2025-04-17, 10:15
Medlem
Med tanke på brännpats utfasning och ovanlighet så tänker jag att de flesta av oss numera endast har goda minnen kvar av denna dryck. Vi kan inte skapa några nya, men vi kan nostalgiskt tänka tillbaka på det som varit.

Mitt bästa brännpa-minne är från när jag var 32. Vi hade köpt 2st 4L dunkar ögonvattnande starkt brännpa, säkert runt 60%. Det smakade dock magiskt, bästa jag någonsin druckit. Vi njöt av att äntligen kunna dricka den rent hela kvällen, ja kanske njöt vi för mycket. Det slutade med att typ 5/10 pers kaskadspydde. Jag lyckades spy över själva brännpa-dunkarna, vilket inte var så populärt. Nåja, vi sköljde bara av dem och fortsatte. Good times.

Vad är era bästa brännpa-minnen?
2025-04-17, 11:47
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag köpte bara hembränt en gång. Påsken när jag var 14. Det var ok. Jag fick smeka någons bröst för 1a gången.
Jag träffa en gammal skolkompis jag inte sett på ett tag som berättade vad jag betytt. Det låter bögigt men jag hade inspirerat honom att skaffa en gitarr.
2025-04-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag köpte bara hembränt en gång. Påsken när jag var 14. Det var ok. Jag fick smeka någons bröst för 1a gången.
Jag träffa en gammal skolkompis jag inte sett på ett tag som berättade vad jag betytt. Det låter bögigt men jag hade inspirerat honom att skaffa en gitarr.

Det låter som en trevlig upplevelse, även om det bara skedde en gång. Varför köpte ni inte fler gånger? Brännpa var ju bäst när man var 13-14 och hade dålig tillgång till langare
2025-04-17, 12:49
Medlem
Minns tydligt mina första minnesluckor

Blev inte hb så värst många gånger efter det, och nu ingen alkohol alls.
2025-04-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Minns tydligt mina första minnesluckor

Blev inte hb så värst många gånger efter det, och nu ingen alkohol alls.

Minnesluckor tyckte jag var vanligare när man drack brännpa som ung. Inte så värst kul, men det avskräckte aldrig mig.
2025-04-17, 14:57
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Det låter som en trevlig upplevelse, även om det bara skedde en gång. Varför köpte ni inte fler gånger? Brännpa var ju bäst när man var 13-14 och hade dålig tillgång till langare
Jag föredrog köpsprit av känt ursprung.

Formuleringen "Minns tydligt mina första minnesluckor" var kul!
2025-04-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag föredrog köpsprit av känt ursprung.

Formuleringen "Minns tydligt mina första minnesluckor" var kul!

Ja det kan man väl förstå till viss del. I min hemstad hade vi dock inga stora langare eller vodkabilar, utan det var brännpa som gällde när man var ung.
2025-04-17, 19:01
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Ja det kan man väl förstå till viss del. I min hemstad hade vi dock inga stora langare eller vodkabilar, utan det var brännpa som gällde när man var ung.
Skaffa sprit inför fest var definitivt ett problem i nedre tonår. Sedan skaffade syrran en kille som var över 20 då vart det enklare.

Två ggr stog jag tom utanför system och frågade...skulle varit djävligt glad om det fanns hb att köpa.
2025-04-18, 09:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Inget för Hembryggning och övrig dryckestillverkning.
Memory lane får TS vandra annorstädes.

Denna tråd får låset på.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in