• 1
  • 2
2025-04-17, 10:26
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
En gång i veckan så har jag ett litet möte och träff hemma hos olika personer som är ledare för föreningen. Vi är inte bara personer som träffas för mötes skull, men också personer som är vänner med varandra.

Hursomhelst, så rör det alltså om en liten förening och vi träffas som kompisar hemma hos varandra en gång i veckan, samtidigt som vi har mötet.

Skulle jag bjuda hem folk och folk frågade om peppar och salt, så skulle jag inte ha något emot det.

Men jag undrar om det är någonting som är normbrytande att fråga efter?

Kan man göra det eller räknas det som otrevligt?

Här gör det ingen skillnad. Inte lätt att veta människors olika preferenser vad gäller salt och peppar eller andra kryddor för den delen.
Citera
2025-04-17, 11:15
Medlem
HBTKuks avatar
Salt och peppar bör man ställ fram utan att någon behöver be om det.

Bara för att kocken själv tycker det är perfekt kryddat betyder inte det att alla tycker samma.
Citera
2025-04-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
En gång i veckan så har jag ett litet möte och träff hemma hos olika personer som är ledare för föreningen. Vi är inte bara personer som träffas för mötes skull, men också personer som är vänner med varandra.

Hursomhelst, så rör det alltså om en liten förening och vi träffas som kompisar hemma hos varandra en gång i veckan, samtidigt som vi har mötet.

Skulle jag bjuda hem folk och folk frågade om peppar och salt, så skulle jag inte ha något emot det.

Men jag undrar om det är någonting som är normbrytande att fråga efter?

Kan man göra det eller räknas det som otrevligt?

Om man lagar mat för andra, så ska man egentligen vara tämligen återhållsam med kryddningen, så maten fungerar för alla, samt sätta fram salt och pepparströare på bordet, så är det upp till var och en. Man ska inte behöva fråga om det.
Citera
2025-04-17, 11:37
Medlem
Jag skulle aldrig fråga efter peppar och salt som inte ställts fram på bordet! Tycker det är ofint.
Det är EN måltid och man överlever den även om den är smaklös.
Däremot ställer jag alltid själv fram salt m.m. och skulle inte ta illa upp om någon tar lite extra då.
Citera
2025-04-17, 12:07
Medlem
pn222jws avatar
Be om det, men på ett lite skämtsamt sätt..."pleeaaasee - bäste vännen - skulle jag möjligen kunna få lite extra peppar och salt - om det inte är till besvär?".
Citera
2025-04-17, 12:39
Medlem
Vad ska de ha det till, kaffet eller vad ni har för förfriskning? Till mat ställer man alltid fram salt och peppar samt kanske något annat beroende på vad som serveras. Varför ska de behöva be om något sådant?
Citera
2025-04-19, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tar illa upp om någon bjuder på mat och INTE ställt fram salt och peppar (samt ketchup om det handlar om ”kött-och-potatis-mat”). Gör man inte det är man en drygfitta som anser sig veta bättre än andra hur mat ska smaka.
Ja, jag kan faktiskt hålla med dig i detta. Oförskämt att inte ställa fram olika typer av kryddor - särskilt när man har gäster hemma. Är man en omtänksam värd ser man till att allt står på bordet. 👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in