2025-04-22, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
Lite kuriosa om DOS är att det från början hette QDOS, vilket stod för ”Quick and Dirty Operation System”. Vilket sedermera gavs namnet MS DOS när Microsoft köpte upp det.

Vad man gjorde innan modemen gjorde internet tillgängligt var:

Musik - någon som minns FastTracker II ?
https://youtu.be/CP5Wtl0b8kA?si=nqxNbxB2oe4ut0Yb

Spelade Q-basic spel som
Scorched Earth och Gorilla.

Sedan kom Dosspel som
Sim City (2000)
Tristan Pinball
Populous
Syndicate
Pizza Tycoon
UFO I & II
Wolfenstein 3D
Doom I
LHX Helicopter
https://youtu.be/YShAE66NSxk?si=vAFu4vo1n6tQTW7C

Därefter kom Windowsspelen
World of Warcraft
Descent
Theme Park
Settlers serien.
MS Flight Simulator 95.
Command and Conquer
Theme Park
Transport Tycoon
Diablo
Starcraft
Need For Speed
Moto Racer
Duke Nukem 3D
Quake
Unreal

Det var kronologin som jag minns det.
Matrox Mystique-korten var bra, men Voodoo-korten fullkomligt revolutionerade grafiken i spelen. Spel var väl det som mestadels lockade. Något jag dock tidigt reflekterade över var hur mycket ”tråkigare” datorn var när den för stunden inte hade kopplats upp mot internet - vilket innebar vardagar innan kl 18:00 eftersom taxan då var 12kr/timme istället för 6kr/timme kvällar och helger.

Matrix Millennium eller Mystique var väl ganska usla? Hade ett av dem och skillnad på mjukvaru-läge och hårdvaru-rendering var inte enormt stor. Voodoo 1 var mycket bättre då det både såg bättre ut och flöt bättre...
Citera
2025-04-22, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Ja men det var väl bara typ bara BBS som du kunde besöka på 80.talet. Fanns ju inte så mycket hemsidor på det tiden. Hemsidorna kom ju först i mitten av 90-talet.

Det fanns inga hemsidor då webben inte fanns men Usenet newsgroups fanns... När jag först testade internet 1991 fanns inte webben heller men jag blev imponerad av allt som fanns på newsgroups. Höll på mer med internet 1993 (på högskolan) och då var det också bara newsgroups. Fanns också email, någon MUD och kanske IRC.

Bilder av den sort många tittar på idag fanns faktiskt ändå att tillgå. Minns att någon körde något trick så att en bild kom upp på en killes skärm när en lärare stod bakom honom... Det var svartvita bilder på SPARC-station men såg med dåtidens mått ganska bra ut.

Jag såg nog webben första gången 1993 och var nog på PC eller Macintosh på högskolan. Segt och få hemsidor...

När jag senare hade tillgång till det hemma (tror det var 1994) använde man ändå mycket newsgroups då webben ännu inte var så mycket att hurra för. Det var dock inte helt värdelöst och skulle komma att bli bättre...
Senast redigerad av Snobird 2025-04-22 kl. 05:03.
Citera
2025-04-22, 10:44
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
10 PRINT "knulla "
20 GOTO 10
RUN

10 PRINT "knulla ";
20 GOTO 10
RUN

Tror jag är bättre annars blir det bara en rad av knulla
Citera
2025-04-22, 14:30
Medlem
Glödskals avatar

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
10 PRINT "knulla ";
20 GOTO 10
RUN

Tror jag är bättre annars blir det bara en rad av knulla

Självklart! Bra fångat
Citera
2025-04-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongstaaarn
Zork. Detta fantastiska spännande äventyrsspel utan vare sig ljud eller grafiskt gränssnitt.
Ja det spelet kommer man ihåg
Citera
2025-04-22, 21:52
Medlem
Ringde med 1200Baud modem till olika BBS stationer via telelinjen, man kunde hämta olika bilder (mest porr), eller speldemos(tog en jäkla tid att ladda hem) Mins en natt när jag var ute på någon BBS så fanns det tre val
"A -Ladda upp B- Ladda ner och Chat", Fattade inte vad Chat var och tryckte på den, klockan var väl 2 på natten, då någon svarade "Vad vill du?" Lade på rätt snabbt då. Mins även att man kunde ladda hem något program som ritade upp fraktaler på skärmen, man skrev in några tal och sen dröjde det typ ett dygn innan bilden kom fram på skärmen. Annars så spelade man Zork, Stugan och Leisure suit Larry.
Mins även vissa demoprylar , tex en snurrande bordslampa som visade bra grafik på den tiden och nån typ colaburk. Och man hade 5.25tums floppydiskar som rymde 360 KB , som om man var smart nog "Notchade" i ett hörn kunde använda båda sidorna på disken som då dubblade kapaciteten på disken .
Helt otrolig utveckling det blev med datorerna och dom moderna smartphones vi har idag.
Citera
2025-04-23, 15:08
Medlem
AnjoErEnFisses avatar
Paint
Citera
2025-04-23, 18:18
Medlem
tomatlarss avatar
lanade mest.
Citera
2025-04-23, 18:30
Medlem
BackToHegels avatar
"The general-purpose computer" är en ganska fantastisk grej egentligen, med eller utan koppling till Internet.
Citera
2025-04-25, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det fanns inga hemsidor då webben inte fanns men Usenet newsgroups fanns... När jag först testade internet 1991 fanns inte webben heller men jag blev imponerad av allt som fanns på newsgroups. Höll på mer med internet 1993 (på högskolan) och då var det också bara newsgroups. Fanns också email, någon MUD och kanske IRC.

Bilder av den sort många tittar på idag fanns faktiskt ändå att tillgå. Minns att någon körde något trick så att en bild kom upp på en killes skärm när en lärare stod bakom honom... Det var svartvita bilder på SPARC-station men såg med dåtidens mått ganska bra ut.

Jag såg nog webben första gången 1993 och var nog på PC eller Macintosh på högskolan. Segt och få hemsidor...

När jag senare hade tillgång till det hemma (tror det var 1994) använde man ändå mycket newsgroups då webben ännu inte var så mycket att hurra för. Det var dock inte helt värdelöst och skulle komma att bli bättre...
Jo jag har också minnet av dessa sk newsgroupes. Det var väl just där all barnporr började spridas om jag inte minns fel... :-(
Citera
2025-04-26, 08:26
Medlem
Muppetys avatar
Spelade Doom och Wolfenstein.
Citera
2025-04-26, 08:32
Avstängd
SolarPowereds avatar
Man spelade nethack och lärde sig programmera i basic och pascal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in