2025-04-17, 16:39
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Säg att jag använder vpn på mozilla firefox och blåser folk på facebook med ett fejkkonto.
Sen återställer jag datorn så allt raderas.
Installerar sen firefox igen och loggar in på facebook med mitt riktiga namn och riktiga facebookkonto och mitt riktiga ip.

Kommer facebook veta att det är jag som blåst folk?
Alltså att dom kan koppla ihop mitt riktiga konto med fejkkontot?
Det är ju 2 olika ip som användts samt cookies borde väl ha raderats när man återställde datorn.
Citera
2025-04-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Säg att jag använder vpn på mozilla firefox och blåser folk på facebook med ett fejkkonto.
Sen återställer jag datorn så allt raderas.
Installerar sen firefox igen och loggar in på facebook med mitt riktiga namn och riktiga facebookkonto och mitt riktiga ip.

Kommer facebook veta att det är jag som blåst folk?
Alltså att dom kan koppla ihop mitt riktiga konto med fejkkontot?
Det är ju 2 olika ip som användts samt cookies borde väl ha raderats när man återställde datorn.
De kan nog få fram så kallat fingerprint från din dator, eftersom enda skyddet har varit vpn. Är det en vpn du ens kan lita på dessutom?
Citera
2025-04-17, 16:44
De mesta numera går upp i molnet i realtid så även om du lyckas sopa dina telefoner rena så finns ändå det mesta kvar hos Microsoft och Apple om polisen vill, dvs anser att något är påkallat, motiverat och proportionerligt.
Citera
2025-04-17, 16:50
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
De kan nog få fram så kallat fingerprint från din dator, eftersom enda skyddet har varit vpn. Är det en vpn du ens kan lita på dessutom?
mullvad vpn så ja, dom är legit
Citera
2025-04-17, 16:59
Medlem
De kan koppla ihop dig med aktiviteterna med största sannolikhet. Alltid läcker det någonstans. Men beroende på omfattning tror jag inte det utreds. Synd för du förtjänar en smäll på fingrarna.
Citera
2025-04-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
mullvad vpn så ja, dom är legit
Okej. Firefox avlyssnar ju numera och fingerprintar din dator, så risken finns ju där. Du skulle använt mullvad browser istället, samt en massa andra säkerhetsåtgärder, som whonix och dylikt.
Citera
2025-04-17, 17:00
Medlem
Purpurhaegers avatar
Kolla här: https://amiunique.org/fingerprint

Sidan gör en s.k. "fingerprint" på dig och talar om hur stor chansen är att det går att identifiera dig.

Sedan skulle jag inte lita just på bedömningen från den sidan, men den ger i alla fall en pedagogisk förklaring till vilka parametrar som som gör dig identifierbar. OBS att VPN hjälper inte mot fingerprinting.
Citera
2025-05-11, 15:20
Medlem
dandylines avatar
Facebook kan koppla ihop konton även om du använt VPN och raderat datorn. De spårar via IP, enhetsfingeravtryck, beteendemönster och lagrar mycket data server-side. Att återställa datorn raderar inte allt i deras ögon. Risken finns alltså att de ser kopplingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in