• 1
  • 2
2025-04-19, 09:07
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballong123
Har denna produkt hemma, vad säger ni om den? https://www.wurth.se/produkter/kemi/...tiklar/0893550

Eller köpa denna?
https://wd40.se/produkt/ptfe-smorjmedel

Eller annat ni rekommenderar, fett är ju kladdigt man smutsar ner sig lätt för det gjorde jag redan.
Det där är ju ett smörjmedel, så spraya på innan du kopplar på, du kan även spraya in underifrån i handsken på släpet du ska koppla. Vill du ha lite mer varaktig smörjning så rekommenderar jag fett på burk eller tub. Det där du använder nu är mer för stunden men funkar givetvis utmärkt.

Du behöver inte köpa något annat smörjmedel i sprayform, men köp på dig en tub fett när du ändå är på Biltema eller nåt liknande ställe.
Citera
2025-04-19, 12:05
Medlem
Om man har fett på kulan, kommer inte allt vägdamm fastna på den då och det blir som slippasta i stället?
Citera
2025-04-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AciDsun
Om man har fett på kulan, kommer inte allt vägdamm fastna på den då och det blir som slippasta i stället?
Man har kulskydd på.
Citera
2025-04-19, 16:39
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Man har kulskydd på.
Ja, så enkelt att förstå. Förr har jag sett folk som har den blåa huven från ett militärt knallskott som skydd, men det finns kommersiella kulskydd av gummi som man kan köpa och trä på. Jag använde senare typen.

En dag låg jag bakom en kvinna som tappade släpvagnen vid korsningen vid motortrafikleden. Jag steg ut och hakade på släpvagnen på hennes dragkula ordentligt. Hon hade inte ens hakat på säkerhetsvajern, än mindre kabeln som går till baklysena, men nu gick det bättre trots allt.

Hon hade inte ens skruvat upp stödhjulet, som låg och förstördes mot asfalten.

Jag sade att detta var livsfarligt beteende.

På Norska eller Svenska heter det Dumkone / Dumkona.

Detta var väl "Mansplaining", kan jag tro.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-19 kl. 17:12.
Citera
2025-04-22, 12:27
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AciDsun
Den lilla kulan bak på bilen som många har det är ingen prydnad eller backskydd. Den ska underhållas precis som övriga bilen. Smörjas och skyddas. Folk är idioter tyvärr jag vet.
Citera
2025-04-22, 14:11
Medlem
Knivur-273s avatar
Lyfter man på en släpvagnskoppling på en dragkula utan att låsa den och den kommer av, kommer släpvagnen helt säkert att hoppa av dragkulan vid ett litet gupp, och den saken kan säkert leda till dödsolyckor som jag möjligtvis förhindrade enligt inlägget ovan.

När man tror att kopplingen är låst, så tar man i med alla krafter och lyfter och gungar, för att se att kopplingen är låst. Sedan kopplar man in säkerhetsvajern med sin karbinhake i bilens dragkrok och ansluter kabeln för baklysena, samt hissar upp stödhjulet så långt det går, inte bara genom vevning, utan lossning i klampan och drar upp stödhjulet med sitt ben tills det ligger emot balkarna på släpvagnen och låser fast.

De flesta eller alla släpvagnskopplingar har en enkel indikeringsmekanism för att visa att de gått i lås. Att lyfta och gunga är bara ett sätt att vara extra säker.

Att hålla dragkulan infettad och skyddad mot regn med en huv, motverkar slitage som kan bli farligt efter en längre tid, i synnerhet på släpvagnskopplingen, som slits långt hårdare än dragkulan.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-22 kl. 14:37.
Citera
2025-04-23, 15:34
Medlem
Det beror väl på!
Det finns minst 3 typer av draganordning.
* fast
* löstagbar
* infällbar

Har man en fast "kula" så smutsar man ner byxbenen om man går emot - jobbigt!
Det slipper man med de båda andra utförandena
Den löstagbara är väl inget problem, den ligger väl i sin påse.
Den infällbara torkar man av med en måttligt oljig trasa före påhakningen släpet.
För mycket fett på en fast- eller en infällbar "kula" drar åt sig damm och sand, som verkar som slipmedel på kulan och kulhandsken - kulskydd skyddar inte mycket.
Citera
2025-04-23, 17:18
Medlem
Har man frihtionskoppling på släpet ska man absolut inte ha fett på kulan
Citera
2025-04-28, 22:27
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickebus
Har man frihtionskoppling på släpet ska man absolut inte ha fett på kulan
I värnplikten fettade vi in allt utom håret, med vissa undantag av en riktare.

Förutom mekanismen hos Haubitsen som vi fettade in men Vapenfett 101, så fettade vi in hydraulstängerna med instrumentfett 102 för att skydda mot rost.

Vi var ett fettsmort gäng

Vi hade särskilda kläder när vi arbetade med pjäserna, för vi blev så fettiga.

Det var en särskild upplevelse att vara infettad i händerna med Vapenfett 101 när det var -20 ¨C kallt. Åh, så kallt, så kallt.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-28 kl. 22:34.
Citera
2025-04-28, 23:42
Medlem
Knivur-273s avatar
Tror herrskapet att vi fettade in hydralikstängerna i tron att fettet samlade smuts, så att de skulle förstöras ? Hydraulikcylindrarna hade särskilda skrapor mot smuts, men infettning skyddade mot små skråmor mot rost som skulle kunnat bli större och smorde skrapringarna gott.

Man behöver väl ej vara superintelligent för att fatta att man kan torka av dragkulan och fetta in den igen.

Dragkulan skall vara ren och infettad och skyddad mot regn och smuts av en huv. Punkt slut.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-28 kl. 23:57.
Citera
2025-04-28, 23:55
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballong123
Jag undrar ifall det ska vara fett på dragkroken alltså själva kulan, jag ska dra en husvagn utan friktionskoppling.

Kulan kan du smörja in om du vill, men det är ändå fettet på sylen som är det viktigaste.
Citera
2025-04-29, 00:06
Medlem
Knivur-273s avatar
Ett bra kulskydd har en valk, som gör att man får ta i med en viss kraft för att trä på den. Detta skyddar mot smuts på den infettade dragkulan.

Även om det sprutar upp vägsmuts från undersidan, så skyddar ett bra kulsydd i stort sett den infettade dragkulan, eftersom den sluter tätt kring en stor del av kulans omkrets.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-29 kl. 00:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in