• 1
  • 2
2025-04-19, 20:00
Medlem
Bartman777s avatar
Jag fick nyss detta mail skickat till mig från Microsoft:
Citat:
Hi <min mail-adress>,

We received your request for a single-use code to use with your Microsoft account.

Your single-use code is: <XXXXX>

Only enter this code on an official website or app. Don't share it with anyone. We'll never ask for it outside an official platform.

Thanks,
The Microsoft account team
Det är skickat ifrån adressen: <account-security-noreply@accountprotection.microsoft.com>

Vad jag vet så har jag inte ens ett microsoft account. Hur kan jag ha fått ett sådant här mail, och vad är det för något? Jag har inte efterfrågat någon kod vad jag vet. Jag håller mig borta från microsoft så mycket jag kan, bortsett att jag använder deras operativsystem.
Citera
2025-04-19, 20:14
Medlem
manfalangs avatar
Indier som försöker scamma dig.
Citera
2025-04-19, 20:22
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Indier som försöker scamma dig.
Jag tänkte det först men när man googlar den epost-adressen som TS anger så skriver Microsoft själva på sin egen hemsida att adressen är legit.

Har TS möjligen ett Xbox-konto eller hotmail-konto? Hotmail blev ju senare outlook och du kan ju ha glömt bort att du haft ett sådant.
Citera
2025-04-19, 20:25
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Jag tänkte det först men när man googlar den epost-adressen som TS anger så skriver Microsoft själva på sin egen hemsida att adressen är legit.

Har TS möjligen ett Xbox-konto eller hotmail-konto? Hotmail blev ju senare outlook och du kan ju ha glömt bort att du haft ett sådant.
Oj... jag äger ingen konsol, och hotmail har jag inte använt på 20-25 år...
Blev lite nojig att någon har min mailaddress och försöker utnyttja den på något sätt, men jag vet inte riktigt hur sådant här fungerar.
Citera
2025-04-19, 20:38
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Det är skickat ifrån adressen: <account-security-noreply@accountprotection.microsoft.com>

Vad jag vet så har jag inte ens ett microsoft account. Hur kan jag ha fått ett sådant här mail, och vad är det för något? Jag har inte efterfrågat någon kod vad jag vet. Jag håller mig borta från microsoft så mycket jag kan, bortsett att jag använder deras operativsystem.

Du har nog ett gammalt Hotmail/Outlook konto någon försöker komma åt.
Har fått såna mail om mitt Hotmail konto när någon försökt kapa det.
Det går bara logga in om man har både lösenord och skickad engångskod.
Så den svår hackade e-mailen behåller jag som säkerhetsåtgärd.
Citera
2025-04-19, 20:40
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Du har nog ett gammalt Hotmail/Outlook konto någon försöker komma åt.
Har fått såna mail om mitt Hotmail konto när någon försökt kapa det.
Det går bara logga in om man har både lösenord och skickad engångskod.
Så den svår hackade e-mailen behåller jag som säkerhetsåtgärd.
Okej.
Jag har svårt att tro att det skulle finnas någon koppling mellan min nuvarande mail och min gamla hotmail jag använde för drygt 20 år sedan. Jag hade nog inte ens skapat min nuvarande mail då.

Men du/ni tänker att jag inte behöver oroa mig för något trots allt?
Citera
2025-04-19, 20:43
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Okej.
Jag har svårt att tro att det skulle finnas någon koppling mellan min nuvarande mail och min gamla hotmail jag använde för drygt 20 år sedan. Jag hade nog inte ens skapat min nuvarande mail då.

Men du/ni tänker att jag inte behöver oroa mig för något trots allt?
Om du inte använt din mail på 20 år lär du inte ha någon värdefull info där längre. Eller hur? Lämna saken och svara inte på mejlet.
Citera
2025-04-19, 20:45
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Om du inte använt din mail på 20 år lär du inte ha någon värdefull info där längre. Eller hur? Lämna saken och svara inte på mejlet.
Fast jag tycker det är konstigt att jag får detta mail till min nuvarande aktiva mail, som jag inte ens hade på den tiden.
Men om du säger att det inte är någon fara så får jag väl lita på det. Jag blir lite nojig bara, att någon försöker kapa min dator eller liknande.
Citera
2025-04-19, 21:21
Avstängd
Anatoliys avatar
Som sagt, någon försöker komma in på ditt konto och använder återställningsalternativ i hopp om att komma in. Koden som skickades till dig kanske var 12345, och angriparen testade just denna kod, bara för att försöka liksom. Nu så var detta bara halva sanningen, nämligen att angriparen testade en kod men eftersom du inte lämnade ut någon kod till någon och dessutom inte har någon att lämna ut koden till, så kan du ignorera detta utan problem och ingen har loggat in på ditt konto.
Citera
2025-04-19, 21:21
Medlem
Citat:

Vilken version av Windows kör du?
Hur loggar du in på din dator?
Citera
2025-04-19, 21:24
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyalfa164
Vilken version av Windows kör du?
Hur loggar du in på din dator?
Jag kör win10 med vanligt lösenord som inlogg.
Citera
2025-04-19, 22:20
Medlem
immenhusens avatar
Spännande! Du har onekligen ett gammalt MS-konto liggandes. Testa att gå in på en av MS tjänster och nollställ kontot utifrån din ordinarie mailadress, för att få reda på vilket konto det är som du har.

/AI
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in