2025-04-19, 00:30
Medlem
Har varit på div ställen i Viet,men inte Da Nang, kan man få lite tips om det är bra ,ställen att se nattliv,pubar mm
Tack på förhand
Citera
2025-04-19, 07:56
Medlem
Har inte jättemycket att säga om Da Nang men ska du dit rekommenderar jag ett besök i närliggande Hoi An. Otroligt mysig stad och ett mycket bra ställe att få högkvalitativa kläder uppsydda till ett bra pris.
Citera
2025-04-21, 20:26
Medlem
Det var helt ok. Gammalt surfarställe för amerikanska soldater under kriget. Var rätt stora vågor när jag var där och det gick inte att bada.
Citera
2025-05-06, 09:46
Medlem
Bumpar den här tråden för att stora Vietnam-tråden verkar vara död.

Siktar på Vietnam i vinter och då specifikt Da Nang. Vart kan man leta upp långtidsboende, typ hyreslägenhet ca 3 månaders period. Är det bästa att flyga via Kina eller Bangkok till Da Nang?

Svenskar överlag verkar generellt obekanta med Vietnam, inte alls som med Thailand. Vi får väl ner och göra fält-arbete att rapportera om =)
Citera
2025-05-06, 10:01
Medlem
TorePunks avatar
Var där för nåt år sedan. Riktigt trevlig stad. Vi hyrde via airbnb, mycket billigt. Vi flög med Qatar: Arn, Doh, Doh-Hanoi, Han-Da Nang. Det går också att flyga från Arlanda direkt till Bangkok och från Bangkok direkt till Da Nang.

Strax söder om Da Nang så har du Hoi An, trevligt och mysigt ställe, vi hyrde moped och körde runt med. Norr om Da Nang har du en stor halvö med en stor Buddafigur, trevligt område med lite bebyggelse och fina usikter. Missa för allt i världen inte drakbron, den sprutar eld och vatten några gånger i veckan, helgerna har jag för mig, riktigt coolt.

Åk dit!

Trevlig resa!
Citera
2025-06-10, 10:52
Medlem
Brukar besöka DaNang i princip varje gång jag är i Vietnam. Senast delade jag upp två veckor mellan DaNang och HoiAn.

DaNang är kanske inget "suparställe" men det finns en del barer och restauranger om man håller sig till centrala stan eller Expat-området på södra sidan av MyKhe beach!

Ska du leta långtidsboende så rekommenderar jag att du antingen kollar med någon expat-grupp på Facebook eller frågar dig runt när du är på plats.
Att boka långtidsboende i förväg kan vara riskabelt. Dels vill dom att man betalar tre månader i förväg, och får man ett boende man absolut inte trivs med så är det rätt bortkastat.

Jag har alltid flugit in via Saigon och vidare till DaNang, men via Bangkok funkar säkert också kanonbra om man vill slippa ett extra stopp.

Närheten till hoiAn gör att man enkelt och billigt kan ta en taxi eller Grab över för en heldag eller bara lite barhäng.
Finns gott om intressanta ställen, kaféer, barer, restauranger, marknader, mm. Men kan vara klurigt att hitta guldklimparna ibland. Speciellt då allt förändras i en så rasande takt där borta. Det rivs, byggs nytt, ställen går i konkurs och det ploppar upp nya ställen hela tiden.
Googlemaps is your best friend!
Citera
2025-06-16, 18:32
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Svenskar överlag verkar generellt obekanta med Vietnam, inte alls som med Thailand. Vi får väl ner och göra fält-arbete att rapportera om =)

Vietnam är mycket bättre än Thailand tycker jag även om båda har sina för/nackdelar såklart.

När jag senast var dit för ett bröllop var det många gäster som tillhörde Vietnamns kommunistiska parti som var lite stela först men när dom fick reda på att jag är Svensk lös dom upp. Vi skålade tillsammans, söp oss fulla och dom pratade non stop om hur mycket dom gillar Sverige och Svenskar då vi stod på Vietnams sida under kriget. Det var helt klart alkoholen som gjorde att dom pratade så mycket om det men dom minns Olof Palme iaf
Senast redigerad av Bbobi 2025-06-16 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in