2025-04-17, 20:35
Avstängd
En stålbåt med hytter och elmotor. En båt som kan generera hydroelektrisk el så länge vatten strömmar, och två saftiga powerstationer i båten. Detta ger vägguttag i båten samt obegränsat med gratis el.
Lite solceller och små vindkraftverk också såklart.

Om/när elbolagen gör fler och längre strömavbrott, och om/när världsekonomin krashar och samhället blir ostabilt samt att folk fryser ihjäl i deras hem pga strömavbrotten och brist på alternativ.

Att ha en överlevnadsbåt att hoppa ner i och köra iväg på lungt vatten för att hitta en bra plats att generera ström från generatorer som ska röra sig så länge vågor träffar båtens sida.

Då kan man värma sig. Destillera vatten och meditera, och överleva väldigt länge.

Finns många lämpliga älvar i Sverige.

Jag anser att denna tanke på att ha en båt som tex. kan fälla ner generatorer och propellrar och låta vågor eller forsande vatten generera el. Tanken är så oemotståndlig.
Med massvis av gratis el i ett portabelt hem på vattnet så kommer man långt i en överlevnadssituation, ja till och med i en livssituation.

Man skulle kunna vara ute och köra i 10 år utan att avlida.
Elen ger värme och vattenrening, och det är egentligen det enda som behövs.

Vad tycker ni om tanken?

Varför har ingen båtbyggare gjort detta?
Citera
2025-04-17, 20:37
Medlem
One2Manys avatar
Var får du mat ifrån?
Citera
2025-04-17, 20:44
Medlem
Stenballes avatar
Mat har redan nämnts, men jag undrar om inte älven fryser till när det är så kallt att folk fryser ihjäl i sina hem?
Högtryck på vintern - mörker, kyla, frusen älv och ingen vind...
Citera
2025-04-17, 21:16
Medlem
franges avatar
Varför tror du själv att ingen båtbyggare någonsin i historien anammat din ide om "hydroelektriska generatorer"? Kanske... att det inte är en så bra och väl fungerande effektiv lösning som du tror?
Citera
2025-04-17, 21:40
Medlem
TheGretaResets avatar
skulle nog hellre hoppa omkring i bohuslän eller stockholmskärgård i ts scenario.

Blev jag hemlös skulle jag däremot skaffa en liten segelbåt och ligga i nån å eller flod på västkusten. Allt annat än segel för transport är korkat. en båt är så liten att man klarar sig med solceller. Men man behöver en kamin för vedeldning.
Citera
2025-04-18, 00:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
skulle nog hellre hoppa omkring i bohuslän eller stockholmskärgård i ts scenario.

Blev jag hemlös skulle jag däremot skaffa en liten segelbåt och ligga i nån å eller flod på västkusten. Allt annat än segel för transport är korkat. en båt är så liten att man klarar sig med solceller. Men man behöver en kamin för vedeldning.

Jo segelbåt lär ju vara att föredra. Sedan långt från land också. Möjligen att man kan besöka någon folktom ö för färskvatten och föda.

Sedan kan man när man seglar ha en generator på släp som fyller på batterierna. Dock som TS säger 10 år och dessa elektriska sakerna fortsatt kommer funka. Högst osäkert. Seglen lär ju dock funka om man bara har med sig nål och tråd för att laga revor.

En sak för TS är ju också detta med skörbjugg var ett stort problem förr. Man kommer inte bara kunna överleva av fisk och regnvatten. Man måste gå i land för att fylla på med frukt och grönt. Skulle väl gå bättre om man hade typ med sig i båten burkar med kosttillskott och C-vitamin så det skulle räcka i 10 år.
Citera
2025-04-18, 13:43
Medlem
Det finns generatorer som vid segling genererar ström. Men på en motorbåt är den meningslös.
Solpaneler fungerar bättre. Vindgenerator är också helt ok.

Finns många sådana båtar som är självförsörjande på el och färskvatten.
Citera
2025-05-10, 15:01
Avstängd
Jag är nära nu att slå till på ett mindre 25 meters fartyg som har en modern lägenhet på insidan.
Spis, kyl, frys, tvättmaskin, spoltoalett och dusch.

Solceller kan skruvas fast på däck. Små vindkraftverk finns det plats för.
Har kollat in generatorer som använder vågor för att pressa vatten genom nån sorts cylinder.
Tänkte ha några såna som kan hissas upp och ner från däck.

Slår väl till på den största Ecoflow powerstation också, sen möjligtvis en eller två eldrivna utombordare dvs motorer som kan omvandla den gröna elen till propellerkraft.

Jämför det med att bo i hus när apocalypsen händer.
Jag drar ut till nån ö, så får andra slåss på land.
Citera
2025-05-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungKicker
Jag är nära nu att slå till på ett mindre 25 meters fartyg som har en modern lägenhet på insidan.
Spis, kyl, frys, tvättmaskin, spoltoalett och dusch.

Solceller kan skruvas fast på däck. Små vindkraftverk finns det plats för.
Har kollat in generatorer som använder vågor för att pressa vatten genom nån sorts cylinder.
Tänkte ha några såna som kan hissas upp och ner från däck.

Slår väl till på den största Ecoflow powerstation också, sen möjligtvis en eller två eldrivna utombordare dvs motorer som kan omvandla den gröna elen till propellerkraft.

Jämför det med att bo i hus när apocalypsen händer.
Jag drar ut till nån ö, så får andra slåss på land.

Solpaneler kommer att ge mycket mer energi än vågkraft.
Montera så mycket solpaneler du får plats med, en eller två vindgeneratorer är bra också

Köp en båt som kan segla, då blir du inte beroende av motor på samma sätt.

Frys drar mycket ström!
Citera
2025-05-10, 20:29
Medlem
NyaHenriksss avatar
Skippa ecoflow och köp lösa lifepo4 och en effektiv inverter istället.
Som skrivits ovan, så mycket solpaneler du har plats till, gärna med vindkraft parallellt.
Kompressorkyl/frys finns väldigt billiga och bra, jag köpte på vevor o den klarar -20 till +10 nått.
Drar knappt 0,5Ah 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in