2025-04-19, 09:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Har haft lite funderingar kring att köpa mig en gammal nostalgimoped.

De allra flesta är ju trimmade.

Vad händer om man som medelålders man med mc kort blir stoppad på en 80-talsmoped som toppar 60-70 km/h? Dvs reggad som moped, ej MC.

Ryker lappen, prick i registret, eller blir det bara lite böter? Går moppen på beslag?
Citera
2025-04-19, 09:40
Medlem
Om en moped är trimmad och har kapacitet att framföras fortare är det oavsett hastighet, olovlig körning man gör sig skyldig till, lagen som reglerar detta är trafikbrottslagen 3 §. Straffet för olovlig körning är böter. Antalet dagsböter som döms ut kan vara mellan 30 och 150
Citera
2025-04-19, 09:51
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Vad händer om man som medelålders man med mc kort blir stoppad på en 80-talsmoped som toppar 60-70 km/h? Dvs reggad som moped, ej MC.

Ryker lappen, prick i registret, eller blir det bara lite böter? Går moppen på beslag?
Finns inga prickar i Sverige. En trimmad moped blir en mc och har du behörighet att köra en mc är det inte olovlig körning

https://lagen.nu/2019:370#P5S1
Citera
2025-04-19, 10:04
Medlem
En trimmad moped räknas som en oreggad MC och straffet för det är böter. Eftersom du har behörighet att köra MC är det inte olovlig körning
Citera
2025-04-19, 10:08
Medlem
NyaHenriksss avatar
Eftersom den inte är trafikförsäkrad som mc räknas den som oförsäkrad också.
Citera
2025-04-19, 10:22
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om en moped är trimmad och har kapacitet att framföras fortare är det oavsett hastighet, olovlig körning man gör sig skyldig till, lagen som reglerar detta är trafikbrottslagen 3 §. Straffet för olovlig körning är böter. Antalet dagsböter som döms ut kan vara mellan 30 och 150
Hur blir det olovlig körning?
Citera
2025-04-19, 10:30
Medlem
VoktorDodkas avatar
Lånar tråden för en nästan relaterad fundering; Om man har obegränsat A och har en trimmad lätt mc som man åker på, vilka lagar och förordningar bryter man mot då?

Med trimmad kan det vara antingen högre effekt och/eller större slagvolym i form av trimcylinder. Som praktiskt exempel; en Honda Grom med 149 cc cylinder som man kör med på obegränsat A, skattad, besiktigad och försäkrad,
Citera
2025-04-19, 11:10
Medlem
sommarlovs avatar
Varför låter frågan alltid likadant?
Vad är det för straff, när de borde fråga, vad är det för brott?
Citera
2025-04-19, 13:58
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
En högst relevant fråga. Är väl någon x-årskris av något slag. Att äga likadan moped som när man var 15 tänker jag. Hur kul det nu är..., bara spånade lite

Men jag vet inte. Är kanske bara lite efterblivet?
Jag har tänkt samma sak men har bestämt mig för att köpa 125-versionen av min moppe(som var rejält trimmad), det var inte mycket som skilde, båda är tvåtaktare. Tyvärr kostar en i okej skick minst som en ny 125-scooter.
Citera
2025-04-19, 14:01
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
En högst relevant fråga. Är väl någon x-årskris av något slag. Att äga likadan moped som när man var 15 tänker jag. Hur kul det nu är..., bara spånade lite

Men jag vet inte. Är kanske bara lite efterblivet?

Nej det tycker jag inte Du skriver en "nostalgimoppe" så antar att du menar en sådan som ska framföras på cykelbanor. Om det är en klass 1 moped du tänkt är det däremot riktigt efterblivet.

Tänk på att du kan knappast köra fortare än runt 40km/h på cykelbanor. Skillnaden mot när du körde en trimmad sådan som grabb på cykelbanorna. Det är att nu har alla mobiltelefoner och ofta även hastighetsmätare på cyklarna.

Själv har jag lyckats bli stoppad fyra gånger på en moppe som körs på cykelbanor. Brukar bli en gång per år. Kunde jag aldrig tro när jag köpte den. Fast kör lugnt och var trevlig om du blir stoppad och ha papper med försäkring m.m redo. Så brukar det inte bli något mer än att de kollar så alla papper stämmer.

Lycka till!
Citera
2025-04-19, 17:57
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Lånar tråden för en nästan relaterad fundering; Om man har obegränsat A och har en trimmad lätt mc som man åker på, vilka lagar och förordningar bryter man mot då?

Med trimmad kan det vara antingen högre effekt och/eller större slagvolym i form av trimcylinder. Som praktiskt exempel; en Honda Grom med 149 cc cylinder som man kör med på obegränsat A, skattad, besiktigad och försäkrad,
Du åker dit på att fordonet är registrerat lätt mc när den blir tung när du inte har någon effektreducering. Behörighet har du så det blir inte olovlig körning. Blir du inblandad i en trafikolycka kan det bli dyrt för dig.
Så, det är bara köra.
Citera
2025-05-30, 19:45
Medlem
Citat:

Du kör vad som i rättslig mening är en lätt motorcykel. Den är inte registrerad. Det innebär att du kommer att dömas till penningböter enligt Lag (2019:370) om fordons registrering och användning, paragraf 5 och 23: https://lagen.nu/2019:370

Du gör dig INTE skyldig till olovlig körning. Med A-körkort får man köra motorcykel på allmän väg.

Registrerade mopeder tas regelmässigt i beslag och trimdelarna monteras bort och förverkas, mopeden får därefter föreläggande om registreringsbesiktning (och ofta även kontrollbesiktning, eftersom poliserna brukar hitta andra fel på dem).

80-talsmopeder är normalt sett inte registrerade, eftersom man med "registrerad" menar att den finns i Transportstyrelsens register och har ett registreringsnummer. De gamla mopparna har inte det. Fallet är ekvivalent med att bli stoppad på en trimmad klass 2-moped. De är inte heller registrerade.

Jag vet inte om den tas i beslag. Allt som används vid brott (du har ju begått ett sådant) kan beslagtas och förverkas ( = förstöras, skrotas ) om rätten tror att utrustningen kommer att användas för att begå fler brott. Det är alltså inte polisen som bestämmer, det är tingsrätten.

Att köra ett oregistrerat fordon, om det är din första trafikförseelse, borde inte leda till indraget körkort. Men om du blir tagen flera gånger kan det sluta med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in