Citat:
Ursprungligen postat av
MoveOnUp
Vore intressant att veta hur du kom fram till dessa siffror. Kan du redovisa i detalj?
Känns lite som tagna ur luften eller så har du räknat fel.
Jag själv är väldigt duktig i matematik, inkluderar även sannolikhetsteori.
Det kan hända att jag tänker fel då jag är rätt ny på det här, har kanske spelat 150kr totalt på eurojackpot senast månaderna, och satte mig in i Lotto bara häromdagen, men så här:
På svenska spel står oddsen för:
Lotto Drömvinsten = 1:337 915 578
Eurojackpot 5+2 = 1:139 838 160
Tar vi bara enkelrad i åtanke och struntar i inköpspris så är det mycket rimligare med Eurojackpot.
Är man t.ex. lagd så att man t.ex. alltid bara kör exakt en rad varje dragning oavsett spel, och inte heller lider men av de där extra 1248 kronorna som går åt till inköp per år, då är det definitivt eurojackpot som är det enda rimliga då jackpotten är så groteskt mycket högre, även 5+1 är en rätt markant vinst (tror det brukar vara runt dubbla vinsten mot 7 rätt på Lotto med liknande odds), samt att jackpotten i sig har ett odds mot drömvinsten på ungefär 2416:1000.
Men så tar vi och räknar i kronor och ören istället.
Man kanske tycker att man lika gärna kan köra Lotto för 25:- per dragning istället för eurojackpot. Vad är då oddsen?
Nu har jag inte räknat med 7 rätt på joker här, för så duktig är jag inte på oddsräkning I huvudet, och ids inte fråga Gemini efter en graf över det hela så här sent.
Men iallafall, 25 spänn på Lotto 1+2 med joker ger fem rader.
Oddsen för drömvinsten blir då 5:337 915 578.
Eller ungefär 1:67 583 116.
Vid spel för 25kr vardera så har Drömvinsten alltså ett odds mod Euro på 139 838 160:67 583 116.
Eller ungefär 2069:1000
Jag inser nu att jag nog kan ha räknat fel på procenten jag angav tidigare vad gäller spel på 100kr Lotto, då jag glömde ta med att man ju får fyra eurorader för det.
Men eftersom Lottoraderna är billigare och Kan gå under samma Joker så resulterar det ändå i ett mer fördelaktigt odds än 2069:1000.
Räknar vi
bara drömvinsten/jackpotten som åtråvärd, då det är de enda beloppen som tillåter att man slutar jobba helt och ändå kan leva med svenssonstandard eller mer (och antar att man inte får en full 30kr Jokervinst, utan endast kör för 10) då är helt enkelt aningen mer fördelaktigt
I det avseendet att köra på Lotto för någonstans mellan cirkus 25 och 200 kronor, än eurojackpot.
Fast nu när jag tittar närmare på Jokervinstplanen så har den ju ändå aningen bättre odds än 10 Lottorader för samma inköpspris.
Kanske inte är helt fy skam med 30-Jokern ändå då 30 miljoner ändå går leva skapligt av avkastningen på?
Å andra sidan, vinner man bara en jackpot i livet så vore det ju lite schysstare med en Euro, helt klart.
Så det beror väl helt på hur man resonerar om det där, och i vilken omfattning högre makter egentligen bistår i lotterier.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Tack eller intet. Bara visar hur dum i huvudet man är som spelar. Ska man räkna på det. Finns det ju ingen chans i helvetet att ens man kommer gå plus.
Drömmen är ju att vinna stort en gång, Vara ensam med 13 rätt.
Ja ser man till den råa statistiken och blind slump så är lotterier alltid mer eller mindre en extra skattesats för folk som inte kan matte.
Så tar vi bara det i åtanke är jag väl själv dummast som till och med räknat på det här nu.
Fast så kan man väl även hoppas att Jahve själv likväl kan tänkas dra i fingrarna åt en vid placering, en vacker dag.