2025-04-16, 18:25
Medlem
knashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tja, professorer har varken monopol på kunskap, erfarenhet eller åsikter. Föreslår att du tittar på debatten 2022 mellan din älskling John Mearsheimer och Carl Bildt där de diskuterar Ukraina.
https://www.youtube.com/live/_aNMOEQ...UH1_pLFbjHAi2d

Trump hade naturligtvis inte kunnat förhindra den fullskaliga invasionen 2022 lika lite som han kunde avsluta kriget på 24h. Efter att Zelensky träffade Trump innan valet i höstas konstaterade Zelensky att Trump inte hade en susning om hur han skulle få slut på kriget.
Tack för tipset. Jag har kollat merparten av debatten och jag tycker inte Bildts rysskräck håller mot professorn rationalitet.
Ärligt talat är Bildt bara en globalistpuppet som försöker gaslighta alla för att undvika att ta ansvar för all krig och död som Nato och Usa´s utrikespolitik orsakat under täckmanteln att införa "liberal demokrati" i andra länder..
Fyfan när det gamla gardet är borta så kommer världen bli en bättre plats.
Citera
2025-04-16, 20:52
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knash
Japp det hade han gjort. Utan Natos-expansion till öst, som skett sedan 90-talet, så hade ingen konflikt skett.

Om ni vill förstå konflikten så lyssna på John Mearsheimer som summerar bakgrunden kortfattat:

https://www.youtube.com/watch?v=emD1...nAndersonMedia

Eller en denna mini doc som refererar till Jeffrey Sachs tal i Cambridge om konflikten.

https://www.youtube.com/watch?v=RiK6...b_channel=JUJU

Eller så struntar ni i det och förblir korkade.

Ryssland kunde ju undvika krig då NATO var ändå inget hot.

Dessutom så rustade NATO även ned.
Citera
2025-04-25, 14:52
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Det är ju helt omöjligt att svara på då det är den typiska ”what if…” situationen.

Om jag hade varit president i USA hade jag också kunnat stoppa detta kriget, men vi kommer aldrig få veta för jag ställde inte upp som kandidat, kanske får göra det nästa val!

Jag hade inte ens behövt vara USA:s president. Jag är såpass skicklig att jag hade kunnat vara president för något litet afrikanskt land och lyckats stoppa kriget i Ukraina.
Citera
2025-04-25, 14:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knash
Kollar på länkarna jag länkade tidigare och lyssna på professorerna så förstår du Rysslands synvinkel.

Men det är skitsnack, Ryssland nämnde inte Nato som anledning att invadera Ukraina förrän långt efter att invasionen påbörjats. Det var först när de här "Nato-labben" som "producerade virus som bara angrep etniska ryssar" som Nato började användas som argument för invasionen.

Notera också att Trump själv påstod att Krim tillhörde Ukraina så sent som 2018. Trumps utrikespolicy var att Krim tillhörde Ukraina och att Ryssland skulle lämna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in