Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-19, 15:44
Medlem
Jag söker en bank där jag kan öppna ett konto för att köpa valutor, utan att de vet vem jag är. Jag söker en bank med hög integritet. Var finns den här banken?
Citera
2025-04-19, 15:55
Medlem
Det existerar inte i Sverige. Du kan öppna ett off-shore konto om du har bolag och behålla din anonymitet
Citera
2025-04-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det existerar inte i Sverige. Du kan öppna ett off-shore konto om du har bolag och behålla din anonymitet

Okej, men finns det utomlands? Bankerna har för stor makt.
Citera
2025-04-19, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
Okej, men finns det utomlands? Bankerna har för stor makt.
Det är inte bankerna som sätter stopp för sånt. De följer bara de regler som finns.
Citera
2025-04-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är inte bankerna som sätter stopp för sånt. De följer bara de regler som finns.
Nja, många banker försöker ju stoppa krypto, trots att det är tillåtet. Det borde gå att öppna ett bankkonto utan att behöva uppge vad man heter, typ nummerkonto.
Citera
2025-04-19, 16:18
Medlem
Citat:
Nja, många banker försöker ju stoppa krypto, trots att det är tillåtet. Det borde gå att öppna ett bankkonto utan att behöva uppge vad man heter, typ nummerkonto.
Att de stoppar kryptovaluta beror på att det är svårt för dem att kontrollera var pengarna från början kommer ifrån.

Att du inte kan öppna ett nummerkonto i Sverige beror på dels att du kan gömma svarta pengar där, dels att stora belopp kan byta ägare. I princip kan du inte ha stora oredovisade belopp i madrassen heller, och det beror inte på att madrasstillverkarna har för stor makt.

Troligen är det svarta pengar som du vill gömma undan, och den möjligheten vill myndigheterna få bort. Jag också.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-04-19 kl. 16:20.
Citera
2025-04-19, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att de stoppar kryptovaluta beror på att det är svårt för dem att kontrollera var pengarna från början kommer ifrån.

Att du inte kan öppna ett nummerkonto i Sverige beror på dels att du kan gömma svarta pengar där, dels att stora belopp kan byta ägare. I princip kan du inte ha stora oredovisade belopp i madrassen heller, och det beror inte på att madrasstillverkarna har för stor makt.

Troligen är det svarta pengar som du vill gömma undan, och den möjligheten vill myndigheterna få bort. Jag också.

Fast du kan ju bara ta ut pengar och stoppa i madrassen. Det finns inget som hindrar dig, så nej det finns inget som hindrar mig att göra så. Problemet är att dessa pengar inte växer.

Det är inte svarta pengar. Jag värnar om min integritet.
Citera
2025-04-19, 16:40
Medlem
Citat:
Fast du kan ju bara ta ut pengar och stoppa i madrassen. Det finns inget som hindrar dig, så nej det finns inget som hindrar mig att göra så. Problemet är att dessa pengar inte växer.
Du kan vare sig sätta in hur mycket du vill om du inte kan redovisa var pengarna kommer ifrån. Inte heller kan du ta ut hur mycket du vill hur som helst, utan att kunna berätta vad pengarna ska användas till.

Sedan undrar jag hur du tänkt att banken ska kunna lämna kontrolluppgift till Skattemyndigheten om de inte ens vet vem som fått utbetald ränta.
Citat:
Det är inte svarta pengar. Jag värnar om min integritet.
Köp konst och antikviteter. Dels får du en trolig värdeuppgång, dels så kan du njuta av ditt sparande under tiden.
Citera
2025-04-19, 16:44
Medlem
JustTrollings avatar

Inget som en amatör som trådskaparen kan göra.

Hade det bara varit att öppna anonyma konton för att fuska med skatt, gömma pengar, o.s.v., så hade alla gjort det. Självklart är det inte tillåtet. Trådskaparen har sett för mycket film.
Senast redigerad av JustTrolling 2025-04-19 kl. 16:50.
Citera
2025-04-19, 17:06
Medlem
Citat:

Det är inte lagligt i Sverige eller EU.
Här krävs, vilket också är rimligt att bankerna skall ha koll på vem som äger ett konto samt var deras pengar kommer ifrån.
Kunde man ha helt anonyma konton skulle det ju bli helt fritt fram med pengatvätt och finansiering av brott och terrorism.
Tror inte helt anonyma bankkonton är lagligt i något land.
Finns sådana banker så är det inte något som banker i Europa får samarbeta med.

De nummerkonton som jag vet finns är inte helt anonyma, banken vet vem som äger kontot och för att få sådana konton så blir man grundligt kontrollerad och ens ekonomi blir granskad.
De är också väldigt dyra att ha.
Dessa konton är anonyma utåt sett och även internt i banken utom för vissa anställda.
Det är kändisar och väldigt rika personer som har den typen av konton.
Citera
2025-04-19, 17:08
Medlem
Det funkade med nummerkonton på 80 talet, numera för att vara anonym måste du involvera företag/personer i flera led och länder .

Alla de här uppläggen är inget vanliga småsparare sysslar med.
Citera
2025-04-19, 19:15
Medlem
Du behöver en målvakt. Det finns inte banker som är kopplade in i internationella betalsystemen och samtidigt låter ett konto öppnas anonymt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in