2025-04-18, 23:50
Medlem
Efter en olycka i köket slutade natten med besök på akuten.

Har bränt ena handen på flera ställen
Fingertopparna och på tummen 2 stora blåsor som läkare skärde upp på akuten. Nåltest gjordes som visar normal känsel i samtliga fingrar.

Däremot har läkaren skrivit i journalen en remiss till handkirurgen för bedömning. Ytlig delhudsskada grad 2 "Cirkumferent skada?"

Blir orolig nu. Kommer jag behöva opereras?

Har inte ens ont nu. Gjorde bara ont första natten men fick smärtstillande direkt
Citera
2025-04-18, 23:56
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme

Fingertopparna och på tummen 2 stora blåsor som läkare skärde upp på akuten. Nåltest gjordes som visar normal känsel i samtliga fingrar.

Däremot har läkaren skrivit i journalen en remiss till handkirurgen för bedömning. Ytlig delhudsskada grad 2 "Cirkumferent skada?"

Har inte ens ont nu. Gjorde bara ont första natten men fick smärtstillande direkt
Om det är blåsor så ska du kyla de första 48 timmarna och pilla inte hål på ev, blåsor.
Citera
2025-04-19, 01:20
Medlem
exoticspices avatar
Citat:

En djupare brännskada som inte har läkt efter 14 dagar måste opereras för att minska risken för så kallad ärrläkning.

Ärrläkning innebär att huden inte går att töja som innan och du får svårare att röra dig. Ärren kan bli tjocka och hårda. De kan också dra ihop sig så mycket att de även drar i den oskadade huden runt ärret. Det kallas ärrdragning.

Djupare brännskador som är större än några centimeter i diameter opereras så snabbt som möjligt efter att du har skadat dig. Det är för att såren ska läka snabbare och ärren bli så bra som möjligt. Operationen kallas för hudtransplantation. De flesta blir sövda under operationen.

https://www.1177.se/olyckor--skador/...r/brannskador/
Citera
2025-04-20, 06:12
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:

Ytlig grad 2 läker av sig självt med omläggning. Men bränner man sig på händer, kön, ansikte kan man vara frikostig med ytterkigare bedömning. Helst om det cirkumfrent.

Helt rätt att de tog bort blåsorna, det är det nya nu, att man avlägsnar blosor och död hud.
Citera
2025-05-03, 19:39
Medlem
Hur lång tid tar det tills rodnaden försvinner på den nya huden under den döda?
Citera
2025-05-03, 20:51
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Hur lång tid tar det tills rodnaden försvinner på den nya huden under den döda?

Det beror på hur snabbt din kropp klarar av att rensa området på allt som inte borde vara där. För en ungdom går det på några dagar, för tant Agda 92 tar det veckor eller månader.
Citera
2025-05-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Det beror på hur snabbt din kropp klarar av att rensa området på allt som inte borde vara där. För en ungdom går det på några dagar, för tant Agda 92 tar det veckor eller månader.
Flesta döda huden på tummen har flagnat av. Finns en liten sårskorpa kvar. Den nya huden är rosa/röd och väldigt känslig. Gått ca 2veckor nu sen jag brände mig.

Ska jag fortsätta täcka tummen med bandage eller behövs det inte? Smörjer in med aloe Vera gel dagligen
Citera
2025-05-03, 21:49
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Flesta döda huden på tummen har flagnat av. Finns en liten sårskorpa kvar. Den nya huden är rosa/röd och väldigt känslig. Gått ca 2veckor nu sen jag brände mig.

Ska jag fortsätta täcka tummen med bandage eller behövs det inte? Smörjer in med aloe Vera gel dagligen

Täck om det finns en direkt ingång till blodbanan så du inte får in några basilusker i systemet, annars behövs det inte. Pm:a en bild om du är osäker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in