Citat:
Elbilar kan vara sköna att åka i bara för att förflytta rumpan men dom har ingen som helst stjäl. Men det har å andra sidan inte en dieseldriven Volvo V60 eller en Skoda Octavia från 2020 heller.
Ur den synpunkten åker jag hellre i en Mercedes 280 W111 från 1966 eller en Golf GTI från 1980 eller en Opel Kadett GTE från 1984 eller en Peugeot 405 MI16 från 1990... Eller liknande. Det ger mig betydligt mer "smile per mile" än en VW ID7 eller Tesla modell Y.
Personligen så är veteranbilar, veteranmotorcyklar och veteranmopeder ett stort intresse och även motorsport i form av rally.
Den dagen det kommer helelektriska rallybilar i WRC, den dagen kommer rallysporten att börja dö ut.
Rallysporten och Folkrace är nog tyvärr helt borta om 40-50 år.
Personligen kommer jag förmodligen aldrig att köpa en elbil. Men jag har inte något emot dom och jag kan absolut uppskatta dom när jag kör dom.
Ur den synpunkten åker jag hellre i en Mercedes 280 W111 från 1966 eller en Golf GTI från 1980 eller en Opel Kadett GTE från 1984 eller en Peugeot 405 MI16 från 1990... Eller liknande. Det ger mig betydligt mer "smile per mile" än en VW ID7 eller Tesla modell Y.
Personligen så är veteranbilar, veteranmotorcyklar och veteranmopeder ett stort intresse och även motorsport i form av rally.
Den dagen det kommer helelektriska rallybilar i WRC, den dagen kommer rallysporten att börja dö ut.
Rallysporten och Folkrace är nog tyvärr helt borta om 40-50 år.
Personligen kommer jag förmodligen aldrig att köpa en elbil. Men jag har inte något emot dom och jag kan absolut uppskatta dom när jag kör dom.
Förstår hur du tänker och känner, och kan hålla med i det.
Men ändå tycker jag det blir lite för mycket generaliserande, för det finns säkerligen ett gäng elbilar idag som man absolut kan uppleva att de har en ”själ”, om än kanske på annorlunda vis än en konventionell bil. Och sannolikt handlar det mycket om vanor och en övergångstid.
För många är ju lite ”bråkigt” motorgång/avgasljud en viktig del i att ge en bil själv, och visst kan det vara så.
Men för mig och andra så kan en bils själ vara lite allt möjligt, lite odefinerbart kanske. Om det t ex handlar om en lyxbil som den gamla Cadillac -59 jag hade i ungdomen, så kan jag tycka det är närmast helgerån att som många gör, öppna upp avgassystemet på dessa så det låter ”fiskebåt/raggarbil” om dem. Jag vill de ska upplevas smyga fram närmast ljudlöst, då det var så man försökte få dem från fabrik, med väldämpad ljud både utifrån och i kupén. Ungefär samma med min BMW 7-serie.
Så med det i tankarna så gör det mig inget om t ex en elbil smyger fram nästan ljudlöst
Å andra sidan skulle det nog kännas märkligt med t ex en AC-Cobra i ljudlös el-version, den var ju född bråkig….
Medan modernare alster med el inte behöver kännas lite fel som lågmälda, och ändå kunna bjuda på ”själ”