2025-04-20, 15:33
Medlem
Det relevanta stycket om hur förfallet med svensk herrfotboll på barn/ungdomsnivå

Citat:
386 matcher som spelare för BK Häcken. Därefter tränare i bland annat Gunnilse IS, Qviding FIF och BK Häcken.

Men framför allt var han kanslichef på Göteborgs fotbollförbund mellan 1983 och 2019.

Det var när Ulf Carlssons sedan samlade ihop sina papper för pensionen som obehaget växte i magen. Han kände en alarmerande oro.

– Jag har jobbat med fotbollen här i Göteborg i 40 år, och man kan säga att jag varit betald av föreningarna. Då kände jag ett ansvar. Antingen går jag hem med all kunskap jag samlat på mig eller så gör jag något.

Carlsson gick därför via det nationella seriesystemet (Fogis) igenom utvecklingen av antalet lag från 13 år och uppåt som avslutat seriespelet i svensk fotboll 2003 och 2024.

Därigenom fick han sin känsla bekräftad och det som framför allt är slående är utvecklingen för herrlag.

2003 fanns det 3 949 seniorlag (a-lag ,reservlag, nio mot nio- och sju- mot sjulag) på herrsidan i svensk fotbolls sluttabeller.

2024 var det 2 677 kvar.

1 272 lag har gått upp i rök.

61 lag per år.

Fortsätter utvecklingen i samma takt är alla herrlag borta om 44 år.

Det är det här Carlsson känner att han måste slå larm om.

– Så jag tänkte att ”fan jag skriver av mig!”.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...borta-om-44-ar

Hur kommer det sig att barn & unga lämnar fotbollen? Tror ni verkligen att svensk herrfotboll är på väg att dö ut om drygt 40 år? Om i, går det att vända på utvecklingen innan scenariot blir till verklighet?

Övriga synpunkter uppskattas också!
Citera
2025-04-20, 15:48
Medlem
För att kidsen vill sitta vid telefonen eller datorn och "gejma".

Det är inte mycket svårare än så.
Citera
2025-04-20, 15:55
Medlem
KebabMedWhiskys avatar
Fotboll har varit främst en kvinnosport senaste 10 åren.
Citera
2025-04-20, 17:27
Medlem
TheGretaResets avatar
Först och främst minskar barnkullarna. Det har också blivit enklare att komma in på utbildningar osv.

Folk verkar inte fatta att sverige och svenskarna dör. Kanske för att processen är så långsam. Jag märker det när vi diskuterar demografi i rena trådar om befolkningsdöden.
Citera
2025-04-20, 17:29
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Det relevanta stycket om hur förfallet med svensk herrfotboll på barn/ungdomsnivå

Hur kommer det sig att barn & unga lämnar fotbollen? Tror ni verkligen att svensk herrfotboll är på väg att dö ut om drygt 40 år? Om i, går det att vända på utvecklingen innan scenariot blir till verklighet?

Övriga synpunkter uppskattas också!
Dagens unga fotbollsspelare har ju en vana för att skjuta ihjäl varandra, så jag antar att det ingår i hans beräkningar.
Citera
2025-04-20, 20:06
Medlem
Innebandyn är ju en "bov" i sammanhanget. Finns idag över 1000 seniorlag i innebandy och även om utvecklingen tog fart på 90-talet så kom väl inte påverkan på seniorfotbollen förrän på 00-talet när 90-talets ungdomar som valde innebandyn före fotbollen blev seniorer.

Kanske kravet från fotbollen att kids i praktiken inte får syssla med andra sporter utan skall spela fotboll året har slagit fel och istället skrämt bort kids från fotbollen istället för att ha kvar dom.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-04-20 kl. 20:09.
Citera
2025-04-20, 20:15
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Först och främst minskar barnkullarna. Det har också blivit enklare att komma in på utbildningar osv.

Folk verkar inte fatta att sverige och svenskarna dör. Kanske för att processen är så långsam. Jag märker det när vi diskuterar demografi i rena trådar om befolkningsdöden.
Så är det. Allting har en början och allting har ett slut. Samhällen förändras. Det som var enormt stort för femtio år sedan kan vara helt borta idag. Fotbollen är inget undantag från regeln. Vi kommer att se att fotbollen får allt mindre betydelse under kommande femtio år jämfört med om vi tittar femtio år bakåt.

Fotbollen har framförallt haft sin bas i arbetarklassens pojkar och när arbetarklassen är borta och pojkarna lever alltmer online och allt mindre IRL så är det klart att fotbollen påverkas. Att Sverige inte är sämre till än vad man är kan vi tacka kriget på Balkan och juggarna för. Det är juggarna och deras barn och nu barnbarn som står för en stor del av alla ungdoms- och numera herrlag. Kika på hur många efternamn det är som slutar på -vic eller -ic i en genomsnittlig klubb… Folk från Balkan har hållit svensk fotboll under armarna i 25 år.
Citera
2025-04-20, 20:28
Medlem
Nä, det är en för rolig och enkel sport som knappt kräver någon utrustning, fotbollsplaner byggs översllt dessutom, om det är någon dipp tror jag det bara är tillfälligt.
Publikintresset är väl fortfarande stort och med det pengarna för toppnivå bra...
Citera
2025-04-20, 20:35
Medlem
För det första minskar inte antalet lag linjärt utan exponentiellt men man kan nog räkna med än färre lag om 20 år. Vi gubbar som växte upp på 70-talet och lirade i gärdsgården på 80-talet saknar i mångt och mycket nutida motsvarigheter. Det finns för mycket annat som drar efter tonåren.

Ute på landsbygden finns inte längre underlag till så många lag som tidigare. Det borde ju kompenseras i städer och gör så kanske till viss del.

Ett annat skäl som det talas tyst om är demografin. Välj valfri div 4 eller 5 serie och kolla spelartrupperna. Många pojklag har en hög andel nysvenskar, fotbollen blir en sport som svenska killar väljer bort för de passar inte in. Det här låter trist för fotbollen ska ju föra oss samman. Det har förekommit artiklar i press om att lag splittrats därför att grupperingar uppstått men i stort sopas det under mattan. White flight förekommer inom många områden.
Citera
2025-04-20, 22:29
Medlem
Generalanderssons avatar
Trodde först det stog att Ulf Carlsson är död om 44 år.

Men har onekligen en poäng. Fotboll har blivit en allt dyrare sport att hålla på med under de senaste 10-15 åren (fotbollsskor, div utrustning osv). Dock så tror jag inte att fotbollens framtid är i fara.
Senast redigerad av Generalandersson 2025-04-20 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in