2025-04-15, 20:03
Medlem
Kalk-Allans avatar
Nu eftersom jag bara ser på fotboll och då Svensk fotboll, förekommer säkert i andra sporter också.

Så fort en spelare blir intervjuad så när de ska svara på frågan så börjar det med "Nej" eller "Nä" oavsett om det egna laget leder eller ligger under, spelar ingen roll om det är blatte svenska eller ren svenska, alltid typ "Nä, men vi spelar bra" eller "Nä, vi spelar inte bra" Varifrån kommer detta tror ni? Vet att Zlatan tidigt höll på med detta, kommer det därifrån?
2025-04-15, 20:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Nu eftersom jag bara ser på fotboll och då Svensk fotboll, förekommer säkert i andra sporter också.

Så fort en spelare blir intervjuad så när de ska svara på frågan så börjar det med "Nej" eller "Nä" oavsett om det egna laget leder eller ligger under, spelar ingen roll om det är blatte svenska eller ren svenska, alltid typ "Nä, men vi spelar bra" eller "Nä, vi spelar inte bra" Varifrån kommer detta tror ni? Vet att Zlatan tidigt höll på med detta, kommer det därifrån?

"Tycker du att GAIS spelade bra under andra halvlek?" frågar Sportspegeln..
Glenn svarar:
"Nä"..

Är det något annat du undrar?

Edit:
Väldigt många idrottare har "femma" i idrott, kanske i träslöjden också.. Men de har oftast inget "läshuvud".. (Tvåa eller etta i övriga ämnen). Alltså skolbetygen..
(Etta och tvåa var sämst i gamla betygssystemet)
Senast redigerad av kraftfoder 2025-04-15 kl. 20:29.
2025-04-15, 20:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Ja det kan man undra. Nej det kan man undra. Fast så gjort förr, tex

(FB) Nej men... - Varför börjar så många intervjusvar med denna formulering? (2019)
2025-04-15, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

(FB) Nej men... - Varför börjar så många intervjusvar med denna formulering? (2019)
Skarpt minne att bara komma ihåg en tråd från 2019 som bara har 18 inlägg som du inte ens har skrivit i.
2025-04-15, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Tycker du att GAIS spelade bra under andra halvlek?" frågar Sportspegeln..
Glenn svarar:
"Nä"..

Är det något annat du undrar?

Edit:
Väldigt många idrottare har "femma" i idrott, kanske i träslöjden också.. Men de har oftast inget "läshuvud".. (Tvåa eller etta i övriga ämnen). Alltså skolbetygen..
(Etta och tvåa var sämst i gamla betygssystemet)
Sluta tramsa.

”ni vinner med 5-0 idag, vad var nyckeln till framgången?”

”nej men jag tycker att vi hade ett bra lagspel….”

Inte bara idrottare som svarar så.
2025-04-15, 22:43
Medlem
Sqrbankens avatar
Intressant notis, inte tänkt på det tidigare. Kanske att det är en typ av förkortning på nått ödmjukt "nej, jag vet inte riktigt/exakt men tror" vi spelar bra <input anledning>/vi spelar dåligt <input anledning> (...) -> "nä... vi spelar bra...håller högt tryck och (...) ?
2025-04-15, 23:38
Medlem
Jag insåg precis att jag pratar så här till vardags.
Jag har "näet" "naet" som en ton istället för att jag uttalar det typ.

Så det blir typ "-*nämn*/*nä*men det gick ganska bra på provet idag faktiskt"

Alltså jag sitter här nu och funderar på om det handlar om en prestationsfråga, alltså för till exempel inför en match så är det ju osäkert på om det går bra eller inte, det är varken ja eller nej. Sen efter matchen då kommer frågan: "Tyckte du att ni spelade en bra match fram till slutmålet som gav er vinst?" -*nämn* det är klart vi gjorde allt vi kunde och nu satte vi faktiskt bollen i mål och vann, så det känns bra." Och man pratar ju också i DÅ-tid vilket betyder att den osäkra frågan om spelarnas prestationer ja/nej är ju kvar och då inleds svaret negativt.

Jag såg ju också precis att jag drog referensen "prov" på min exempel fråga, så det kanske har en koppling.

"Gick det bra att köra ner till Kroatien med släp? -nää men de gick väl bra." Prestationsfråga

"tycker du det är skönt att sova?" Ingen prestationsfråga eller haha
INGEN svarar väl "-nääää men de är rätt gött faktiskt"
då svarar man väl med en positiv början eftersom att det är väl nästan alla som tycker att sova är skönt om man inte har problem liksom

Fråga någon som sitter och äter nutella direkt ur burken om det är gott
då inleder de inte svaret med "näää jag älskar nutella"
2025-04-15, 23:48
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Intressant notis, inte tänkt på det tidigare. Kanske att det är en typ av förkortning på nått ödmjukt "nej, jag vet inte riktigt/exakt men tror" vi spelar bra <input anledning>/vi spelar dåligt <input anledning> (...) -> "nä... vi spelar bra...håller högt tryck och (...) ?
Ja men det är intressant Nej eller Nä är väll negativa uttryck egentligen? Och kolla alla spelar intervjuer du ser från nu och framåt så kommer du märka det... Jag påtalade detta för en fd kollega för 10 år sedan så ja jag har märkt detta en låååååång tid
2025-04-16, 04:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Sluta tramsa.

”ni vinner med 5-0 idag, vad var nyckeln till framgången?”

”nej men jag tycker att vi hade ett bra lagspel….”

Inte bara idrottare som svarar så.

Vi pratar inte om samma saker.
Jag pratar om enstaviga ord, typ "nä"/ja. Har sett sådana intervjuer i parti och minut. Idrottaren säger bara "nä"/ja, och inget annat.
(TS ger ett bra exempelvis på Zlatan)
2025-04-16, 06:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan

Det ger den som ska svara en extra halvsekund/sekund att tänka efter vad de ska svara.
2025-04-16, 06:22
Avstängd
Galejans avatar
Fyllnadsord. Finns i alla språk. ”Well” i engelskan är ett annat exempel.

Helt meningslöst men det fyller väl syftet att få igång svaret hos någon som inte är så van att sätta ord på sina tankar i vanliga fall…
2025-04-16, 09:32
Moderator
Dretskols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Fortsätt i tråden ovan. Denna låses då diskussionen i sig lämpar sig bättre i Språk än Övrig sport.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in