2025-04-20, 21:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Är 250:- per månad mycket att spela för menar du?

Eurojackpot är ju över hela Europa och en vinnare får typ 1 miljard. Måste ju vara större chans att vinna på vanligt lotto. Har bytt till lotto nu.

Det beror ju på hur då i ditt livsläge har råd att spela för. För egen del lägger runt 1000 i veckan på spel. Det éxtremt mycket. Mer än vad egentligen har råd med. När man tänker efter är ju fan en månadshyra på en skälig bostad. Det är sjukt mycket. Har försökt dra ner som till t.ex 50 max på Euro. Men fan när jag får pengar kommer det bli dessa rader för 400...
Citera
2025-04-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Jag och brorsan har spelat stryktipset tillsammans i ett par år. Systemet varierar men är ca 300 kr per skalle/vecka. Vi har vunnit några hundralappar som tröstpris.
Nu börjar jag ifrågasätta stryktipset som en vettig spelform.
Resultatet kan bli hur som, finns inget logik, inget vett, samma jävla skitlag som nöter på varandra och tillfälligheter avgör.
Det går inte ha någon välmotiverad åsikt om någon match den kan sluta hur som helst.
Rena Lotto.
Dagens omgång var väldigt blandad, det var min tur att göra raden, haha redan nu 2 "säkra" fel och flera matcher återstår.
Vi har spelat för ett antal tusenlappar men det verkar hopplöst, stryktipset är nästan ett turspel. Även tråkigt.

Vinstchansen för 13 rätt på stryket är 1 på 1.594.323

Antal rätt Vinstfördelning Vinstchans
13 rätt 40 % 1:1 594 323
12 rätt 15 % 1:61 320
11 rätt 12 % 1:5 110
10 rätt 25 % 1:697

16 gånger har max-vinsten 10 miljoner kronor delats ut på 13 rätt sedan 2013. I snitt en gång om året typ.
Citera
2025-04-20, 22:22
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det beror ju på hur då i ditt livsläge har råd att spela för. För egen del lägger runt 1000 i veckan på spel. Det éxtremt mycket. Mer än vad egentligen har råd med. När man tänker efter är ju fan en månadshyra på en skälig bostad. Det är sjukt mycket. Har försökt dra ner som till t.ex 50 max på Euro. Men fan när jag får pengar kommer det bli dessa rader för 400...
Satt och räknade på det där imorse I brist på annat.

Exakta odds för är ingen mening att ta upp, för det är ju ändå så hiskeligt lite att det inte går göra något vettigt av det rent vardagligt (plus att jag orkar inte knappa fram precis allt på miniräknaren igen).

Men lägger du exakt 25 kronor för 5 rader på Lotto med en Joker så är det drygt 106% högre chans till drömvinsten än det är att kamma hem Eurojackpot.
Nu är ju ofta eurojackpot mer än dubbelt så stor också och rent praktiskt så spelar det ganska föga roll om chansen är minimal eller bara lite mer minimal, relativt sett.
I båda fall så kan man hiva in hälften på fonder, en fjärdedel på mer fysiska placeringar, och resterande fjärdedel kan man för all del slarva bort utan att egentligen lida men för det.
Men ja... är tanken att man gärna har det där lilla extra för riktigt hyperdekadenta projekt, då är det förstås Euro som gäller.

Fast lägger man en hel hundring på 15 raders färdigt 1+2+J så ökar maxvinstchansen till 210% högre per lagd krona kontra Eurojackpot.
Och det är ju... Kanske värt att ha i åtanke, kan man tycka.
Vare sig man kör Lotto eller Euro så anser jag att det nog är rätt oresonligt att någonsin köra mer än 10 rader Euro eller typ 30 Lotto.
Ska man dubbla chansen därifrån börjar det kosta så farligt mycket i längden.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-04-20 kl. 22:26.
Citera
2025-04-20, 22:48
Medlem
Stryktipset har 65% återbetalning. Klart det är skit.. Oavsett hur duktig man är....
Citera
2025-04-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott

Men lägger du exakt 25 kronor för 5 rader på Lotto med en Joker så är det drygt 106% högre chans till drömvinsten än det är att kamma hem Eurojackpot.
Vore intressant att veta hur du kom fram till dessa siffror. Kan du redovisa i detalj?
Känns lite som tagna ur luften eller så har du räknat fel.

Jag själv är väldigt duktig i matematik, inkluderar även sannolikhetsteori.
Citera
2025-04-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vad du tycker har inget med verkligheten att göra. Har man ett större system har man större chans att få fler rätt.
Sen att det inte lönar sig oavsett vilket system man väljer är helt sant.

Du kanske spelar sämre om du gör ett större system, har den tanken någonsin slagit dig?

Bara för att systemet är större betyder inte att det är bättre. Dessutom så har du råd att spela oftare om du satsar mindre (förutsatt att du inte har råd att spela bort hela lönen). Så du får fler tillfällen att spela.
Citera
2025-04-20, 23:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Du kanske spelar sämre om du gör ett större system, har den tanken någonsin slagit dig?

Bara för att systemet är större betyder inte att det är bättre. Dessutom så har du råd att spela oftare om du satsar mindre (förutsatt att du inte har råd att spela bort hela lönen). Så du får fler tillfällen att spela.
Nej den tanken tror jag du är helt ensam om.
Jo ett större system är bättre. Man spelar inte för lönen, man spelar för vinstpengar.
Citera
2025-04-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Så du är värdelös på att reka fotbollsmatcher och tycker därför att stryktipset är värdelöst?
Bra att veta, vad vill du exakt att vi ska göra med den informationen?

Jag har fått 13 rätt 6 gånger på 192krs system, minsta betalade ut 1k och högsta 100k.

Bara för att du har dålig koll så betyder inte det att alla andra har det din narcissistiska mupp.
Fantastiskt att du äntligen kunde stava rätt till ordet narcissist. Övning ger färdighet.
Citera
2025-04-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Prova satsa lite mindre. Det jag har märkt genom åren av att spela på stryktipset är att det aldrig riktigt lönar sig att spela större system. Jag tycker det är exakt lika lätt/svårt med 64 rader som det är med ett par hundra rader.
Kan hålla med. Jag har ibland testkört med 64 raders och det brukar bli ungefär lika många rätt som på vårat feta system.

Ett annat problem är för mig personligen att jag måste vinna multum, typ eurojackpot på 500 miljoner eller inget alls. Värst är att vinna 100k, detta påverkar mitt bostadstillägg så i slutändan kanske jag hamnar på minus?
Kan man gömma en sån vinst i madrassen?
Citera
2025-04-21, 00:02
Avstängd
Citat:
Kan hålla med. Jag har ibland testkört med 64 raders och det brukar bli ungefär lika många rätt som på vårat feta system.

Ett annat problem är för mig personligen att jag måste vinna multum, typ eurojackpot på 500 miljoner eller inget alls. Värst är att vinna 100k, detta påverkar mitt bostadstillägg så i slutändan kanske jag hamnar på minus?
Kan man gömma en sån vinst i madrassen?
Bostadsbidrag?
Hoppas verkligen alla system samkörs snart. Folk som uppbär bostadsbidrag bör inte få ha ett konto på svenska spel.
Citera
2025-04-21, 00:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Satt och räknade på det där imorse I brist på annat.

Exakta odds för är ingen mening att ta upp, för det är ju ändå så hiskeligt lite att det inte går göra något vettigt av det rent vardagligt (plus att jag orkar inte knappa fram precis allt på miniräknaren igen).

Nu är ju ofta eurojackpot mer än dubbelt så stor också och rent praktiskt så spelar det ganska föga roll om chansen är minimal eller bara lite mer minimal, relativt sett.
I båda fall så kan man hiva in hälften på fonder, en fjärdedel på mer fysiska placeringar, och resterande fjärdedel kan man för all del slarva bort utan att egentligen lida men för det.
Men ja... är tanken att man gärna har det där lilla extra för riktigt hyperdekadenta projekt, då är det förstås Euro som gäller.

Fast lägger man en hel hundring på 15 raders färdigt 1+2+J så ökar maxvinstchansen till 210% högre per lagd krona kontra Eurojackpot.
Och det är ju... Kanske värt att ha i åtanke, kan man tycka.
Vare sig man kör Lotto eller Euro så anser jag att det nog är rätt oresonligt att någonsin köra mer än 10 rader Euro eller typ 30 Lotto.
Ska man dubbla chansen därifrån börjar det kosta så farligt mycket i längden.

Tack eller intet. Bara visar hur dum i huvudet man är som spelar. Ska man räkna på det. Finns det ju ingen chans i helvetet att ens man kommer gå plus.

Drömmen är ju att vinna stort en gång, Vara ensam med 13 rätt.
Citera
2025-04-21, 01:24
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Vore intressant att veta hur du kom fram till dessa siffror. Kan du redovisa i detalj?
Känns lite som tagna ur luften eller så har du räknat fel.

Jag själv är väldigt duktig i matematik, inkluderar även sannolikhetsteori.
Det kan hända att jag tänker fel då jag är rätt ny på det här, har kanske spelat 150kr totalt på eurojackpot senast månaderna, och satte mig in i Lotto bara häromdagen, men så här:

På svenska spel står oddsen för:
Lotto Drömvinsten = 1:337 915 578
Eurojackpot 5+2 = 1:139 838 160

Tar vi bara enkelrad i åtanke och struntar i inköpspris så är det mycket rimligare med Eurojackpot.
Är man t.ex. lagd så att man t.ex. alltid bara kör exakt en rad varje dragning oavsett spel, och inte heller lider men av de där extra 1248 kronorna som går åt till inköp per år, då är det definitivt eurojackpot som är det enda rimliga då jackpotten är så groteskt mycket högre, även 5+1 är en rätt markant vinst (tror det brukar vara runt dubbla vinsten mot 7 rätt på Lotto med liknande odds), samt att jackpotten i sig har ett odds mot drömvinsten på ungefär 2416:1000.

Men så tar vi och räknar i kronor och ören istället.
Man kanske tycker att man lika gärna kan köra Lotto för 25:- per dragning istället för eurojackpot. Vad är då oddsen?
Nu har jag inte räknat med 7 rätt på joker här, för så duktig är jag inte på oddsräkning I huvudet, och ids inte fråga Gemini efter en graf över det hela så här sent.
Men iallafall, 25 spänn på Lotto 1+2 med joker ger fem rader.
Oddsen för drömvinsten blir då 5:337 915 578.
Eller ungefär 1:67 583 116.

Vid spel för 25kr vardera så har Drömvinsten alltså ett odds mod Euro på 139 838 160:67 583 116.
Eller ungefär 2069:1000

Jag inser nu att jag nog kan ha räknat fel på procenten jag angav tidigare vad gäller spel på 100kr Lotto, då jag glömde ta med att man ju får fyra eurorader för det.
Men eftersom Lottoraderna är billigare och Kan gå under samma Joker så resulterar det ändå i ett mer fördelaktigt odds än 2069:1000.

Räknar vi bara drömvinsten/jackpotten som åtråvärd, då det är de enda beloppen som tillåter att man slutar jobba helt och ändå kan leva med svenssonstandard eller mer (och antar att man inte får en full 30kr Jokervinst, utan endast kör för 10) då är helt enkelt aningen mer fördelaktigt I det avseendet att köra på Lotto för någonstans mellan cirkus 25 och 200 kronor, än eurojackpot.
Fast nu när jag tittar närmare på Jokervinstplanen så har den ju ändå aningen bättre odds än 10 Lottorader för samma inköpspris.
Kanske inte är helt fy skam med 30-Jokern ändå då 30 miljoner ändå går leva skapligt av avkastningen på?

Å andra sidan, vinner man bara en jackpot i livet så vore det ju lite schysstare med en Euro, helt klart.
Så det beror väl helt på hur man resonerar om det där, och i vilken omfattning högre makter egentligen bistår i lotterier.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tack eller intet. Bara visar hur dum i huvudet man är som spelar. Ska man räkna på det. Finns det ju ingen chans i helvetet att ens man kommer gå plus.

Drömmen är ju att vinna stort en gång, Vara ensam med 13 rätt.
Ja ser man till den råa statistiken och blind slump så är lotterier alltid mer eller mindre en extra skattesats för folk som inte kan matte.
Så tar vi bara det i åtanke är jag väl själv dummast som till och med räknat på det här nu.

Fast så kan man väl även hoppas att Jahve själv likväl kan tänkas dra i fingrarna åt en vid placering, en vacker dag.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-04-21 kl. 01:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in