Citat:
Ursprungligen postat av
Tja10000
1. Om man bor i en lägenhet, var kan man förvara MC under vintern? Pris? Saker att tänka på?
Garage. Går att hyra kommunalt, och du slipper dela privat med alla sorger det innebär (öppettider, risk för skador, risk för uppsägning, oftast ingen el, grejer i vägen och vad jag märkt, inte billigare än kommunalt ändå)
Välj kallgarage, annars är risken parkeringshus. Med kallgarage får du ofta en egen del helt avskild från resten av längan. Finns även mc-garage till halva priset men en fjärdedel av utrymmet.
Allt beror givetvis på var du hyr. Ju närmare Stockholm desto dyrare och mer problem.
Edit: Inför vintern, full tank, batteri bort, och om möjligt, försök få upp hjulen i luften. Inte ovanligt att hjulen blir platta och det blir studsigt när man ska ut på vårkanten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tja10000
2. Sparar man pengar på att pendla till jobbet på en MC istället för bilen? Iaf för oss som bor centralt i Stockholm och jobbar utanför tunnlarna och behöver betala en hel del för parkering, trängselskatt, bensin etc?
Beror till nästan 100% vad du pendlar med. En 600 kan lätt köras på halvlitern men är fortfarande törstigare än en Lupo diesel. En 125:a kan köras på 0.15 l/mil, men så finns ju också den konstanta stöldrisken och att det blir otrevligt i regn, riskfyllt vid kallt väder, osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tja10000
3. Är det säkert att parkera den utomhus nu under sommaren? Stöldrisk? Saker att tänka på?
Skulle absolut inte parkera hojen utomhus i Stockholm, så länge det inte är inhägnat. Och om du ändå måste, se till att inte ha sporthoj, utan något mer touringaktigt eller kanske allra helst en Harley.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tja10000
4. Hur svårt är körprovet till tung MC? Jag har kört mycket moped under tonåren. Räcker det med tre körlektioner?
Svårast är lågfartsbanan där du ska köra slalom i krypfart. Enkelt med moppe eller 125:a, värre med 600-800 man brukar få köra upp med. Svårt att sia om antalet lektioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tja10000
5. Kan man köpa en motorcykel innan man har körkortet och träna manövrering själv i en tom parkering utan körkort eller handledare? Jag har hört att körkort krävs bara när man kör i trafiken, men inte i parkeringar eller lokaler...
Du får väl bara köra på inhägnat område utan körkort? Vad man får och vad man kan är däremot olika saker. Slog mig vid senaste bilköpet att säljaren inte kollade körkortet överhuvudtaget, utan bara skrev över via personnummer. Så hade kunnat provkört bilen, köpt den och kört hem utan körkort i det fallet. Säkert ingen omöjlighet med MC heller.
6. Hur blir det om jag vill göra körprovet för MC men inte har egen MC eller utrustning? Kan man hyra från t.ex. något företag i närheten av trafikverket?[/quote]
Du kommer behöva skriva in dig på trafikskola för teorin. Därifrån får du också hyra när dagen är kommen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tja10000
EDIT:
En fråga till,
7. Är det lättare/billigare att skaffa A1 först och när man är erfaren med A1 så kan man bara ta en körlektion för A motorcykel och sen bara boka körprovet för A körkortet? Jag är över 30 år, så jag tänkte skaffa A direkt egentligen.
Du har nog lika stor hjälp av A1 som mopedkörkort. Dubbla uppkörningar, dubbel teori, dubbla lämpar om du väntar för länge, och du riskerar bli ringrostig. Och som sagt, A1 är närmare moped än riktig mc i körupplevelse.
Förr kunde man ta A begränsad (det som heter a2 nu) och så uppgraderades det automatiskt efter två år. Iofs ganska onödigt då det bara handlade om strypningar och ändå var samma hojar. Varför vill du ha A1 och inte A direkt?