2025-04-17, 08:45
Medlem
Grabben (10 år) vill knyta sitt konto i Brawl Stars (mobilspel) till ett "Supercell ID", för så har hans kompis gjort. Han kan inte riktigt redogöra för varför, det verkar va en "grej" mest. Jag har försökt läsa mig till vad det är och vad som är poängen med ett supercell id men jag fattar ärligt talat inte. Någon som vet och kan förklara? Tack.
Citera
2025-04-17, 09:05
Medlem
Mia-Rovys avatar
Ett Supercell-konto. En användare/inloggning

Antagligen någon slags belöning han får, eller så att saker är sparade om han byter enhet.

Första sökresultatet vid googling på ”Supercell ID”:
https://supercell.com/en/supercell-id/sv/

Edit: det kanske är detta som förvirrar
Citat:
konto i Brawl Stars
Tänk dig att ett företag har 10 olika spel, och även om man kan ha ett användarnamn i varje spel så kan man inte koppla samman användare bara genom att någon har samma användarnamn, för då kan ju vem som helst ”kapa” andras konton genom att börja spela med någon annans användarnamn

Att ha ett enda konto som man kan använda i alla spel underlättar detta.

Precis som att du kan välja ”logga in med facebook/google/apple/microsoft o.s.v” på många andra sajter och appar. Där är alltså facebook o.s.v. motsvarigheten till Supercell ID
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-04-17 kl. 09:29.
Citera
2025-04-17, 10:04
Medlem
Ok, det var bra förklarat, tack. Så om jag förstår rätt har man ingen större användning av ett supercell id om man bara spelar ett spel där det används? Poängen är att slippa skapa nya användare för varje spel?
Senast redigerad av Krussidullen86 2025-04-17 kl. 10:07.
Citera
2025-04-17, 10:42
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussidullen86
Ok, det var bra förklarat, tack. Så om jag förstår rätt har man ingen större användning av ett supercell id om man bara spelar ett spel där det används? Poängen är att slippa skapa nya användare för varje spel?
Om man endast skulle spela ett spel så hade det nog ändå funnits fördelar, den viktigaste är väl att man inte riskerar att förlorar sin användare i spelet om man byter enhet.

Tror att användaren i spelet inte har något lösenord, istället lär den endast kopplad till mobilen man använder. Möjligtvis även Apple-konto om du har en iPhone eller motsvarande för Android.

Så skulle grabben få en annan mobil, särskilt av ett annat märke så hade han förlorat sin användare om han inte har ett Supercell ID. Med ett Supercell ID så hade han kunnat logga in manuellt och därmed koppla den nya mobilen och återskapa sin användare
Citera
2025-04-17, 11:35
Medlem
c2gudens avatar
Från min erfarenhet med Clash of Clans (ett annat supercell spel) så är halva poängen med att knyta sitt konto till Supercell ID att det ska vara enklare att logga in om man t.ex skaffar en ny telefon.

Vet inte om det skiljer sig med Brawl Stars men i Clash of Clans har man annars inte något ”inlogg” med användarnamn eller lösenord att förhålla sig till.
Citera
2025-04-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c2guden
Från min erfarenhet med Clash of Clans (ett annat supercell spel) så är halva poängen med att knyta sitt konto till Supercell ID att det ska vara enklare att logga in om man t.ex skaffar en ny telefon.

Vet inte om det skiljer sig med Brawl Stars men i Clash of Clans har man annars inte något ”inlogg” med användarnamn eller lösenord att förhålla sig till.

Aha okej, då förstår jag. Han verkar inte behöva ange användarnamn eller lösen nu heller när vi sitter och försöker förstå vad han har och inte har, så det kanske är ett supercell id han redan har fast vi inte fattade att det var det vi registrerade när han skaffade spelet...
Citera
2025-04-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Om man endast skulle spela ett spel så hade det nog ändå funnits fördelar, den viktigaste är väl att man inte riskerar att förlorar sin användare i spelet om man byter enhet.

Tror att användaren i spelet inte har något lösenord, istället lär den endast kopplad till mobilen man använder. Möjligtvis även Apple-konto om du har en iPhone eller motsvarande för Android.

Så skulle grabben få en annan mobil, särskilt av ett annat märke så hade han förlorat sin användare om han inte har ett Supercell ID. Med ett Supercell ID så hade han kunnat logga in manuellt och därmed koppla den nya mobilen och återskapa sin användare

Ja kontot han har är kopplat till hans googlekonto, verkar det som. Han behöver inte ange något lösenord men får en verifieringskod till sin gmail när vi provar att logga ut och in igen.
Fan vad dåligt insatt jag är i det här alltså. Det har hänt så oändligt mycket under de år jag själv inte spelat. 80-talet - var tog du vägen?! 😄
Citera
2025-04-19, 21:04
Moderator
Chantres avatar
Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in