Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-18, 21:19
Medlem
Economicuss avatar
Hej!
Jag har haft problem med att jag hela tiden känner mig torr i munnen, och tungan känns torr trots att jag dricker mycket vätska. Jag har också märkt lite vit beläggning på tungan, ibland även gulaktig. Jag har inte haft några synliga sår, ingen svullnad och det gör inte ont. Jag får inte heller blod från tungan.

Jag har även haft synliga vallgravspapiller längst bak på tungan, men det verkar inte vara något ovanligt. Jag använder tungskrapa dagligen och ibland ganska hårt, men det har inte orsakat några sår eller blödningar.

Läkaren konstaterade att det var svamp på tungan och skrev ut Nystatin. Efter att jag började ta medicinen försvann torrheten, men nu har jag fått andra symptom:

Stickningar i bröstkorgen när jag andas

Huggande känslor i bröstet då och då

En märklig overklighetskänsla innan detta började

Jag är inne på dag 3 med Nystatin (1 ml, 4 gånger per dag) och fortsätter ta medicinen, men känner mig osäker. Det känns tungt i bröstet och jag vågar knappt sluta med medicinen.

Jag medicinerar även dagligen mot högt blodtryck, och de här symptomen började efter att jag började med Nystatin.

Är det någon här som varit med om liknande? Kan det vara en biverkan av Nystatin eller något annat?

Tacksam för alla svar!
Citera
2025-04-18, 22:43
Medlem
Nej, dessa finns inte med som biverkningar. Vanligast är allergiska reaktioner, magbesvär osv.
Dina besvär kan möjligen vara kopplade till ditt blodtryck. Overklighetskänslan kan vara stress du nu känner.
Ring läkemedelsupplysningen, öppet dygnet runt. 1177. Du får prata med tex.en sjuksöterska.
Bättre kolla upp.
Better safe than sorry.

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20131102000040
Citera
2025-04-19, 01:06
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12Monkeys
Nej, dessa finns inte med som biverkningar. Vanligast är allergiska reaktioner, magbesvär osv.
Dina besvär kan möjligen vara kopplade till ditt blodtryck. Overklighetskänslan kan vara stress du nu känner.
Ring läkemedelsupplysningen, öppet dygnet runt. 1177. Du får prata med tex.en sjuksöterska.
Bättre kolla upp.
Better safe than sorry.

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20131102000040

Ja har ganska mycket stress i mitt liv just nu.
Annars har jag gjort diverse hjärtundersökningar och är helt frisk.
Har precis tränat på löpbandet i 1h.
Tror de är stress.
Kan man bli torr I munnen pga stress?
Ja blev torr I munnen efter en vecka jag tillfriskna från influensa där ja hosta och hade mycket feber etc.
Citera
2025-04-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Ja har ganska mycket stress i mitt liv just nu.
Annars har jag gjort diverse hjärtundersökningar och är helt frisk.
Har precis tränat på löpbandet i 1h.
Tror de är stress.
Kan man bli torr I munnen pga stress?
Ja blev torr I munnen efter en vecka jag tillfriskna från influensa där ja hosta och hade mycket feber etc.

Stress är nog den största faktorn. Stress, ångest, förkylning är ju några saker som bidrar till en minskad salivproduktion. Spottkörtlarna stimuleras inte att bilda saliv.
Vid förkylning sover man ofta ovetande munnen öppen. Det är ju kroppens "oljesystem"/skydd/hinna.
Om du tänker dig en torr yta så kan allt fastna där samt få grogrund.
Gäller då hela munhålan, gom, tänder och svalg. Kariesrisk, inflammation, ont i halsen/förkylning osv.pga bakterier som fäster sig lätt.
Hoppas det hjälpte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in