2025-04-21, 08:32
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Är helt bakom flötet när det kommer till ljud och ljudutrustning men det jag menar med topic är borde jag satsa på en fet bluetooth -högtalare, eller börja bygga på ett system med "utbyggnadspotential" (alltså typ börja köpa Sonos enheter)??

Lägenheten är en tvåa på 56kvm och det vore ju grymt att kunna ha musik var man än går i lägenheten, men är ändå rätt säker på att vardagsrummet kommer vara där man hänger mest.

Det är viktigt att det är bra bas, även om jag lyssnar på precis allt (från klassiskt till jazz, pop och rock) så lyssnar jag mycket på techno och annan elektronisk musik.

Är helt jävla handfallen. Borde jag gå till typ HiFi-klubben och fråga vad dom tycker? Borde jag köpa två Sonos era 300? Borde jag satsa på en enskild dyr bluetoothhögtalare från Bang & Olufsen och bara ställa i vardagsrummet och vara nöjd?

Budget är ca 10.000kr
Citera
2025-04-21, 08:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Är helt bakom flötet när det kommer till ljud och ljudutrustning men det jag menar med topic är borde jag satsa på en fet bluetooth -högtalare, eller börja bygga på ett system med "utbyggnadspotential" (alltså typ börja köpa Sonos enheter)??

Lägenheten är en tvåa på 56kvm och det vore ju grymt att kunna ha musik var man än går i lägenheten, men är ändå rätt säker på att vardagsrummet kommer vara där man hänger mest.

Det är viktigt att det är bra bas, även om jag lyssnar på precis allt (från klassiskt till jazz, pop och rock) så lyssnar jag mycket på techno och annan elektronisk musik.

Är helt jävla handfallen. Borde jag gå till typ HiFi-klubben och fråga vad dom tycker? Borde jag köpa två Sonos era 300? Borde jag satsa på en enskild dyr bluetoothhögtalare från Bang & Olufsen och bara ställa i vardagsrummet och vara nöjd?

Budget är ca 10.000kr

Gå till Hifi-klubben och prata med dem och lyssna på olika högtalare.
Sonos är bra men de är överprisade om jag ska vara ärlig. Har själv ett sonossystem som är inne på snart 20 år och det funkar riktigt bra men det är inte perfekt och som sagt, dyrt.
Dali, B&W och många fler har nu liknande system som garanterat inte är sämre.
Citera
2025-04-21, 10:34
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Gå till Hifi-klubben och prata med dem och lyssna på olika högtalare.
Sonos är bra men de är överprisade om jag ska vara ärlig. Har själv ett sonossystem som är inne på snart 20 år och det funkar riktigt bra men det är inte perfekt och som sagt, dyrt.
Dali, B&W och många fler har nu liknande system som garanterat inte är sämre.

Tack för bra svar! Jag knallar dit o pratar me dom!

Vad är det som gör Sonos "bra men inte perfekt"? Vad för Sonos grejer har du?
Citera
2025-04-21, 10:40
Medlem
Bor i lägenhet av motsvarande storlek. Kör en traditionell setup med ett par Dali högtalare och receiver med CD och Bluetooth. Men har på senare tid mer och mer gått över till att använda ett par trådlösa hörlurar ( Sennheiser) av respekt för min grannar.
Citera
2025-04-21, 13:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Tack för bra svar! Jag knallar dit o pratar me dom!

Vad är det som gör Sonos "bra men inte perfekt"? Vad för Sonos grejer har du?

Som jag skrev, mina är snart 20 år gamla så första serien av det mesta. Vill du komma lite billigare undan så komma på IKEA som har kompatibla högtalare med Sonos system.

Mina tappar ibland nätverket och gnäller ibland för dålig bandbredd, har 100/100 så inte sant.

Sonos var lite av pionjärer inom detta så givetvis har det nu kommit mängder med efterföljare som gör det minst lika bra för en billigare peng.
Citera
2025-04-21, 14:42
Medlem
En bra ljudlimpa, så kan du använda den till Tv, film, dator också
Citera
2025-05-26, 00:08
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Bor i lägenhet av motsvarande storlek. Kör en traditionell setup med ett par Dali högtalare och receiver med CD och Bluetooth. Men har på senare tid mer och mer gått över till att använda ett par trådlösa hörlurar ( Sennheiser) av respekt för min grannar.

Handen på hjärtat, har du inte tröttat på den onaturliga tröttsamma ljudkvaliten från högtalarna?
Citera
2025-05-26, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Handen på hjärtat, har du inte tröttat på den onaturliga tröttsamma ljudkvaliten från högtalarna?

Det var inte mycket till svar på det han frågade om….

Dali har gjort ett gäng högtalare som låter bra och naturligt, och du, vad är egentligen ”naturligt”…. Din definition eller preferenser kanske inte är vad alla andra tycker, eller vise versa.

Jag är dessutom rätt säker på att många skulle missa vilka högtalare som spelar om man kör regelrätta blindtest, typ som med högtalarkablar även om självklart högtalare absolut kan ha faktiska ljudmässiga skillnader som kan både mätas och höras.

Detta med ljudutrustning är mycket ”religion” för vissa, där många ”ser” ljudet mer än de faktiskt hör….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in