Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-18, 15:06
Bannlyst
Hej!

Jag vill ställa in 150 Watt på en cykel, jag var där igår men det fungerade inte?

Stod i början typ 10-20-30 watts och det fanns knappt något motstånd i pedalerna och jag tänkte att ”har jag fattat fel nu?”

Men jag fattar inte hur det fungerar?

Kan någon hjälpa till?
Citera
2025-04-18, 15:09
Bannlyst
Tryckte upp ”nivån” till effekt igår. 21, men Watts var typ 20 när jag började trampa?

Jag satt på en sån där cybex 750c, jag ska dit idag igen lite senare. Hjälp?
Citera
2025-04-18, 15:12
Medlem
kalkryggars avatar
Finns det ingen annan person i lokalen du kan fråga när ni har grejerna framför er? Det låter lite enklare.

Annars så är det en typisk fråga för Chat-GPT. Har du provat det?
Citera
2025-04-18, 15:14
Medlem
Antar att du spenderade högstadietiden med att tjuvröka?
Du kan inte ställa in effekt, du kan bara öka motståndet. För att justera effekten får du trampa fortare. Ju högre motstånd, desto långsammare kan du trampa för att uppnå effekten du är ute efter.
Citera
2025-04-18, 15:52
Moderator
Neksnors avatar
Watt handlar effekt och det är det du gör under en viss tid.

Lite förenklat, efter en "förstärkt" lunch: Tänk dig en hantel som väger ett kilogram (kg). Den har, på jorden, ungefär tyngden 10 Newton (N). Om du lyfter den en meter (kg) rakt upp utför du arbetet 10 Newtonmeter (NM), även kallat Joule (J). För att göra ett sådant lyft på en sekund krävs effekten 10 Watt (W). Effekt är alltså arbete per tidsenhet. Att cykla i 150 Watt kan alltså översättas till att lyfta en sådan 15 kg-hantel en meter, varje sekund.

När det gäller cykeln på gymmet ställer du in motståndet, det innebär att det behövs mer arbete, alltså fler Joule, för att snurra runt cykeln. Utför du arbetet snabbt så ökar effekten, någon duktighetsmätare på cykeln visar fler Watt.
Citera
2025-04-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Watt handlar effekt och det är det du gör under en viss tid.

Lite förenklat, efter en "förstärkt" lunch: Tänk dig en hantel som väger ett kilogram (kg). Den har, på jorden, ungefär tyngden 10 Newton (N). Om du lyfter den en meter (kg) rakt upp utför du arbetet 10 Newtonmeter (NM), även kallat Joule (J). För att göra ett sådant lyft på en sekund krävs effekten 10 Watt (W). Effekt är alltså arbete per tidsenhet. Att cykla i 150 Watt kan alltså översättas till att lyfta en sådan 15 kg-hantel en meter, varje sekund.

När det gäller cykeln på gymmet ställer du in motståndet, det innebär att det behövs mer arbete, alltså fler Joule, för att snurra runt cykeln. Utför du arbetet snabbt så ökar effekten, någon duktighetsmätare på cykeln visar fler Watt.
Bra förklarat, och det råkar också vara förklaringen till varför man bränner så lite energi vid styrketräning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in