2025-04-18, 16:56
  #1
Medlem
Verkar brinna på St1 i Göteborg. Någon som har mer information? Storbrand?

Citat:
Det brinner på St1:s oljeraffinaderi på Hisingen i Göteborg. Det är oklart hur stor branden är men räddningstjänsten har skickat flera enheter till platsen.
– Vi har en konstaterad brand i anläggningen, säger säger Mats Gränsmark, larm- och ledningsbefäl på räddningstjänsten till Göteborgs-Posten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/brand-vid-oljeraffinaderi-i-goteborg
Citera
2025-04-18, 17:13
  #2
Medlem
moralhoras avatar
Finns en bild här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1371534

Verkar vara en del rök.

ETA:

Citat:
– Branden är begränsad och det vi nu gör på plats är att kyla runt omkring branden.

Låter som om den är under kontroll åtminstone.
Citera
2025-04-18, 17:15
  #3
Medlem
Miljöpartiet fick regeringen att blanda in upp till 30% biobränsle i det fossila bränslet (den så kallade "reduktionsplikten").
Den stora vinnaren var väl Mohammed Hussein Al Amoudi, vars Preem var största leverantör och som tack vare det drog in uppåt 10 miljarder per år från svenska bilister.
När miljöpartiet inte längre kunde driva upp världsmarknadspriset på biobränsle (där Sverige köpte upp ca 1/4 av den tillgängliga kapaciteten på världsmarknaden) så försvann miljard-intäkterna och Mohammed Hussein Al Amoudi tyckte det var en bra tid att dra med pengarna, inklusive de 4 miljarder han lånat av en tysk bank. Efter sig lämnade ett konkursat bolag.

Vad har det med branden att göra?
Jo, ST1 var väl näst-störste leverantör och hade satsat enormt på att bygga ut produktionen till miljöpartiets älsklingsprojekt (som ju inte minskade de globala utsläppen, utan bara exporterade dem till fattigare länder).
Kan det vara så att ST1 väljer samma väg som Al Amoudi?
Citera
2025-04-18, 18:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Miljöpartiet fick regeringen att blanda in upp till 30% biobränsle i det fossila bränslet........

Vad har det med branden att göra?
Jo, ST1 var väl näst-störste leverantör och hade satsat enormt på att bygga ut produktionen till miljöpartiets älsklingsprojekt (som ju inte minskade de globala utsläppen, utan bara exporterade dem till fattigare länder).
Kan det vara så att ST1 väljer samma väg som Al Amoudi?

Vilket svammel. Jag arbetar vid en av dessa 2 nämnda raff. Sannolikheten för att det är en olycka är väldigt mycket större än ditt tramsprat. Har du någon aning om vilka volymer av brandfarliga och explosiva ämnen som färdas i anläggningen? Lägg till höga tryck på det också. Det brinner på raff då och då i mer eller mindre skala. Allt vi tillverkar är brandfarligt.
Citera
2025-04-18, 18:29
  #5
Medlem
watziis avatar
Jag väntar på att Karl-Oskar Pahnik ska gå ut och diffust anklaga Ryssland.
Citera
2025-04-18, 20:11
  #6
Medlem
Jultrollets avatar
Vid 18-tiden var branden släckt och räddningstjänsten stannar kvar för att kyla och bevaka det hela.
En man ska ha skadats allvarligt men inte livshotande och totalt har tre män förts till sjukhus.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/brand-vid-oljeraffinaderi-i-goteborg
Citera
2025-04-18, 23:17
  #7
Medlem
Två av de skadade ska vara billiga entreprenörer från Indien enligt en bekant som jobbar där
Citera
2025-04-18, 23:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swingi
Två av de skadade ska vara billiga entreprenörer från Indien enligt en bekant som jobbar där

Från Indien?! Driver du? Man tar alltså in underleverantörer från Indien, på ett skyddsobjekt som kan liknas vid en krutdurk? Är det någon slags utbyggnad som sker där? Jag vill minnas att jag såg massa bygg-/mobilkranar där senast jag åkte förbi.
Citera
2025-04-18, 23:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Från Indien?! Driver du? Man tar alltså in underleverantörer från Indien, på ett skyddsobjekt som kan liknas vid en krutdurk? Är det någon slags utbyggnad som sker där? Jag vill minnas att jag såg massa bygg-/mobilkranar där senast jag åkte förbi.

Det ska ha vart något underhållsstopp där
Citera
2025-04-19, 10:43
  #10
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stassen
Vilket svammel. Jag arbetar vid en av dessa 2 nämnda raff. Sannolikheten för att det är en olycka är väldigt mycket större än ditt tramsprat. Har du någon aning om vilka volymer av brandfarliga och explosiva ämnen som färdas i anläggningen? Lägg till höga tryck på det också. Det brinner på raff då och då i mer eller mindre skala. Allt vi tillverkar är brandfarligt.

Det HenAnnan skriver är helt korrekt, dock mer passande i en annan tråd. Kul dock att du berättar för oss andra att bilbränsle är brandfarligt. Vem hade kunnat tänka sig...?
Citera
2025-04-21, 12:52
  #11
Medlem
Inte konstigt med inhyrda indier. De är duktiga, arbetssamma och talar flytande engelska. Inte enkelt att hitta svenskar med deras kompetens.
Citera
2025-04-21, 12:58
  #12
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoby
Inte konstigt med inhyrda indier. De är duktiga, arbetssamma och talar flytande engelska. Inte enkelt att hitta svenskar med deras kompetens.

Vad menar du? Indier är duktiga men slarviga? Är det indier som skadat sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in