• 3
  • 4
2025-04-20, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Räcker väl med att kommendera tystnad!

Oftast inte med en 4-åring...
Citera
2025-04-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Alltså vad är det med folk idag?
Ts, sköt ditt så sköter de sin övningskörning själva utan din inblandning.

Det juridiska är inte lönt att diskutera, det är helt lagligt med passagerare när man övningskör.

Sedan är det givetvis upp till varje enskild handledare vad som är lämpligt i det enskilda fallet.
Det finns folk som övningskör som är mycket bättre trafikanter än många som har körkort, och det finns folk som övningskör (och folk som har körkort), som inte ens borde få framföra en velociped utanför inhägnat område.

Kompetens-skillnaden mellan individer som övningskör är enorm och handledaren bär ansvaret för övningskörningen.
Det blev ju för några år sedan krav på att körprovsbilarna skall vara utrustade med dubbelkommando. Lär ju vara någon anledning till det...
Citera
2025-04-20, 23:49
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det blev ju för några år sedan krav på att körprovsbilarna skall vara utrustade med dubbelkommando. Lär ju vara någon anledning till det...

Svaret på det behovet finns i inlägget du citerade
Citera
2025-04-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Svaret på det behovet finns i inlägget du citerade
Ja, men i det läget borde man ha övat klart. Tydligen många som chansar, inom något år så går det - kanske...

Tidigare räckte det att bilen hade handbromsen lätt åtkomlig för inspektören, många bilar som föll på det. Den bil jag körde upp i skulle inte ha gått, men det var bilskolans så broms fanns även på höger sida, annars många Volvobilar som hade handbromsen till vänster om förarstolen.
Senast redigerad av Nordiad 2025-04-20 kl. 23:55.
Citera
2025-04-21, 00:20
Medlem
Detta var 1990 så länge sedan.
Jag övningskörde vid 17 års ålder måndag till fredag 13 mil om dagen fram och tillbaka till jobbet.

Med en minibuss ägd av jobbet full med kollegor, utan övningskör skylt, med handledaren sovande i passagerarsätet och 20-30 km/t för fort på motorväg/motortrafikled.
Även körning i Stockholms rusningstrafik.

Det inträffade inget men när man tänker tillbaka på det så här 35 år senare var det rent vansinnigt att det fick ske.

Övningskörde med trafikskola och åkte till halkbanan på annan ort ca 45 minuters bilkörning enkel väg, på hemvägen somnade körskoleläraren, vaknade när jag stängde av bilen tillbaka på körskolan, ojdå jag nickade visst till….
Citera
2025-04-21, 00:33
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Det således inte en fråga att "lägga näsan i blöt", utan man gör det av välmening.

Det är vad du inbillar dig ja. Låt andra ta sina beslut och sluta tro att du fattar allt.
Citera
2025-04-22, 19:25
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Beror på vem du frågar, experter eller trafiklärare skulle inte rekommendera det men om du frågar mig så skulle jag säga så länge du inte kör som en galning är det lugnt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in