2025-04-19, 16:58
Medlem
Hej!

Några frågor jag hoppas på seriösa svar på från de som vet hur det är. Inga gissningar tack!

1. Om man bor i en lägenhet, var kan man förvara MC under vintern? Pris? Saker att tänka på?

2. Sparar man pengar på att pendla till jobbet på en MC istället för bilen? Iaf för oss som bor centralt i Stockholm och jobbar utanför tunnlarna och behöver betala en hel del för parkering, trängselskatt, bensin etc?

3. Är det säkert att parkera den utomhus nu under sommaren? Stöldrisk? Saker att tänka på?

4. Hur svårt är körprovet till tung MC? Jag har kört mycket moped under tonåren. Räcker det med tre körlektioner?

5. Kan man köpa en motorcykel innan man har körkortet och träna manövrering själv i en tom parkering utan körkort eller handledare? Jag har hört att körkort krävs bara när man kör i trafiken, men inte i parkeringar eller lokaler...

6. Hur blir det om jag vill göra körprovet för MC men inte har egen MC eller utrustning? Kan man hyra från t.ex. något företag i närheten av trafikverket?

EDIT:
En fråga till,
7. Är det lättare/billigare att skaffa A1 först och när man är erfaren med A1 så kan man bara ta en körlektion för A motorcykel och sen bara boka körprovet för A körkortet? Jag är över 30 år, så jag tänkte skaffa A direkt egentligen.
Senast redigerad av Tja10000 2025-04-19 kl. 17:07.
Citera
2025-04-19, 17:12
Medlem
1. Hyra garageplats om det går. Många mc-handlare brukar erbjuda vinterförvaring och service under vintern. Naturligtvis mot en avgift.

2. För min del är mc enbart en hobby som kostar. Som pendling är den rätt så opraktisk.

3. Vet ej, antar att det är stora lokala variationer. Påverkar naturligtvis din försäkring.

4. Ja, det är betydligt mer utmanande än uppkörningen för B-kort. Finns inga större likheter med moppen.

5. Inga problem att köpa utan körkort. Men övningskör med en handledare så att du lär dig rätt.

6. Mcn hyrs av körskolan, de brukar även ha utrustning att låna. Rekommenderar att köpa egen utrustning, men snåla inte med din säkerhet. Räkna med 10-15 k om du vill ha bra grejer.
Citera
2025-04-19, 17:19
Medlem
Svårast är manöverprovet. Låg och undan manöver.
Ska du kåpa hoj gör det direkt så du kan öva det med kompisarna. Annars blir det många lektioner du måste ta.
Citera
2025-04-19, 17:37
Medlem
Glostrups avatar
1. Du har några alternativ, räkna med 500-1500 kronor i månaden i kostnad; antingen garageplats (krävs ofta kötid för att få en plats) eller i vinterförvar (här måste du ofta boka tid för att hämta ut hojen, det är inte bara att köra in och ut som du vill).

2. Ja, det är billigare att pendla med MC än med bil; ingen trängselskatt, lägre förbrukning och billigare parkering. Dock kan försäkringen vara dyrare beroende på din ålder och körbana (läs; troligen mycket dyrare). Pendlingen blir även farligare (tufft för nybörjare i rusningstrafik) och mindre bekväm (prova att köra hem i rusning och ösregn så fattar du).

3. En MC har betydligt större stöldrisk, speciellt om du parkerar den utomhus (då blir också ofta åtminstone självrisken högre). Du behöver minst två godkända lås, och du riskerar att idioter välter hojen.

4. Det är objektivt ganska svårt, som nybörjare krävs det säkert åtminstone en månads träning för att nöta in uppkörningens olika moment tillräckligt för att klara körkortet. Moppevana hjälper möjligtvis en liten aning, men det gör knappast någon skillnad.

5. Ja, du kan köpa MC utan körkort, men du får troligen inte provköra den. Hur ska du ta dig utan körkort mellan parkering och övningsplats? Räkna inte med att du kan göra så, nästan alla öppna övningsplatser ligger så att du behöver köra dit och du behöver rätt mycket plats för att sätta upp en övningsbana. Tänk även på att den hoj du vill ha kanske inte är den bästa för uppkörningen.

6. De flesta körskolor hyr bara ut MC för uppkörning till de som går på skolan. Om du inte har egen hoj och egen utrustning kommer det att vara mycket svårt att få tag i det till uppkörning. Jag vet många som har försökt.

7. Det är inte lättare att göra två uppkörningar. Satsa på en intensivkurs och en bra utbildning för tung MC direkt.

Summering:
- Ta en intensivkurs
- Kör upp på skolans hoj
- Köp en hoj
- Skaffa garageplats
- Använd hojen till jobbet då och då, men inte som pendlingsfordon
Citera
2025-04-20, 12:56
Medlem
Tack för bra svar!
Citera
2025-04-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
1. Du har några alternativ, räkna med 500-1500 kronor i månaden i kostnad; antingen garageplats (krävs ofta kötid för att få en plats) eller i vinterförvar (här måste du ofta boka tid för att hämta ut hojen, det är inte bara att köra in och ut som du vill).

2. Ja, det är billigare att pendla med MC än med bil; ingen trängselskatt, lägre förbrukning och billigare parkering. Dock kan försäkringen vara dyrare beroende på din ålder och körbana (läs; troligen mycket dyrare). Pendlingen blir även farligare (tufft för nybörjare i rusningstrafik) och mindre bekväm (prova att köra hem i rusning och ösregn så fattar du).

3. En MC har betydligt större stöldrisk, speciellt om du parkerar den utomhus (då blir också ofta åtminstone självrisken högre). Du behöver minst två godkända lås, och du riskerar att idioter välter hojen.

4. Det är objektivt ganska svårt, som nybörjare krävs det säkert åtminstone en månads träning för att nöta in uppkörningens olika moment tillräckligt för att klara körkortet. Moppevana hjälper möjligtvis en liten aning, men det gör knappast någon skillnad.

5. Ja, du kan köpa MC utan körkort, men du får troligen inte provköra den. Hur ska du ta dig utan körkort mellan parkering och övningsplats? Räkna inte med att du kan göra så, nästan alla öppna övningsplatser ligger så att du behöver köra dit och du behöver rätt mycket plats för att sätta upp en övningsbana. Tänk även på att den hoj du vill ha kanske inte är den bästa för uppkörningen.

6. De flesta körskolor hyr bara ut MC för uppkörning till de som går på skolan. Om du inte har egen hoj och egen utrustning kommer det att vara mycket svårt att få tag i det till uppkörning. Jag vet många som har försökt.

7. Det är inte lättare att göra två uppkörningar. Satsa på en intensivkurs och en bra utbildning för tung MC direkt.

Summering:
- Ta en intensivkurs
- Kör upp på skolans hoj
- Köp en hoj
- Skaffa garageplats
- Använd hojen till jobbet då och då, men inte som pendlingsfordon

Tack för bra svar! Tror du det funkar om jag köper en liten lätt motorcykel som klarar minst 100 km/t, tömma den på bränsle och motorolja, och koppla ur batteriet för att förvara den i min källare under vintern? Lägger såklart överdrag på så hyresvärden inte ser den. Sen när det är dags att ta ut den på sommaren, är det bara att ladda batteriet, fylla med ny motorolja, bränsle, byta oljefiltret och köra iväg...

Tanken med att köpa egen MC och övningsköra själv, är att först hämta den med släp till en stor parkering. Lämna MC där och komma varannan dag för att övningsköra i parkeringen och byta parkeringsplats. Det blir nog ingen högfartsträning, kanske bara träna lågfart, och vänja mig med växellådan och bromsning. Resten får jag lära mig via trafikskolan. Tänkte bara slippa ta många körlektioner bara för att lära mig balans och hur man använder en MC.

Nu är motorcykeln inte riktigt en hobby för mig. Tänkte bara förbannade bilen kostar mig ca 10000 kr per månad, om jag hyr ut min bil när det är ok/fint väder och pendlar med MC istället och lyckas få ner kostnaden till 3000 kr per månad för MC, och kanske generera 6000 kr från biluthyrning, så sparar jag lätt 10000 kr per månad på det viset. Det blir kanske runt 60000-80000 kr på en säsong.
Citera
2025-04-20, 14:04
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Tack för bra svar! Tror du det funkar om jag köper en liten lätt motorcykel som klarar minst 100 km/t, tömma den på bränsle och motorolja, och koppla ur batteriet för att förvara den i min källare under vintern? Lägger såklart överdrag på så hyresvärden inte ser den. Sen när det är dags att ta ut den på sommaren, är det bara att ladda batteriet, fylla med ny motorolja, bränsle, byta oljefiltret och köra iväg...

Tanken med att köpa egen MC och övningsköra själv, är att först hämta den med släp till en stor parkering. Lämna MC där och komma varannan dag för att övningsköra i parkeringen och byta parkeringsplats. Det blir nog ingen högfartsträning, kanske bara träna lågfart, och vänja mig med växellådan och bromsning. Resten får jag lära mig via trafikskolan. Tänkte bara slippa ta många körlektioner bara för att lära mig balans och hur man använder en MC.

Nu är motorcykeln inte riktigt en hobby för mig. Tänkte bara förbannade bilen kostar mig ca 10000 kr per månad, om jag hyr ut min bil när det är ok/fint väder och pendlar med MC istället och lyckas få ner kostnaden till 3000 kr per månad för MC, och kanske generera 6000 kr från biluthyrning, så sparar jag lätt 10000 kr per månad på det viset. Det blir kanske runt 60000-80000 kr på en säsong.
Om du inte ska ha motorcykel som hobby så bö du nog köpa en trehjulig moppe istället, som du får köra med B-körkort, typ en Piaggio MP3 250 eller 500. Den är billigare, lättare, mer lättkörd och dessutom troligen säkrare som pendlingsfordon för en nybörjare. En sån får du för 50-60k, och ärligt talat låter du inte riktigt som någon som bör köra hoj.

10k i månaden för en bil? Kör du en extremt dyr bil eller har du tagit sms-lån för att köpa den?
Citera
2025-04-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om du inte ska ha motorcykel som hobby så bö du nog köpa en trehjulig moppe istället, som du får köra med B-körkort, typ en Piaggio MP3 250 eller 500. Den är billigare, lättare, mer lättkörd och dessutom troligen säkrare som pendlingsfordon för en nybörjare. En sån får du för 50-60k, och ärligt talat låter du inte riktigt som någon som bör köra hoj.

10k i månaden för en bil? Kör du en extremt dyr bil eller har du tagit sms-lån för att köpa den?

Oj visste inte trehjuliga MC körs med bara B körkort. Men nu när jag kollar de verkar klassas mer som bil än en MC. Trehjulingar betalar trängselskatt, får inte parkeras på MC-parkering, och Stockholm stad skulle nog inte godkänna boendeparkering för trehjulingen för att jag redan har en bil, och de godkänner bara "tvåhjuliga MC" som extra fordon. Eller har jag fel?

Haha hur låter någon som bör köra höj? Jag känner mig faktiskt lite för nördig för MC, och jag är livrädd för tvåhjulingar, minsta lilla förhinder på vägen, oljefläck, dött djur eller bara riktigt slät och blöt brunn så välter den och....
Senast redigerad av Tja10000 2025-04-20 kl. 15:15.
Citera
2025-04-20, 16:53
Medlem
Snicksnackarens avatar
Citat:
Hej!

Några frågor jag hoppas på seriösa svar på från de som vet hur det är. Inga gissningar tack!

1. Om man bor i en lägenhet, var kan man förvara MC under vintern? Pris? Saker att tänka på?

2. Sparar man pengar på att pendla till jobbet på en MC istället för bilen? Iaf för oss som bor centralt i Stockholm och jobbar utanför tunnlarna och behöver betala en hel del för parkering, trängselskatt, bensin etc?

3. Är det säkert att parkera den utomhus nu under sommaren? Stöldrisk? Saker att tänka på?

4. Hur svårt är körprovet till tung MC? Jag har kört mycket moped under tonåren. Räcker det med tre körlektioner?

5. Kan man köpa en motorcykel innan man har körkortet och träna manövrering själv i en tom parkering utan körkort eller handledare? Jag har hört att körkort krävs bara när man kör i trafiken, men inte i parkeringar eller lokaler...

6. Hur blir det om jag vill göra körprovet för MC men inte har egen MC eller utrustning? Kan man hyra från t.ex. något företag i närheten av trafikverket?

EDIT:
En fråga till,
7. Är det lättare/billigare att skaffa A1 först och när man är erfaren med A1 så kan man bara ta en körlektion för A motorcykel och sen bara boka körprovet för A körkortet? Jag är över 30 år, så jag tänkte skaffa A direkt egentligen.

Du bör lösa parkeringssituationen innan du skaffar hojen.
Det ultimata är om du hyr inomhusparkering där du bor, då har du vinterförvarningen avklarad och du har trygg nattparkering under säsong. Även om den står inomhus så behövs dubbla lås och dubbla trackers.

Motorcyklar är villebråd och måste stöldskyddas. Speciellt om det är en modell som ett barn kan köra.
Uppenbarligen har moderna motorcyklar sämre stöldskydd än bilar. Det har stulits minst 100 hojar i ditt län bara i år.

Du kommer spara pengar och stressnivån kommer sjunka när trafikstockningar och parkeringsbrist inte rör dig så mycket.

Du får inte köra någonting utan handledare.
Det första du gör när du börjar din utbildning är att investera 10-15k i kläder och hjälm. Gärna en med inbyggd intercom/bluetooth. Varför skulle man vilja åka runt och övningsköra i multisvettiga lånekläder?

På tal om svettig så kommer du ofta att anlända på fest klibbig med rufsigt hår och döda myggor i ansiktet.
Det är svårt att hålla stilen när man kör MC, undantaget om man umgås i MC-kretsar där alla har kedjeolja på byxorna.

Köp inte kralligare MC än du behöver. Ska du pendla i storstad så räcker det gott och väl med 150-250 cc. Ska du köra mycket motorväg så är det literhojar som gäller.
Citera
2025-04-20, 17:25
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Haha hur låter någon som bör köra höj? Jag känner mig faktiskt lite för nördig för MC, och jag är livrädd för tvåhjulingar, minsta lilla förhinder på vägen, oljefläck, dött djur eller bara riktigt slät och blöt brunn så välter den och....
Låt mig omformulera mig; det låter som att du bara är ute efter att spara pengar, och eftersom hojåkning är en rätt dyr hobby så verkar du ha helt fel förutsättningar för det. Jag ser en uppenbar risk att du försöker hitta billiga genvägar (för utrustning mm) istället för att tänka på säkerheten först. Och som nybörjare är det en farlig väg att gå.

Varför inte skaffa en billigare bil istället? Eller en riktigt billig liten pendlarbil som är lätt att parkera och som inte drar mycket bränsle. Det är ofta fullt på mc-parkeringarna i city när det är säsong, så man får cirkulera runt och leta, och det kostar en del per timme att parkera en hoj också. Med körkort, försäkringar, vinterförvaring, service, däck och allt annat så är det garanterat dyrare att lägga till en hoj, än att ha en kostnadseffektiv bil.

Jag avråder dig från att skaffa hoj, om det inte är så att du vill investera mycket tid och pengar på en fantastisk (men ganska krävande) hobby.
Citera
2025-04-20, 23:20
Medlem
avcs avatar
Citat:
Garage. Går att hyra kommunalt, och du slipper dela privat med alla sorger det innebär (öppettider, risk för skador, risk för uppsägning, oftast ingen el, grejer i vägen och vad jag märkt, inte billigare än kommunalt ändå)

Välj kallgarage, annars är risken parkeringshus. Med kallgarage får du ofta en egen del helt avskild från resten av längan. Finns även mc-garage till halva priset men en fjärdedel av utrymmet.

Allt beror givetvis på var du hyr. Ju närmare Stockholm desto dyrare och mer problem.

Edit: Inför vintern, full tank, batteri bort, och om möjligt, försök få upp hjulen i luften. Inte ovanligt att hjulen blir platta och det blir studsigt när man ska ut på vårkanten.

Citat:
Beror till nästan 100% vad du pendlar med. En 600 kan lätt köras på halvlitern men är fortfarande törstigare än en Lupo diesel. En 125:a kan köras på 0.15 l/mil, men så finns ju också den konstanta stöldrisken och att det blir otrevligt i regn, riskfyllt vid kallt väder, osv.

Citat:
Skulle absolut inte parkera hojen utomhus i Stockholm, så länge det inte är inhägnat. Och om du ändå måste, se till att inte ha sporthoj, utan något mer touringaktigt eller kanske allra helst en Harley.

Citat:
Svårast är lågfartsbanan där du ska köra slalom i krypfart. Enkelt med moppe eller 125:a, värre med 600-800 man brukar få köra upp med. Svårt att sia om antalet lektioner.

Citat:
Du får väl bara köra på inhägnat område utan körkort? Vad man får och vad man kan är däremot olika saker. Slog mig vid senaste bilköpet att säljaren inte kollade körkortet överhuvudtaget, utan bara skrev över via personnummer. Så hade kunnat provkört bilen, köpt den och kört hem utan körkort i det fallet. Säkert ingen omöjlighet med MC heller.

6. Hur blir det om jag vill göra körprovet för MC men inte har egen MC eller utrustning? Kan man hyra från t.ex. något företag i närheten av trafikverket?[/quote]
Du kommer behöva skriva in dig på trafikskola för teorin. Därifrån får du också hyra när dagen är kommen.

Citat:
EDIT:
En fråga till,
Du har nog lika stor hjälp av A1 som mopedkörkort. Dubbla uppkörningar, dubbel teori, dubbla lämpar om du väntar för länge, och du riskerar bli ringrostig. Och som sagt, A1 är närmare moped än riktig mc i körupplevelse.

Förr kunde man ta A begränsad (det som heter a2 nu) och så uppgraderades det automatiskt efter två år. Iofs ganska onödigt då det bara handlade om strypningar och ändå var samma hojar. Varför vill du ha A1 och inte A direkt?
Senast redigerad av avc 2025-04-20 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in