2025-04-19, 13:54
Medlem
Båda är en stor franchise och filmerna var väldigt påkostade och väldigt bra gjorda. Jag tycker Harry Potter filmerna följer böckerna bättre och man hade hjälp av författaren som skrev böckerna. Man får veta om karaktärerna och deras bakgrund och skådespelarna var brittiska och det var ett önskemål eller ett krav från författaren. Alan Rickman är superb som Snape.

Sagan Om Ringen tycker jag fokuserar mer på de stora actionscenerna än själva dialogen och själva karaktärerna. Den första filmen tycker jag är bäst där man får följa the fellowship och deras äventyr. Det är ju Peter Jacksons tolkning av Tolkiens underbara värld. Man går inte in på djupet på karaktärerna utan det handlar ju om Frodo och ringens väg till Mount doom först och främst. Boromir är den karaktär i filmen som följer boken bäst tycker jag. han är mänsklig och förstår inte ringens kraft, men de andra verkar ha full förståelse.

Harry Potter 10/10

Lord Of The Rings 8/10

Vilken av filmserierna är bäst tycker ni?
Citera
2025-04-19, 14:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Sagan om ringen är en fin filmserie där ettan är bäst!
Harry Potter är mer en berättelse för barn och jag kan förstå om man fortfarande gillar serien som vuxen om man gillat den som barn men det är verkligen en barnfilm.

För mig är Harry Potter totalt ointressant att titta på medans jag gärna ser sagan om ringen!
Citera
2025-04-19, 14:05
Medlem
Onanikrems avatar
Sagan om ringen förenar generationer, tom. min far som var född 1924 läste böckerna.
Harry Potter.. Är väl mest en barn/ungdomsbok. Inget jag läst, såg första filmen på bio av någon anledning men minns inget från den. Passat på de andra filmerna då jag tyckte det var en barnfilm.
Citera
2025-04-19, 14:08
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Sagan om ringen är en fin filmserie där ettan är bäst!
Harry Potter är mer en berättelse för barn och jag kan förstå om man fortfarande gillar serien som vuxen om man gillat den som barn men det är verkligen en barnfilm.

För mig är Harry Potter totalt ointressant att titta på medans jag gärna ser sagan om ringen!

Säkert att båda inte är barnfilmer?
Citera
2025-04-19, 14:12
Medlem
DoktorNos avatar
Har inte läst någon av bokserierna utan bara sett filmerna och tycker att Harry Potter är mycket mer sevärd som filmserie.
Citera
2025-04-19, 15:03
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Har inte läst någon av bokserierna utan bara sett filmerna och tycker att Harry Potter är mycket mer sevärd som filmserie.
Läs böckerna om du gillar filmserien. De är helt klart värda en läsning.
Citera
2025-04-19, 15:21
Avslutad
Här läst böckerna och sett filmerna. Bägge filmserierna gör avsteg från böckerna, men personligen anser jag att LOTR fungerar mycket bättre som filmer än HP. Jag har ärligt talat svårt att förstå hur någon som inte läst böckerna förstår vad som händer i HP, extremt mycket som hoppas över och aldrig förklaras.

I bägge alternativen blir det bättre ju mer man orkar läsa, men djupet och substansen i Tolkiens värld kommer inte Harry Potter i närheten av. LOTR-filmerna blir bättre om man läst böckerna, och böckerna blir bättre ju mer av Tolkiens legendarium man tar del av.

Personligen är LOTR tveklöst de bättre filmerna av flera skäl. Själva produktion av dessa kan ses som peaken av filmproduktion, innan allt blev 100% greenscreen och CGI. Det som skedde i Nya Zeeland slutet på förra århundradet kommer inte ske igen, och världen är en fattigare plats. Rätt tragiskt med kidsen som växer upp idag med inget annat än diverse superhjälte-skräp på biograferna. Ingen skapar något nytt, allt är bara uppföljare, reboots, remakes och spinoffs.
Citera
2025-04-19, 16:31
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har sett båda serierna en gång. Om någon sa att hen ville se en av serierna och jag skulle vara med men fick bestämma vilken vi skulle se så skulle jag fundera i ca 1 sekund och sen bestämt säga LOTR.

Det säger väl min mening om denna fråga.
Citera
2025-04-19, 21:31
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Båda är barnprogram som förtjänar att läggas på grillen när vädret tillåter grill.
Citera
2025-04-20, 11:46
Avstängd
engammalfisks avatar
Båda franchise är för barn finns mycket bättre filmer om man är vuxen.

Jag brukade anse Sagan om ringen trilogin som det bästa Hollywood gjort men nu tycker jag de är B.
Jag är 44.

Moon med sam rockwell är ett exempel som jag av någon anledning tänker på nu. https://www.imdb.com/title/tt1182345/

Westworld är bästa serien jag sett gillar inte Star Trek & Arkiv-X längre.

Jag är anime fan och favoriten brukade vara Ghost in the shell & Ergo Proxy men numera Solo Leveling fast den är väldigt simpel action anime är jag helt såld.
https://www.youtube.com/watch?v=Hi3IC68bd2Q
Senast redigerad av engammalfisk 2025-04-20 kl. 11:54.
Citera
2025-04-20, 11:55
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Båda är en stor franchise och filmerna var väldigt påkostade och väldigt bra gjorda. Jag tycker Harry Potter filmerna följer böckerna bättre och man hade hjälp av författaren som skrev böckerna. Man får veta om karaktärerna och deras bakgrund och skådespelarna var brittiska och det var ett önskemål eller ett krav från författaren. Alan Rickman är superb som Snape.

Sagan Om Ringen tycker jag fokuserar mer på de stora actionscenerna än själva dialogen och själva karaktärerna. Den första filmen tycker jag är bäst där man får följa the fellowship och deras äventyr. Det är ju Peter Jacksons tolkning av Tolkiens underbara värld. Man går inte in på djupet på karaktärerna utan det handlar ju om Frodo och ringens väg till Mount doom först och främst. Boromir är den karaktär i filmen som följer boken bäst tycker jag. han är mänsklig och förstår inte ringens kraft, men de andra verkar ha full förståelse.

Harry Potter 10/10

Lord Of The Rings 8/10

Vilken av filmserierna är bäst tycker ni?

Lord Of The Rings 9/10

Harry Potter 8/10

Harry Potter är skapat för barn. Lord Of The Rings är skapad för att återskapa en berättelse.
Citera
2025-05-24, 22:12
Medlem
area50s avatar
Såg igenom alla HP filmerna nyligen, & visst tappar dom sista 3-4 filmerna själva "magin". Färgtonerna tonas ner & filmerna känns väldigt mörka & distinkta ifrån dom 4 första.
Part 7 del 1 är är extremt långsam & seg. Ett riktigt sömnpiller :P
SoR föredrar jag framför HP alla dagar i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in