Citat:
Ursprungligen postat av demiurgen_
Tänker på det här ibland:
Bättre att vara en otillfredställd sokrates än en tillfredställd gris.
Inte är det så? Visst måste det vara bättre att ligga och böka i sina egna fekalier och äta, grymta och bajsa när man känner för det istället för att gå och grubbla över existeniella problem.
Har jag fel?
Fel eller inte - bra eller dåligt, är oftast upp till den enskilde betraktaren, finns bara ett litet fåtal regler där man kan hitta någon form av (lokal/universiell) samstämmighet. En egenskap som förefaller skilja djuret människa från ett antal andra djurarter är dock att många (inte alla) av arten människa har förmågan till självinsikt.
Förmågan till självinsikt är långt ifrån "universiell" men ändå intressent. Själva förmågan är dock relativt ointressent, d.v.s. om du har det eller ej spelar liten roll. Har du det inte så vet du sannolikt inte om att det finns. Vad som fångar mitt intresse är då människor med självinsikt aktivt väljer att strunta i densamma.
Jag kan inte undgå att koppla till H. Hesses bok Siddartha, där han beskriver "barnen". Min tolkning är att det finns en stor mängd människor som aldrig skapat/upptäckt/fått möjlighet/blivit lärda att de besitter en ofantligt större förmåga att betrakta sin omgivning och göra val än vad de själva är medvetna om. Det kommer alltid finnas "barn" samtidigt som det finns människor som är "mer än barn".
Det som i mina ögon är mer intressent än att som "barnen" "
böka i sina egna fekalier och äta, grymta och bajsa" är de som (kanske) med viss aversion mot sitt eget handlande ändå väljer att så göra.