Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Ah, nu menade jag tidigt 90-tal och några år framåt. Alltså innan de flesta hade internet hemma, och jag fick tillgång till det förhållandevis tidigt. FB fanns inte då...,
Jag hade internet redan innan det blev allmänt tillgängligt, och var aktiv online även då. Men det var en helt annan tid. Innan den breda allmänheten kopplade upp sig omkring 1996, vilket av vissa beskrevs som att pöbeln släpptes in, präglades internet av en annan ton. Det var en lugnare plats med en tydlig akademisk nivå och en respekt för kunskap och utforskande.
När vanliga användare började strömma till förändrades atmosfären snabbt. Det kändes plötsligt som en semesterliknande cirkus dit mängder av turister anlänt utan känsla för sammanhang, ton eller grundläggande uppförande.
Tidigare var datorerna ett verktyg för att skapa. Man programmerade, byggde spel, utvecklade egna lösningar och lärde sig längs vägen. Det fanns en vilja att förstå och bygga snarare än att bara konsumera. Det var just den andan som gav internet sitt verkliga värde från början. Det är väl så på sätt och vis nu också fast med tyngden åt media konsumtion och spelande?
En annan sak som jag kan uppleva, att eftersom grafiken var så undermålig överlag, så var man imponerad av mycket mindre underverk. Idag är det tvärtom, allt saknar känsla för att det är så bra på något sätt där det är svårt att sätta pricken ovanför i:et bildligt.