2025-04-22, 09:14
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Stämmer detta så är det rätt stor risk att det kommer från Elon himself
Citera
2025-04-22, 09:32
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
En amerikansk advokat skulle aldrig sätta igång ett sådant här ärende utan något på fötterna.

Det vette fanken.
Jag har köpt aktier i flera Amerikanska företag, som när dom uppmärksammas i media, exempelvis får ett större kontrakt, så blir det rättsprocesser direkt.

Nu gör vi iofs samma saker i Europa vad gäller kravspecifikationer och sådant, men det handlar ofta om diverse ”trolöshet mot huvudman” och den typen av grej.
Citera
2025-04-22, 10:14
Medlem
PeterNosters avatar
Enligt mina källor är det fake news från Reuter som sprider detta.

Samma reporter återkommer med liknande FUD före varje kvartalsrapport.

Guess-O-Metern har inget med totala körsträckan att göra. Den beräknar bara trolig körsträcka vid olika körförhållanden.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-04-22 kl. 10:40.
Citera
2025-04-22, 11:46
Moderator
Låter osannolikt att det skulle vara satt i system, jag misstänker att många precis som jag kör samma sträcka till och från jobbet varje dag, jag tittar förstås inte antalet körda kilometrar varje dag men när jag räknar efter hur långt min 3 rullat sen jag köpte den är det ca 316 mil per månad, det är ca 15% mer än med föregående bilar, men jag vet med säkerhet att jag kör mer med den också, inte helt orimligt att jag faktiskt lägger 10 mil mer per genomsnittsvecka när jag räknar på det och i så fall stämmer den lika bra, eller dåligt, som tidigare bilar.

Sanningen kommer ju att komma fram på ett eller annat sätt, men jag är tveksam till att det stämmer i större skala, att enskilda bilar är fel på och kan ställa till med dylika fenomen tror jag absolut kan hända, det verkar som att det skiljer mycket mellan exemplar på kvalitet, framförallt på de som är byggda i Fremont-fabriken.
Citera
2025-04-22, 12:36
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Guess-O-Metern har inget med totala körsträckan att göra. Den beräknar bara trolig körsträcka vid olika körförhållanden.
Anges inte körsträckan i kilometer?
En kilometer är en bestämd sträcka på 1000 meter, finns inte mycket att tumma på där inte!
Citera
2025-04-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Anges inte körsträckan i kilometer?
En kilometer är en bestämd sträcka på 1000 meter, finns inte mycket att tumma på där inte!

Poängen i det du svarade var att han skrev om Guess-O-Metern, det är en funktion i en elbil som "gissar" sig fram till hur lång räckvidd du har kvar att köra på det batteri du har. Den kallas så för att den gissar beroende på ett antal olika parametrar. Det kan stämma bra med verkligheten ibland, men kan vara helt åt skogen fel också.
Citera
2025-04-22, 13:39
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Poängen i det du svarade var att han skrev om Guess-O-Metern, det är en funktion i en elbil som "gissar" sig fram till hur lång räckvidd du har kvar att köra på det batteri du har. Den kallas så för att den gissar beroende på ett antal olika parametrar. Det kan stämma bra med verkligheten ibland, men kan vara helt åt skogen fel också.
Då finns det alltså två guess-o-meters?
En som gissar hur långt bilen gått (den "icke-mätare" tråden handlar om) och en som gissar hur långt man har kvar på en laddning?
Citera
2025-04-22, 13:52
Medlem
Citat:

Egentligen bara en person som stämmer Tesla men som har mycket dokumentation på det. Dock kommer det förmodligen krävas mycket för att bevisa detta. Och fler behöver haka på med bevis, kanske.

Återstår o se, men antar att all negativ publicitet är känsligt för tesla nu
Citera
2025-04-22, 15:43
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Och det är väl något liknande som de flesta Ice-bilar har också? Jag har det i min gamla dieselgate-folka åtminstone.
Citera
2025-04-22, 15:47
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Ingen har väl tagit upp "prognosen". klagan gäller att man konstruerat hur mycket bilen de facto skall ha rullat.

Odometer vs Guessometer. Det førsta måste vara fakta, det andra är en gissning.

Här diskuteras Odometern.
Citera
2025-04-22, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Nu gillar jag inte tesla pga av det senaste med Musk o Trumps cirkus

Men fattar jag det rätt, en person har stämt Tesla.

Rättare sagt Nyree Hinton ska ha fört noggrann bokföring över sin körsträcka, jämfört med vad bilens display visar. Han hävdar då att bilen började räkna kilometer betydligt snabbare än normalt, vilket lett till att vägmätaren överskattat den faktiska sträckan med minst 15 %..

Han ska också ha haft Verkstadshandlingar som visar mätarställning vid service. Tidigare noteringar/kvitton där körsträckan registrerats. Och troligen GPS-loggar eller tredjepartsdata (ex. från appar) för att jämföra verklig körsträcka mot vad bilen rapporterat.

Nu kan ju andra haka på den stämning om andra upplevt liknande och kan bevisa detta antar jag?

I stämningsansökan anges att vägmätaren inte är en passiv, direkt GPS- eller hjulbaserad mätare, utan att Tesla använder algoritmer som beräknar sträckan baserat på energiförbrukning, körmönster, med mera. Det tyder på att man antingen.. Har teknisk insyn i hur mjukvaran fungerar via reverse engineering? Eller baserar detta på information från tidigare rättsfall, visselblåsare eller insiderdokument.

Även om detta inte är direkt bevis, lyfts Teslas historik med mjukvarumanipulation, till exempel överdriven räckviddsuppskattning och fjärruppdaterade algoritmer, som en bakgrund till varför denna manipulation skulle kunna vara sann.

Tesla aktien och köpares förtroende lär ju falla oavsett. För mycket med det här bolaget. Tråkigt. Om Musk bara kunde hållt sig till Tesla istället för politik.
Tesla och Elon är överdrivet förtjusta i att lösa saker med mjukvara som andra använder sensorer, de använder kamera istället för regnsensor och istället för backsensor. Det fungerar inte lika bra som sensorer men godtagbart enligt dem. Så är det nog här också, vägmätaren beräknas med mjukvara. Det sparar några cent i produktionen. Fungerar för det mesta, men ibland blir det fel. De flesta får rätt resultat men ibland så inträffar oväntat. Söker man på "Tesla odometer issue" så får man träffar långt tillbaka i tiden. Någon här och var har problem, som ibland löses med en felanmälan till Tesla och det verkar fungera tillräckligt bra för de flesta.
Citera
2025-04-22, 17:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Ingen har väl tagit upp "prognosen". klagan gäller att man konstruerat hur mycket bilen de facto skall ha rullat.

Odometer vs Guessometer. Det førsta måste vara fakta, det andra är en gissning.

Här diskuteras Odometern.

...och här diskuteras FUD från Reuters.
https://www.youtube.com/watch?v=K_Qyhu6GjNQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in