• 1
  • 2
2025-04-20, 15:25
Medlem
Meditation passar inte alla. Jag har lättare att komma in i det tillståndet om jag gör något samtidigt, gärna nåt som kräver ett visst fokus men ändå är avkopplande.

Plocka bär, skotta snö och rensa ogräs är några favoritaktiviteter, som dessutom har fördelen att vara säsongsbundna. Fiskar gör jag inte, men kan tänka mig att det skulle ha en liknande effekt på mig. Raska eller långsamma promenader funkar också riktigt bra. Men utan lurar i öronen ska det vara, så att man har kontakt med omgivningen.

Diska kan också vara grymt, nån gång ibland iallafall när man hamnar i rätt stämning, och skura golv och hänga tvätt. Och faktiskt så inträffade min hittills enda närkontakt med 'högre makt' vid ett tillfälle när jag stod vid diskhon, när tankarna och medvetandet slappande av och fick driva iväg för vinden.
Rätt var det var, så "boom" så var det som att jag hade fått ett osynligt rör uppe på huvudet, precis så stort att hela skallen fick plats, ända upp till himlen, och genom röret blev jag bestrålad eller duschad översköljd av ett slags gränslös kärlek. Det var inga ord som förmedlades, men i magen en känsla av att vara förlåten. Och mitt livs hittills mäktigaste ögonblick.

Jag vid tillfället bett om förlåtelse och hjälp att förlåta mig själv, med någotsånär regelbundenhet, under nån månads tid, och jag hade adresserat mina böner till Jesus Kristus, Guds enfödde Son av kött och blod. Och jag uppfattar att mina böner blev hörda.

Tänkte bara dela med mig lite vad som har funkat för mig, och eftersom jag inte tycker meditation och annat new age-påhitt verkar funka så värst bra (new age = satanism aka "du ska bli som Gud").
Har ett par vänner som talar sig varma om sina tvåtimmars kallduschar med andningsövningar, och "30-day meditation challenge" via fb, men har aldrig märkt att dom skulle bli mindre stressade, snarare tvärt om. För att inte tala om krångligt, och tar skitmycket tid, som lika gärna kan användas till att diska och liknande och ändå kanske göra samma effekt eller bättre.
Senast redigerad av busy-signal 2025-04-20 kl. 15:28.
Citera
2025-04-20, 15:48
Medlem
Det gör du jävligt klokt i, och inte bara pga olagligheten heller. För det finns absolut inget meditativt alls med dagens cannabisprodukter, och definitivt inte i Sverige. Då dom är förorenade till 100% med kemikalier och Gud vet vad.

Men annars är medikamentet inte dubiöst i sig. Och rätt använt så är vi många som kan vittna att det kan vara till stor hjälp att komma i bättre synk med sig själv och sin kropp på alla möjhliga plan. Återkalibrera sin vilsna inre kompass, och laga sina skadade antenner och känselspröt, både inåt och utåt. Inklusive vissa känselspröt som vi inte ens visste att vi hade.

Men det är inte för alla heller såklart. En del skumma typer blir ännu skummare av det. Och en det trögisar blir ännu dummare av det.

Citat:
Ursprungligen postat av ManMedProblem
Jag är en rättskaffens man som inte beblandar mig med dubiösa medikament.
Citera
2025-04-20, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManMedProblem
Vad innebär det?

Du kan söka på yoga avslappning på tex youtube. Finns en massa videor med instruktörer som leder yogan. Är bara att följa rörelse och andning. Man kommer verkligen ner i varv och efteråt är det skönt att bara ligga ner en stund. Kanske kan vara värt för dig att prova på. Man känner sig avslappnad i kropp och sinne och då kanske du får ro till att meditera
Citera
2025-04-20, 21:01
Medlem
ManMedProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Du kan söka på yoga avslappning på tex youtube. Finns en massa videor med instruktörer som leder yogan. Är bara att följa rörelse och andning. Man kommer verkligen ner i varv och efteråt är det skönt att bara ligga ner en stund. Kanske kan vara värt för dig att prova på. Man känner sig avslappnad i kropp och sinne och då kanske du får ro till att meditera

OK, tack för tips. Jag ska prova det vid tillfälle.
Citera
2025-04-20, 21:09
Medlem
zombie-nations avatar
Varför vill du tänka på inget? Känns inte normalt.
Citera
2025-04-20, 21:44
Medlem
Lorbass avatar
Du vill alltså meditera men tycker att det är svårt att inte tänka på massa grejer och störa sig på saker? Skulle säga att du beskriver den största utmaningen och hela grejen med meditation.

Testa guidad meditation till en början. Sök på guided meditation på Spotify eller YouTube. Finns massa olika varianter. Att någon pratar dig genom meditationen kanske är en lagom start för dig.
Citera
2025-04-20, 22:09
Medlem
Du kan meditera på olika sätt. Behöver inte vara i tystnad.

Finns massa guidade på tuben. Lyssna på musik.

Ibland mediterar jag till tv:n.

Eller så köttar du igenom kliandet, det är också ett alternativ. Sen är det bökigt i början med mediation, det är en färdighet som utvecklas med tiden och ger mer avkastning desto längre tid man tränar.

Vidare så kan du meditera i rörelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in