Citat:
Ursprungligen postat av
Mia-Rovy
Du kan ju alltid lära dig matematik?
Det är ”bara” regler, som ungefär allt annat.
Reglerna råkar vara väldigt abstrakta och många skolor har lärt ut det på ett väldigt tråkigt sätt som gör att folk tror att de är dumma för att de tycker att det är tråkigt.
Det svenska språket är nog rörigare, och det kan du ju.
I skolan var det extemt lite praktik inom matematik (om ens någon?). Tänk om man hade fått lära sig att träna AI. Då hade man säkert tyckt att statistik var skitkul. Eller bygga en robot med hela klassen. Något magitrick.
Men nä, istället fick klassen hälla käften och läsa sidan 93 om hur många äpplen Kalle har. Skitbra story i 8 år! Inte konstigt att ungar inte ser någon nytta av matematik när de inte får uppleva någon praktisk användning av det. Inte konstigt att folk tycker att det är tråkigt. Jag började gilla (älska) matematik efter att jag gick klart skolan. Nu kan jag sitta och räkna ut mönster eller se videos om matematik i timmar. För universum är vackert, helt vansinnigt och magiskt. När jag pluggade så undvek jag det i så stor utsträckning som möjligt - det presenterades ju helt enkelt som skittråkigt och mer meningslöst än bild eller hemkunskap
Men visst, självklart borde du lära dig innan du hoppar in i ett sådant program.
Mitt i prick!
Nu tycker jag inte om matte lika mycket som du gör, men fick en HELT annan uppskatting först efter jag gått klart mina utbildningar. Jag begriper inte varför matten i Sverige lärs ut på ett så brutalt torrt och abstrakt sätt. Precis allt i hela vår omgivning bygger på matte och mycket av det är väldigt intressant när man inser att det inte bara är livlösa påhitt i en bok. De är också kassa på att förklara
syftet med att lära sig matte. Har ett tydligt minne av att en klasskompis i sexan stönandes frågade "varför måste vi kunna detta"? och läraren helt robotiskt svarar "annars klarar ni inte sjuans matte sedan". Hade de förklarat mattens andra fördelar, t.ex att lära sig
tänka, analysera problem, lösa uppgifter i flera steg, logik och att alla dessa saker är användbara i andra sammanhang också hade man nog sett annorlunda på det.
Jag som så många andra trodde, precis som du säger, att jag var dålig på matte när det egentligen var att jag tyckte det var så dödstråkigt att jag underpresterade av den orsaken. Som barn är man inte mogen nog att skilja på motivation och faktisk färdighet.
Det blir svårt för att det är tråkigt.
Det här ger återklang i hela samhället, t.ex i lärarbristen. De som är bra på matte gör något mer välbetalt än att bli lärare, och den som väljer en lärarutbildning vill sällan bli mattelärare just för att det är lika nästan tråkigt att lära ut denna damtorra "låtsasmatte" som det är att behöva lära sig den.
En annan missuppfattning jag fick med mig, och här tror jag stor del av befolkningen fortfarande befinner sig, är att jag skolades in i att tro att "bra på matte = snabb i huvudräkning". Redan under gymnasiet börjar huvudräkning förlora sin roll och till högskolan är den helt borta.
OnT: TS är du dålig på matte, eller har du bara fått lära dig på ett dåligt sätt? Tror du att du är dålig bara för att du inte är så snabb/otränad i huvudräkning?