2025-04-17, 23:33
Medlem
Phobiazis avatar
När jag säger helt enkelt menar jag spara som en tok i säkert ett år minst.

Denna sitter jag på för tillfället https://support.hp.com/se-sv/document/c06106408

Allt jag gjort än så länge är att få upp RAM till 16GB.
Men det är som sagt en HP dator så hur långt kan man gå egentligen? Hur begränsad är jag?

Har inga stora krav på att köra exempelvis GTA 6 på högsta grafik, mer strategispel jag vill köra utan issues, många gamla men för några exempel på vad jag vill den ska kunna hantera; Iron Harvest, Endzone 2, Farthest Frontier, Age Of Mythology Retold(Prio1), senaste Civilisation, Age of empires IV utan att det ser ut som skit som det gör för tillfället, dvs grafik och bild ser värre ut än AoE 2.
Det jag kan komma på just nu, men helt enkelt strategi/RTS/Survivial/Base Building nya som gamla.

Går något mer behövligt att uppgradera eller dags att tänka på ny burk?
Citera
2025-04-18, 01:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi

Denna sitter jag på för tillfället https://support.hp.com/se-sv/document/c06106408

Men det är som sagt en HP dator så hur långt kan man gå egentligen? Hur begränsad är jag?

Har inga stora krav på att köra exempelvis GTA 6 på högsta grafik, mer strategispel jag vill köra utan issues, många gamla men för några exempel på vad jag vill den ska kunna hantera; Iron Harvest, Endzone 2, Farthest Frontier, Age Of Mythology Retold(Prio1), senaste Civilisation, Age of empires IV utan att det ser ut som skit som det gör för tillfället, dvs grafik och bild ser värre ut än AoE 2.
Det jag kan komma på just nu, men helt enkelt strategi/RTS/Survivial/Base Building nya som gamla.

Den supportar ju inte Win11 så jag skulle inte lägga en krona på den. Sitter med något liknande i5 som inte supportar Win11. Kommer att köra fortsätta köra efter oktober, men har haft den i 12 år och uppdaterat minne, hårddisk.

Kör så länge den funkar och du tycker det är roligt, men kosta inte på den något. Killgissar du kan gå till 32GB. Flaskhalsen kan nog snarare sitta i PSU om du vill ha ett nyare grafikkort, HP är väl inte kända för överdimensionerad PSU direkt?
Senast redigerad av Onanikrem 2025-04-18 kl. 02:01.
Citera
2025-04-18, 02:04
Medlem
Som ovan vill jag nog också anse att det inte är något att uppgradera.

Även om det finns bra processorer för AM4 sockeln så verkar inte moderkortet stödja många av dessa.

Å visst finns det finns en 16xPCIE port i vilken man teoretiskt kan peta ett graffikkort.

Men med ett knepigt specialPSU på 310W är det ganska tveksamt om något som är värt att uppgradera till kommer funka.

Jag skulle säga byt, å se för fan till att inte köpa något dagsfärskt men liknande skräp igen
(knepigt moderkort, knepig PSU)

Det finns finns OEMs som kränger burkar med standardhårdvara, om du är sugen på support å garanti osv som dom erbjuder men jag ser inte värdet i sådant iom att jag byggt eget sedan omkring 00.
Senast redigerad av PolarePehrsson 2025-04-18 kl. 02:08.
Citera
2025-04-18, 06:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Här har du ett par färdiga alternativ som du kan utgå från.
https://www.sweclockers.com/artikel/...erar-ramverket
Citera
2025-04-18, 08:26
Medlem
Ett tips är att kolla inrego.se, jag köpte en begagnad burk därifrån för ca åtta år sedan och satte ett GTX1060 i den, klarar det du nämner på medel eller hög grafik. Jag kommer inte gå till Win11 utan byta till Linux snart.
Citera
2025-04-18, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Ett tips är att kolla inrego.se, jag köpte en begagnad burk därifrån för ca åtta år sedan och satte ett GTX1060 i den, klarar det du nämner på medel eller hög grafik. Jag kommer inte gå till Win11 utan byta till Linux snart.

Har också kollat inrego ibland, de är ju skiiitdyra, nästan uppe i priser för nya delar.
Citera
2025-04-18, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Den supportar ju inte Win11 så jag skulle inte lägga en krona på den. Sitter med något liknande i5 som inte supportar Win11. Kommer att köra fortsätta köra efter oktober, men har haft den i 12 år och uppdaterat minne, hårddisk.

Kör så länge den funkar och du tycker det är roligt, men kosta inte på den något. Killgissar du kan gå till 32GB. Flaskhalsen kan nog snarare sitta i PSU om du vill ha ett nyare grafikkort, HP är väl inte kända för överdimensionerad PSU direkt?
Du kan få in W11 iallafall , min dator skulle heller inte kunna ha W11 men det finns t.om en officiell "metod" att köra W11 nu på tidigare osupportade datorer.
Citera
2025-04-18, 14:33
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Här är ett par grafikkort som kan funka med 300W nätagg men kolla måtten också, RTX 3050 är 17,4cm i längd och GTX 1650 är 15,2 cm:
https://www.proshop.se/Grafikkort/MS...ikkort/3244862

https://www.multitech.se/produkter/6994
Citera
2025-04-19, 12:36
Moderator
memymos avatar
PC: köpråd - tillbehör --> PC: köpråd - stationärt
/Moderator
Citera
2025-05-13, 20:12
Medlem
Citat:

Ja man kan peta i liten nyare processor men man måste kolla vad bios har stöd för och sätta i nyare processor och grafikkort men det är lite för dumt. orkar inte snoka i det. moderkortet är ju HM specifikt så. Nätagget måste bytas till ett starkare.

Betydligt lättare att veta vad du har råd att lägga ut men vill du spela spel skall du se till att ha ett grafikkort och jag skulle inte gå under 12 GB Videoram.

I dag finns billiga AM5 moderkort så du bör utgå från det.

om du inte har väldigt dålig ekonomi... Säg vad du kan tänka dig lägga ut. hårdvara är väldigt dyrt nuförtiden särskilt grafikkort tyvär.

Och till sist vad har du för skärm. ja man kan lira på 1080p bra många år till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in