Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Individualismen. Man vill vara unik, men ändå passa in. Särskilt populärt verkar ju vara natur- och landsksaps-insipirerade efternamn, som stinker namngenerator, som "Klevelid" och "Perleskog". Så jävla löjligt. Grejen är att jag är FÖDD med ett sånt namn, och har seriöst funderat på att byta till Andersson.
Du glömde ordet "varumärke".
De ärvda son-namnen är ganska intetsägande då de inte längre säger något om vems son (dotter) du är. Svenskan skulle nog funka lika bra om vi bara nöjde oss med ett tilltalsnamn, i övrigt kan vi identifieras med personnummer. Det stora problemet blir nog att pass och liknande regleras av internationella överenskommelser.
Ryssarna har en ganska vettigt standard för att ha koll på folk. Sovjetledaren Gorbatjov hette (och nu orkar jag inte googla, så jag försvenskar stavningen lite) Mikael Sergejevitj Gorbatjov, där mittnamnet visar att Sergej var hans farsa. Alltså, slarvigt översatt: Mikael, Sergejs grabb, Gorbyklanen. Alla kan direkt placera in honom i den lokala hierarkin.
Man kan ju roa sig med att fundera på hur ens egna namn skulle bli med en sådan standard. Det sista namnet (Gorby) ersätts lämpligen med någon familjegård eller motsvarande.
Exempel: Victoria Carlsdotter Solliden (fast Bernadotte duger)