2025-04-17, 22:48
Medlem
elbels avatar
Hur gör ni? Spelar budget och årsmodell roll?
Tänker typ 10 år gammal runt 100k?
Lågmilare? Är la samma fail rate som privatsäljare, dyrare men bättre utbud

Är Svensson bilhandlare långt ute på landet lite bättre?

Koppla in sig med obd läsare? Carfax och servicebok?
Ringa gamla ägare?
Senast redigerad av elbel 2025-04-17 kl. 22:57.
Citera
2025-04-18, 02:14
Medlem
Onanikrems avatar
Nej bojkottar inte bilhandlare rent generellt,. Kolla upp ägaren och säljaren på Lexbase, googla bilfirman och se vad andra tycker och hur länge den funnits, framför allt. Handla inte med babbar! Kolla om bilen bytt ägare frekvent senaste året/åren.
Finns väl någon eller några större firmor/kedjor som har extremt dåligt rykte. Googla!

Kolla att och om stora servervicen är gjord, kan bli dyrt att börja med den. Skulle köpa bil för ett antal år sedan från bilfirma, bilen var fin och gick bra men det var dax för kamremsbyte, hastighetsmätaren fungerade inte, två av fyra el-hissar fungerade inte, AC läckte. Blev ingen affär den gången.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-04-18 kl. 02:22.
Citera
2025-04-18, 04:10
Medlem
Adam211s avatar
Jag var på väg att köpa en bil av en privatperson häromdagen. Bilen var en Volkswagen Golf årsmodell 2017. Affären blev inte av eftersom jag inte fick koppla in min obd läsare för att se om det fanns aktiva felkoder.
Citera
2025-04-18, 05:30
Medlem
HassanVonEssens avatar
Regel nummer ett: Handla inte med babbar.

Regel nummer två: Undvik Hedin Bil.

Regel nummer tre: Börja här: (FB) Köpa begagnat, en enkel handledning.

Regel nummer fyra: Upprepa, gärna som ett mantra, regel nummer ett och två.
Citera
2025-04-18, 07:44
Medlem
Köpte själv nyligen en begagnad bil i ungefär den prisklassen du letar i.

Det jag noterade var att bilhandlarna sålde nästan alla bilar, väldigt få såldes privat. Kanske enklare med finansiering osv.

Många bilhandlare som är rena bilhandlare verkar dammsuga det mesta från marknaden och man måste syna bilarna noggrant. Det är nog väldigt lätt för en person med en bil med kostsamma problem att sälja till dessa handlare.

Läs gärna tråden om Riddermarks bil. Den enda bilförmedlaren som jag tyckte kändes vettig var Autohero. Dom bifogar all tänkbar information man gärna vill veta innan man ens funderar på att kolla på bilen (t.ex. bilens servicehistorik).

Tänk på att vinterdäcken inte längre ingår i köpet av bilen. Tanken är att du ska lägga några tusenlappar till för dessa.
Citera
2025-04-18, 08:33
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Köpte själv nyligen en begagnad bil i ungefär den prisklassen du letar i.

Det jag noterade var att bilhandlarna sålde nästan alla bilar, väldigt få såldes privat. Kanske enklare med finansiering osv.

Många bilhandlare som är rena bilhandlare verkar dammsuga det mesta från marknaden och man måste syna bilarna noggrant. Det är nog väldigt lätt för en person med en bil med kostsamma problem att sälja till dessa handlare.

Läs gärna tråden om Riddermarks bil. Den enda bilförmedlaren som jag tyckte kändes vettig var Autohero. Dom bifogar all tänkbar information man gärna vill veta innan man ens funderar på att kolla på bilen (t.ex. bilens servicehistorik).

Tänk på att vinterdäcken inte längre ingår i köpet av bilen. Tanken är att du ska lägga några tusenlappar till för dessa.
Eller så är seriösa säljare trött på/rädd för att bli nedringd och hotad av ondsinta araber som ska ha bilen näst intill gratis med full nybilsgaranti för resten av livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in