2025-04-20, 04:14
Medlem
miamanias avatar
Hej Flashbacksre!
Det vore roligt att höra er åsikt om följande scenario:
Ett par i samma bransch möts (i jobbet), tycke uppstår och en fling inleds. Detta är början på sommaren 2012. Kort därefter uppdagas problem med mannens hyresvärd (andra hand) och kvinnan erbjuder sig att mannen kan flytta in hos henne och hennes två barn (vid tidpunkten 12+13 år) tills han hittat nytt boende. Detta med nytt boende glömdes dock snart bort. Till en början betalade han en tredjedel av hyran till och förblev skriven hos sin mamma på annat ställe. Men hon har med tiden blivit senil och nyligen gått bort men också lämnat ett arv på miljoner. Har jag förstått, för min ”sambo” har inte nämnt något om det. Det har aldrig varit tal om delad ekonomi men på senare tid då jag på grund av olyckliga omständigheter och sjukdom inte lyckats dra in pengar har han betalat hela hyran. Jag har skatteskulder och hotas av kronkalle och lyckades tjata till mig 10 000 för att undvika utmätning. Jag förväntas vara tacksam över detta. Är det som det ska? Vänligen bortse från könet (kvinna) och ta det till en högre nivå om möjligt!
Obs: glömde varför jag skriver: han har nu alltså (efter att mamma dött) skrivit sig här efter alla år och vad jag nu har förstått påverkar det även mina möjligheter att söka ekonomiskt bistånd vilket jag tragiskt nog skulle behöva då min ekonomi är körd i botten.
Citera
2025-04-20, 06:29
Medlem
Pripps0.0s avatar
Jag begriper ingenting. Vad är frågan?
Citera
2025-04-20, 07:12
Avstängd
Först är det scenario? Och sedan är det du?
Citera
2025-04-20, 07:16
Medlem
Tomtekukars avatar
Svammel. Är inte förvånad att TS har problem, även om oklart med vad.
Citera
2025-04-20, 07:26
Medlem
Vad du än har för problem verkar du förtjäna det.
Citera
2025-04-20, 07:29
Medlem
När han är skriven i samma bostad som dig så räknas ni som ett hushåll och inkomsterna läggs samman vilket kan påverka bidragsmöjligheterna ganska mycket jämfört med om du hade bott själv med barn.

Efter att levt såpass lång tid tillsammans bör alltså er ekonomi vara mer gemensam för att det ska fungera.

Speciellt nu när barnen väl är vuxna så handlar det inte att försörja flera personer, utan om att gemensamt få ekonomin att fungera.

Bor barnen hemma och har en inkomst, så kan de också bidra med pengar till de gemensamma kostnaderna.
Citera
2025-04-20, 08:58
Medlem
Beaver14s avatar
Du "förväntades vara tacksam" för att han betalade 10000 av dina skulder?

Du menar att du inte tänker att det är något du borde vara tacksam för?

Han "bor" hos mamma i vuxen ålder och du kan inte sköta din ekonomi. Ni är skapta för varandra.
Citera
2025-04-22, 11:15
Medlem
CC75s avatar
Ni har varit ett par och sambos i 10+ år men ni har inte pratat ekonomi med varandra? Som ovan nämnts, i.o.m. att han nu är skriven hos dig kommer det att påverka dina möjligheter till bidrag så ur det perspektivet var det mindre bra att han gjorde det nu.

Vad gäller din situation är den tragisk men han har inga juridiska skyldigheter att försörja dig eller att ge dig några pengar. Däremot kan man diskutera att om man är ett seriöst par - vilket 10+ år som sambos indikerar - då kan det finnas aspekter som gör att man tar hand om varandra och då inom alla områden, inkluderat det ekonomiska. Allt kommer dock att bottna i er relation. Älskar ni varandra, bryr ni er om varandra, vill ni leva tillsammans eller vad har ni för relation?

Tacksamhet är aldrig fel att vara om man får något. Jag utgår från att han i sin tur får något av dig att också vara tacksam över? Jag skulle säga att detta är mer av en relationsfråga än en ekonomisk fråga.

// CC
Citera
2025-04-22, 20:06
Medlem
Oklar fråga. Några observationer: sambor har ingen ömsesidig försörjningsplikt mot varandra. De ärver heller inte varandra om det inte skrivs testamente så hans miljoner är hans. Har han betalat en tredjedel av hyran när ni bodde fyra har han minst betalat sin andel och är inte skyldig dig något särskilt. Att han nu givit dig pengar har han gjort utan någon förpliktelse och du kan inte kräva mer av en sambo. Går ni isär kan han under vissa omständigheter överta lägenheten om domstolen anser att detta är skäligt (ingen ersättning utgår till dig). Nu förstår du kanske värdet av att att gifta sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in