2025-04-17, 16:29
Medlem
Spelade spel. Skrev dokument. Lyssnade på musik. Kopierade cd skivor. Excel etc för arbete. Tittade på digital encyklopedi och telefonbok som gavs ut på cd.

Även om man kunde ha internet typ 1996 så var det dyrt att koppla upp sig och mycket skedde offline även om internet fanns.
Citera
2025-04-17, 16:30
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, sen länge kan man faktiskt klara sig utan dator.
Ja faktiskt. Luren är ju praktiskt taget en minidator.
Citera
2025-04-17, 16:35
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja faktiskt. Luren är ju praktiskt taget en minidator.

Lurar idag är en dator med telefonfunktion. Liten skärm, inget tangentbord men den har touch screen. Jag klagar inte.
Citera
2025-04-17, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ah, nu menade jag tidigt 90-tal och några år framåt. Alltså innan de flesta hade internet hemma, och jag fick tillgång till det förhållandevis tidigt. FB fanns inte då...,

Jag hade internet redan innan det blev allmänt tillgängligt, och var aktiv online även då. Men det var en helt annan tid. Innan den breda allmänheten kopplade upp sig omkring 1996, vilket av vissa beskrevs som att pöbeln släpptes in, präglades internet av en annan ton. Det var en lugnare plats med en tydlig akademisk nivå och en respekt för kunskap och utforskande.

När vanliga användare började strömma till förändrades atmosfären snabbt. Det kändes plötsligt som en semesterliknande cirkus dit mängder av turister anlänt utan känsla för sammanhang, ton eller grundläggande uppförande.

Tidigare var datorerna ett verktyg för att skapa. Man programmerade, byggde spel, utvecklade egna lösningar och lärde sig längs vägen. Det fanns en vilja att förstå och bygga snarare än att bara konsumera. Det var just den andan som gav internet sitt verkliga värde från början. Det är väl så på sätt och vis nu också fast med tyngden åt media konsumtion och spelande?

En annan sak som jag kan uppleva, att eftersom grafiken var så undermålig överlag, så var man imponerad av mycket mindre underverk. Idag är det tvärtom, allt saknar känsla för att det är så bra på något sätt där det är svårt att sätta pricken ovanför i:et bildligt.
Citera
2025-04-17, 17:05
Avslutad
Vic 20 är, och kommer alltid att vara den mest avancerade datorn någonsin.
Citera
2025-04-17, 17:27
Medlem
Spelade. Skickade brev några ggr till spelföretagen om de var buggar och fick tillbaka spelen uppdaterade.
Citera
2025-04-17, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Vi fick internet i skolan typ 95 samtidigt som Windows 95 introducerades och 97 fick vi vår första dator hemma med en "makalöst kraftig" 133 MHz processor och telefonmodem 🤣 Det var tider det men det var ungefär då de flesta skaffade hemdator.

Det fåtal personer som man kände innan dess och som riktigt ung hade bara dator hemma för att pappsen behövde en i jobbet typ och då passade de på att utnyttja det och installerade lite spel osv, om vi inte pratar om C64 eller Amiga utan PC eller Mac nu.

När jag gick i skolan fanns tyvärr inte datorer men jag hade en Amiga på 80-talet.. Det var rätt speciellt innan internet kom. Fanns inte samma distraktion och man gjorde oftast en sak på datorn och inte 10 saker samtidigt som idag..
Citera
2025-04-17, 17:59
Medlem
För min del pratar vi tiden fram till mitten på nittiotalet.
När jag var yngre spelade jag mest spel. Föräldrarna började ganska tidigt, slutet på 80-talet med bokföring på PC.
Då blev lite äldre gjorde man också en del skolarbeten med ordbehandlare och kalkylprogram och skrev ut på skrivaren.
En del programmering och bildbehandling. Kommer ihåg vi hade en logitech handhållen scanner som sedan byttes ut till en flatbäddsscanner. Kommer ihåg cd-rom var stort då det kom. Plötsligt kunde man få så mycket informaiton på en skiva.
Senast redigerad av sidsix 2025-04-17 kl. 18:17.
Citera
2025-04-17, 18:07
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelestialTales
Vic 20 är, och kommer alltid att vara den mest avancerade datorn någonsin.

Även om grafiken var väldigt simpel, så var det något speciellt med stämningen i Vic-20-spelen.
Citera
2025-04-17, 18:08
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsaft69
Ja, snacka om att tiden går fort datorn jag köpte sist har inte en cd-läsare. Man måste köra via USB-cd spelare för att ens använda cd. Disketter har väl inte funnits på dator sen 10-20 år.

Det är synd faktiskt, eftersom det gavs ut mycket bra på CD-rom.
Citera
2025-04-17, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Det är synd faktiskt, eftersom det gavs ut mycket bra på CD-rom.
Fast kvaliteten va sämre
Citera
2025-04-17, 18:45
Medlem
Fs1 flyga till ett vitt streck med grön mark.
Speaker ljud dr drdr dr .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in