2025-04-18, 18:53
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Mike Mangini, född 1963 i Newton, Massachusetts, är en amerikansk trummis. Han har spelat ihop med flertalet olika artister och band, Annihilator, Extreme, James LaBrie och Steve Vai. Men naturligtvis är det ju hans medverkan i Dream Theater (2010–2023) som han kommer vara allra mest känd för. Han började tidigt med musik och har arbetat som musiklärare. Det sistnämnda slutade han med 2011.

Den stora grejen för honom måste ju ändå ha varit när han hade audition 2010 för jobbet som ny trummis i bandet Dream Theater. Där blev han utvald och hann vara med på fem st. album med bandet. Kapitlet varade i 12-13 år ändå innan det blev känt att prog metal-giganten valt att gå tillbaka till deras ursprungliga trummis Mike Portnoy. Sluta cirkeln? Så där kan man ju säga att Mike Mangini förlorade sin stora inkomst.

Nu när jag planerade den här tråden tänkte jag att den skulle handla om hans nya projekt Monolith. Men så kollade jag lite och såg att han kommit ut med ett soloalbum ("Invisible Signs") för något år sen, så tråden kan ju lika gärna innehålla allt möjligt som han haft för sig eller kommer ha framöver.

Har ni lyssnat något på denna solodebut? Parallellerna till DT är inte så stora.

Just nu är det alltså fullt fokus på Monolith som hittills har kommit ut med två låtar: "Oligarchs" (official video). Ganska bra har det gått hittills för låten med drygt 152 000 views. Lite sämre för "Mother Martyr" (official video) än så länge med 31 000 views men det tar sig väl.

Bandets line-up:
• Mike Mangini – drums
• Motley – bass & vocals
• Andy Barrow – guitar & vocals

Bandet själva har beskrivningen: Monolith is a dynamic and genre-defying band that brings together a unique blend of musical influences and backgrounds, creating a sound that pushes the boundaries of rock, metal, and Latin rhythms.

När exakt deras debutalbum är tänkt att komma ut vet jag inte men det bör väl inte dröja så länge. Kanske blir det någon spelning också som grädde på moset?

Vad tror ni och vad förväntar ni er att en sån kompetent musiker som Mike Mangini kommer prestera nu framöver? Vad borde han satsa på? Har ni följt hans musikaliska karriär hittills - eller är han inte en intressant figur längre nu när han inte är med i drömteatern?
Citera
2025-04-18, 23:12
Avstängd
Inte ens Dream Theater är intressanta längre och då har jag ändå sett dom live 12 gånger, möjligen att intresset kanske vaknar igen om Labrie försvinner, det var många år sedan han lät hyfsat live.
Citera
2025-07-04, 15:27
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Inte ens Dream Theater är intressanta längre och då har jag ändå sett dom live 12 gånger, möjligen att intresset kanske vaknar igen om Labrie försvinner, det var många år sedan han lät hyfsat live.

Vem tycker du är en god ersättare till James LaBrie i DT? Han lär ju inte lämna, men kanske Mike Mangini kan slå sig ihop med den du tänker på och skapa ett nytt band?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in