2025-04-21, 12:07
Medlem
Ja det ändras med tiden, både normalbelopp och förbehållsbelopp.

Så nu 2025, vad menar Kronofogden med
"Du har fått det väsentligt mycket bättre ekonomiskt under din skuldsanering utan att ansöka om omprövning."

1000 kronor mer i lön?
4000 kronor mer i lön?
10.000 kronor mer i lön?

När anser borgenären att gäldenären fått det väsentligt mycket bättre?
Citera
2025-04-21, 12:35
Medlem
Det går inte att säga generellt, utom att tillfälliga utbetalningar inte påverkar, som återbetald skatt. Ligger det under 2000 kronor per månad är det sannolikt inte påverkande. Men säker kan man inte vara. Vill du vara säker kör du med öppna kort.
Citera
2025-04-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Ja det ändras med tiden, både normalbelopp och förbehållsbelopp.

Så nu 2025, vad menar Kronofogden med
"Du har fått det väsentligt mycket bättre ekonomiskt under din skuldsanering utan att ansöka om omprövning."

1000 kronor mer i lön?
4000 kronor mer i lön?
10.000 kronor mer i lön?

När anser borgenären att gäldenären fått det väsentligt mycket bättre?

Det lite tråkigare svaret, de tycker att du borde kunna betala mer. Behöver inte bara vara mer i lön utan kan också vara ett arv eller annat ekonomiskt tillägg. Har du mer pengar kvar än ditt förbehållsbelopp så bör du ha anmält.

När du inte meddelat, så kan du i värsta fall bli av med skuldsaneringen helt. Hela skulden vaknar till liv igen.
Citera
2025-04-21, 12:51
Medlem
Dom brukar räkna på 4-5000 kr netto mer per månad i betalningsutrymme.

Sedan senaste beslutet. Så har du exempelvis haft skuldsanering i 3 år och fått 2000 mer i lön per år så är du på 6000. Då är det absolut läge att själv skicka in omprövning.

Men tänk att det är betalningsutrymmet som ska vara ca 4-5000 mer per månad. Har du inte fått någon höjd lön men flyttat till en hyra som är 5000 billigare räknas det också som ökat betalningsutrymme.
Citera
2025-04-21, 12:54
Medlem
"Omprövning enligt skuldsaneringslagen (2016:675) (SkusanL) – ändrade ekonomiska förhållanden Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:  Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.  Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad.  Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert."

Citat från PDFn som du finner här: https://kronofogden.se/download/18.6...U8SfoN5GoM5ZLp
Citera
2025-04-21, 16:40
Medlem
Jag har fått knappt 5.000 kronor i ökad lön.

Samtidigt som hyra och normalbelopp ökat rejält med åren.

Men jag skickar ändå in begäran om omprövning, så har jag mitt på det torra.

När jag gjorde, nu nyligen, en preliminär uträkning, på KF:s hemsida,
så blev mitt förbehållsbelopp nästan exakt samma som enligt min plan för
min skuldsanering. Så det skilde inget.

Antagligen, då min hyra höjts, samt att normalbeloppet ökat med höjda matpriser and what have you.
Citera
2025-06-25, 13:55
Medlem
Jag har idag lön 32000 och betalar 4500 varje månad. Från augusti börjar jag studera med studiestöd/bidrag.
eftersom företaget förlorade objektet där jag jobbade, och jag skulle bli omplacerad hade jag bestämt att gå och studera istället. Tänker nu om jag vågar ompröva.
hyran har stigit från 10000 till 14000 pga flytt till större lght i stockholm (har fatt 2 barn och behövd större lght).
skulle de inte se att jag kunde jobba istället och betala enligt planen? Kan de upphäva sanering pga mitt beslut studera istället för att jobba?
nån som har gjort omprövning pga studier?
Citera
2025-06-29, 19:44
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mummuke
Jag har idag lön 32000 och betalar 4500 varje månad. Från augusti börjar jag studera med studiestöd/bidrag.
eftersom företaget förlorade objektet där jag jobbade, och jag skulle bli omplacerad hade jag bestämt att gå och studera istället. Tänker nu om jag vågar ompröva.
hyran har stigit från 10000 till 14000 pga flytt till större lght i stockholm (har fatt 2 barn och behövd större lght).
skulle de inte se att jag kunde jobba istället och betala enligt planen? Kan de upphäva sanering pga mitt beslut studera istället för att jobba?
nån som har gjort omprövning pga studier?

Det kan absolut bli problem med borgenärerna. Du har alltså

Dragit på dig högre utgifter och dessutom sagt upp dig från jobbet. Det sticker rätt hårt i ögonen. Räkna med att någon av dina största borgenärer kommer motsäga sig. KFM kan även dom neka.
Citera
2025-06-30, 12:30
Medlem
Jag har anställning fortfarande, kommer att bli tjl under studieperiod och sen kan jag återgå till jobbet men själv hoppas jag få nytt jobb senare som är bättre vetald efter studier. Jag blir omplacerad och arbetstider ska inte passa mig längre som gör att jag kan inte jobba där längre. Kvällsjobb/ tidigt på morgonen osv. Jag har barn som är 1 och 2 år. Som jag fattar är maxtak på hyran för familjen med 2 barn i stockholm 14000 som vi har nu. Vi hade 50 kvm tidigare, har bytt pga platsbrist.
Vi får se, jag har skickat omprövning, i värsta fall blir det avslag.
Citera
2025-07-19, 14:19
Medlem
Nyfiken...Är man skyldig anmäla KF även sambons nya inkomst som har ökat från 5000 till 30000 kr i månaden? Hur stor är risken att tex KF kontrollerar sambons inkomst vid pågående skuldsanering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in