Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-19, 22:58
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Har märkt att många konservativa, särskilt boomers, resonerar på ett sätt som påminner om hur hur de romarna tänkte om de civiliserade och barbaren:

“Så länge invandraren lär sig språket, sköter sig, jobbar och inte gör väsen av sig, då är han välkommen.”

Med andra ord: problemet är inte vem han är, utan hur han beter sig.
De följer Martin Luther Kings mantra: “Judge not by the color of their skin but by the content of their character.”
Och det är den klyschan som genomsyrar hela det konservativa tänkandet i dag, utan att de ens fattar att det är en liberal idé i grunden.

Alltså: beteendet är allt. Rötter, ras och arv betyder ingenting.

Det där är en väldigt romersk syn. Romarna brydde sig inte så mycket om ras eller blod – de brydde sig om om du underkastade dig deras imperium. Du kunde vara syrier, spanjor eller berber – men om du dyrkade deras gudar, följde deras lagar och blev soldat för deras sak, så fick du vara med.

Det här är inte nationalism. Det är imperietänk.
Men Sverige är inte ett imperium. Vi är ett folk, och vårt folk håller på att lösas upp.
Och under tiden sitter konservativa och applåderar varje skötsam invandrare som säger “hej” i trapphuset och betalar skatt.

När konservativa säger att alla som sköter sig "får vara med", då försvarar de inte sitt folk. Då försvarar de ett system. Ett system som bryr sig mer om laglydnad än om överlevnad.

Frågor:
  • Tycker du att en skötsam somalier som jobbar och betalar skatt är lika svensk som din farfar?
  • Är ni konservativa för fega för att prata om ras, rot och arv, eller vad är problemet?
  • Hur ska vårt folk överleva om alla som “sköter sig” får bli “en av oss”?
  • Vad exakt är det ni är konservativa för – om inte vårt folks fortsatta existens?
Citera
2025-04-19, 23:43
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99

“Så länge invandraren lär sig språket, sköter sig, jobbar och inte gör väsen av sig, då är han välkommen.”

Så länge man gillar äggmackor med kaviar så är man lika svensk som alla andra.
Citera
2025-04-19, 23:44
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Så länge man gillar äggmackor med kaviar så är man lika svensk som alla andra.

Ja det är samma logik. Helt otroligt att det finns människor av vårt eget folk som seriöst tänker så.
Citera
2025-04-19, 23:46
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ja det är samma logik. Helt otroligt att det finns människor av vårt eget folk som seriöst tänker så.
Jag tänker så.

Inte helt men det är få saker som får mig att stanna i Sverige. Hade jag inte släkt så är det just några matgrejer som jag skulle sakna i andra länder. Men så viktiga är det väl inte. Men äggmackor är en grej.
Citera
2025-04-19, 23:47
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Jag tänker så.

Seriöst?
Citera
2025-04-19, 23:48
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Seriöst?

Jag ser väldigt liten poäng med rastänk i det stora hela.
Citera
2025-04-19, 23:49
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Jag ser väldigt liten poäng med rastänk i det stora hela.

Varför det?
Citera
2025-04-19, 23:54
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Varför det?

Ingen har väl övertygat mig antar jag? Jag har andra viktigare saker i livet att fundera på.

En sak kan jag dock vara säker på, om 10 000 år så spelar det inte så stor roll vad tycker svenskhet är. Jag hoppas att det fortfarande finns äggmackor dock.
Citera
2025-04-19, 23:57
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ingen har väl övertygat mig antar jag? Jag har andra viktigare saker i livet att fundera på.

En sak kan jag dock vara säker på, om 10 000 år så spelar det inte så stor roll vad tycker svenskhet är. Jag hoppas att det fortfarande finns äggmackor dock.

För dig som ser dig själv som konservativ.
Vad kan vara viktigare än folket menar du?
Citera
2025-04-20, 00:02
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Har märkt att många konservativa, särskilt boomers, resonerar på ett sätt som påminner om hur hur de romarna tänkte om de civiliserade och barbaren:

De följer Martin Luther Kings mantra: “Judge not by the color of their skin but by the content of their character.”
Och det är den klyschan som genomsyrar hela det konservativa tänkandet i dag, utan att de ens fattar att det är en liberal idé i grunden.

Det där är en väldigt romersk syn. Romarna brydde sig inte så mycket om ras eller blod – de brydde sig om om du underkastade dig deras imperium. Du kunde vara syrier, spanjor eller berber – men om du dyrkade deras gudar, följde deras lagar och blev soldat för deras sak, så fick du vara med.

Men Sverige är inte ett imperium. Vi är ett folk, och vårt folk håller på att lösas upp.
Och under tiden sitter konservativa och applåderar varje skötsam invandrare som säger “hej” i trapphuset och betalar skatt.

När konservativa säger att alla som sköter sig "får vara med", då försvarar de inte sitt folk. Då försvarar de ett system. Ett system som bryr sig mer om laglydnad än om överlevnad.

Frågor:
  • Tycker du att en skötsam somalier som jobbar och betalar skatt är lika svensk som din farfar?
  • Är ni konservativa för fega för att prata om ras, rot och arv, eller vad är problemet?
  • Vad exakt är det ni är konservativa för – om inte vårt folks fortsatta existens?
Det system som sk. "Svenska politiker" är lojala mot är det Amerikanska imperiet när det leds av de sk. "progressiva vänsterliberaler".
I övrigt så har de inget gemensamt med eller till övers för sina landsmän Svenskarna, varken infödda eller importerad röstboskap.
Citera
2025-04-20, 00:07
Medlem
Nix-registrets avatar
Vet inte varifrån du har fått den idén om romarna. Det låter som att du beskriver Hollywoods revisionistiska kalkonfilmer, där det kan traska runt blånegrer med tagelplymer i triumftågen. Rom var ett imperium som skapade lydriken och lydbefolkningar, men knappast trodde på någon individualism av det amerikanska slag du beskriver. Det är något som kommer från en helt annan era och skulle varit fullständigt främmande för alla före uppplysningstiden - egentligen alla före amerikanska revolutionen.

Romarna krävde inte att andra skulle tro på deras gudar - tvärtom tog man det för självklart att folk höll sig med egna gudar, och man hade idéer om att detta bland annat var kopplat till de kroppsliga skillnaderna mellan folkgrupperna. Möjligen tänker du här på s.k. interpretatio romana, där vissa romare tolkade utländska gudar som romerska gudar under andra namn, men det var ju ett sätt att tolerera de andra folkens särprägel, inte pracka på dem något annat.

Romarna krävde att de (makthavare) som var underställda Rom deltog i firanden av kejsaren, men där stannade det. Man hade dygder som man tog på största allvar, och man kunde lovorda även en dygdig främling, men det var aldrig något som stod i motsatsförhållande till tankar om släkten, stammar och folkslag.
Citera
2025-04-20, 00:09
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Frågor:

(FB) Alternativ För Sverige vill INTE utvisa skötsamma invandrare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in