Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-21, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Kan inte ladda upp nu, men ser i alla fall att 45 % av minnet används just nu. Så det blir väl typ 14 gig eller något fast jag inte ens gör något särskilt. Typ chrome öppet och kasnke 10 flikar, men det skall man fan klara med dessa specs. Det klarade jag med en ryzen 7 och 16 gig ram utan problem alls.

Alltså att mycket minne används är inget konstigt. Det är inte så att du får fördelar av att du har "oanvänt minne" liggandes.

Jag gissar på 2 saker; temperatur problem eller någon process som ligger i bakgrunden och äter upp en massa.

Vad står cpu/gpu/hdd användningen på ?
Citera
2025-04-21, 11:49
Medlem
Citat:
Står ovan vad jag fick.
115 bakgrundsprocesser står det.
Man kan ha igång hur mycket som helst numera, men man kan inte ha "trasiga" processor igång. Antivirus brukar ju vara det som generellt gör en dator långsam. I övrigt som jag har nämnt, behöver man det nuförtiden?
Citera
2025-04-21, 11:50
Medlem
Min egen personliga erfarenhet är att det är Windows som äter upp datorns resurser. Operativsystemet har massa hyss för sig i bakgrunden samt är dålig kodkvalite. Det märker man genom att även en ny dator går slött, fläktarna jobbar hårt och det blir många småpauser och laggigt.

Prova med att byta till Linux. Det första du kommer att märka är att ljudnivån sjunker, fläktarna går fint, det börjar blåsa ut sval luft från datorn och programmen svarar normalt och operativsystemet gör det som du vill utan alla dessa märkliga bakgrundsarbeten som kommer och går.

Plötsligt kommer din dator att kännas som ny.

Många gör inte bytet till linux förrän datorn är hopplöst föråldrad och det knappt går att köra windows länge, men det är samma problem de löser om än lite försent för att verkligen njuta av en dator som går som smort.
Citera
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Alltså att mycket minne används är inget konstigt. Det är inte så att du får fördelar av att du har "oanvänt minne" liggandes.

Jag gissar på 2 saker; temperatur problem eller någon process som ligger i bakgrunden och äter upp en massa.

Vad står cpu/gpu användningen på ?

Cpu typ 15 procent. Växlar mellan sådär 5-30 beroende på vad jag gör.
Det är en laptop.
Har ett 4060, men ser inte det under aktivitetshanteraren.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fdfs
Man kan ha igång hur mycket som helst numera, men man kan inte ha "trasiga" processor igång. Antivirus brukar ju vara det som generellt gör en dator långsam. I övrigt som jag har nämnt, behöver man det nuförtiden?

vad menar du med trasiga processer?
Citera
2025-04-21, 11:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Min egen personliga erfarenhet är att det är Windows som äter upp datorns resurser. Operativsystemet har massa hyss för sig i bakgrunden samt är dålig kodkvalite. Det märker man genom att även en ny dator går slött, fläktarna jobbar hårt och det blir många småpauser och laggigt.

Prova med att byta till Linux. Det första du kommer att märka är att ljudnivån sjunker, fläktarna går fint, det börjar blåsa ut sval luft från datorn och programmen svarar normalt och operativsystemet gör det som du vill utan alla dessa märkliga bakgrundsarbeten som kommer och går.

Många gör inte bytet till linux förrän datorn är hopplöst föråldrad och det knappt går att köra windows länge, men det är samma problem de löser om än lite försent för att verkligen njuta av en dator som går som smort.

Satt precis och tänkte på det.
Måste ha windows för jobbet, men skulle gärna ha något som du beskriver som någon form av dual boot.
Fast det är rätt sjukt att det är såhär. Var inte så med min förra mycket klenare laptop från Huawei.
Inte ens min chromebook. Den är snabbare!! Sjukt!!
Citera
2025-04-21, 11:51
Medlem
Citat:

Så är uppenbarligen inte fallet här, om du tittar på specsen TS har postat. Visst att linux är smidigare än Windows men windows är knappast bloatware. Då är det nog snarare du som gjort något fel.
Citera
2025-04-21, 11:55
Medlem
Citat:
Cpu typ 15 procent. Växlar mellan sådär 5-30 beroende på vad jag gör.
Det är en laptop.
Har ett 4060, men ser inte det under aktivitetshanteraren.

Okej, gör så här.
Håll windowstangenten + R, i rutan som kommer upp skriver du services.msc

Rutan som nu kom upp, leta upp windows update, högerklicka och välj stäng av/disable/stoppa eller vad det nu står.

Blir det någon skillnad ?

E: Eftersom du har en laptop "aka prebuilt" kan/brukar det finnas en hel del bloatware installerat, så var det iaf för några år sen. Känner du dig säker på vad du gör finns det 1000tals script på github du kan ladda ner som rensar bort skiten. Annars får du länka exakt vilken dator/tillverkare du har så kan vi hitta en passande script.

Kolla under dina processer (ctrl alt delete - aktivitetshanteraren), ser du några program där du inte känner igen ?

E2: Håller du på med torrenting eller spel eller så som håller på och uppdateras? Posta gärna exakt vilken burk du har.

E3: Du kan också testa att rensa cache, både windows och webbläsare. Observera att rensar du cachen i webbläsaren (utan att klicka i att du vill spara x) så försvinner webbhistorik, sparade lösenord etc.

För att rensa windows cache: högerklicka på din hdd som har windows installerat - egenskaper - diskrensning.

https://support.google.com/google-ads/answer/32050?hl

E4: såg nu att du hade Avast. Avinstallera skiten, windows defender är gott nog idag.
Senast redigerad av firmahasten 2025-04-21 kl. 12:30.
Citera
2025-04-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Så är uppenbarligen inte fallet här, om du tittar på specsen TS har postat. Visst att linux är smidigare än Windows men windows är knappast bloatware. Då är det nog snarare du som gjort något fel.

Om du är helt övertygad om att det går fixa i windows så den går smidigt och fint, så får du gärna hjälpa TS med det.
Citera
2025-04-21, 11:58
Medlem
Citat:
vad menar du med trasiga processer?

program som exeverar till onormalt höga nivåer, drar minne osv.. något som sänker datorn. CPUn borde ju vara bara max någon procent i användning om du inte gör något specieltl osv. Typ min dator knappt gäspar när jag har igång alla möjliga slags program, webläsare oavsett om jag sitter på windows eller mac.
Senast redigerad av fdfs 2025-04-21 kl. 12:03.
Citera
2025-04-21, 12:17
Medlem
Citat:
Om du är helt övertygad om att det går fixa i windows så den går smidigt och fint, så får du gärna hjälpa TS med det.

Jobbar på det. Hade varit 1000ggr enklare om man hade haft sagd dator framför sig..
Citera
2025-04-21, 12:52
Avstängd
Hur mycket kan värmen spela in?

Kan en så kraftigt dator med så snabbt internet bli så långsam om den är för varm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in