familjen hålls kvar... Faktiskt lite av gisslan stuk... Han spelar på vårt och israelernas samvete.
Om det är typiskt palestinskt, eller snarare typiskt muslimskt, låter jag vara osagt.
Det var ju likadant med muslimska ISIS-mammor, som satt fast i fångläger med sina barn: BARNEN hade fri lejd och säkrad transport till sina släktingar i väst. Men inte ISIS mammorna. Så mammorna höll fast barnen - de såg barnen som sin biljett ut.
Däremot vi europeer har ett helt annat synsätt: att rädda barnen kommer först.
Här på svenskt botten har vi ju exempel när vi tog emot tyskt/österrikiska judiska barn hotade av förintelsen... De barn som fick komma ut, överlevde ju allihopa, och allihopa blev värdefulla svenska medborgare. Deras vuxna familjer gick i allmänhet under. Föräldrarnas offer var alltså inte förgäves.
Ett annat exempel är de finska krigsbarn, som finnarna skickade iväg, och svenskarna tog emot...
Livet, och barnen går först.