• 1
  • 2
2025-04-14, 19:41
Medlem
engammalfisks avatar
En stor dum sak är alla mängder förpackningar, det har kommit larm om att mikroplast ökar i hjärnorna och finns även i foster.

Mer saker i lösvikt & påfyllning krävs ifall människan vill fortsätta leva som ras. Papp vet jag inte om det är bättre miljömässigt där måste man ju skövla natur som behövs för att generera syre.

Och det behövs mer än "grön påse är mat, elda resten", mer färger tack och så mer än bara 1 stor tunna.

Ett till problem är att svenskar är så snåla, varenda av de 7 stora butikerna försöker de flesta framstå som extra billiga då blir det mycket grossist bulk & vådligt innehåll från Burkina Faso där man blir flamskyddssäker efter en portion.

Vissa saker är för dyra, 1 mango eller apelsin ska inte kosta 25 kronor & en del saker är för billiga vilket ledet till överpris på andra saker.

Förr = billigt & gick runt helt utmärkt, på 90 talet fast det läsk för under 3 kronor & piggelin glass kostade 4 kronor, ingen gick i konkurs.
Nu = 1 glass för 32kr. honung & ost kostar som guldsmycke.

Kanske är så också delvis att mycket hålla under armarna stöd på gräddfils bönder har gjort att de som odlar för att leva 1 dag till är satta ur spel.
Senast redigerad av engammalfisk 2025-04-14 kl. 19:44.
Citera
2025-04-14, 20:00
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Nätad stek (nöt,willys) senig ,dålig inte lönt laga till.
Nope, du betalar för kattmat!

Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
En stor dum sak är alla mängder förpackningar, det har kommit larm om att mikroplast ökar i hjärnorna och finns även i foster.

Mer saker i lösvikt & påfyllning krävs ifall människan vill fortsätta leva som ras. Papp vet jag inte om det är bättre miljömässigt där måste man ju skövla natur som behövs för att generera syre.

Och det behövs mer än "grön påse är mat, elda resten", mer färger tack och så mer än bara 1 stor tunna.

Ett till problem är att svenskar är så snåla, varenda av de 7 stora butikerna försöker de flesta framstå som extra billiga då blir det mycket grossist bulk & vådligt innehåll från Burkina Faso där man blir flamskyddssäker efter en portion.

Vissa saker är för dyra, 1 mango eller apelsin ska inte kosta 25 kronor & en del saker är för billiga vilket ledet till överpris på andra saker.

Förr = billigt & gick runt helt utmärkt, på 90 talet fast det läsk för under 3 kronor & piggelin glass kostade 4 kronor, ingen gick i konkurs.
Nu = 1 glass för 32kr. honung & ost kostar som guldsmycke.

Kanske är så också delvis att mycket hålla under armarna stöd på gräddfils bönder har gjort att de som odlar för att leva 1 dag till är satta ur spel.
Verkligen, GBs nya Magnum har ett literpris på 300 kr. Den är proppad med skit. Priserna har inte justerats efter marknaden utan har stuckit iväg något kolossalt. Samtidigt som det är sämre skit.
Citera
2025-04-14, 20:02
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Nej, jag är inte noga. Jag bryr mig om pris, smak, tillagnings komplexitet, tillagningstid, utseende, lukt. Innehållet tittar jag bara på om det är sötsaker för att veta om det kommer smaka rapsolja eller palmolja, sötningsmedel eller socker. Om jag köper något som jag inte gillar så undviker jag att köpa det igen.

Mina matpriser har inte gått upp så mycket. Jag handlar också på ICA. En mjölk kostar 14 kr/l där jag handlar. Det ni betalar för är inflationen som er girighet har fixat. Fokusera på produktion eller grina över att det inte finns billiga varor att konsumera.

Medan ni dissar era butiker så testar min butik nya recept på fikabröd. MMmm asså så goda bullar! 10 kr för en riktigt god bulle, jag lägger säkert 100 kr på fika i veckan. Billigt och bra.

Jag är stolt över min butik som höjt priserna lite bara. Helt fantastiskt. Låter ju som om resten av landet skulle betala 20 för en mjölk.
10 kr för en butiksbakad bulle betalar jag gladeligen för. Vart ligger din ICA-butik? Här i Stockholm är priserna absurda och maten är av sämsta kvalitet.
Citera
2025-04-15, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
10 kr för en butiksbakad bulle betalar jag gladeligen för. Vart ligger din ICA-butik? Här i Stockholm är priserna absurda och maten är av sämsta kvalitet.

Fast för 10kr är det alltid nåt skit i som palmolja eller giftig margarin och maxibutikerna som använder riktigt smör använder ofta bovaer skräpsmöret från valio.

Och maxibutikerna köper in nåt skitvetemjöl där man använder genmanipulerat xylanas?tillverkat med hjälp av gmo bakterier i vetemjölet.

HAr sagt till många gånger men de vägrar byta ut det till normalt vetemjöl.Antar att nån på ica högre upp fått en mutdeal för att erbjuda skiten till alla maxi butiksbagerier i sverige.

Möjligtvis att nacka maxi inte använder den(osäker) för de har extremt mycket högre klass på hela sitt bageri och kan mäta sig med riktiga konditorier.
Troligtvis bäst i sverige.
Citera
2025-04-15, 07:06
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Bacon (Scan, ICAs är ännu värre), 50% fläsk, 50% kött
Vad är fläsk om inte kött?

För övrigt vågar jag påstå att det inte har skett nämnvärda förändringar de senaste åren. Den frysta kycklingen har alltid varit 20% vatten, e-medel har funnits ett bra tag, sötningsmedel palmolja likaså och så vidare.
Citera
2025-04-15, 07:12
Avstängd
Citat:
Nope, du betalar för kattmat!

Verkligen, GBs nya Magnum har ett literpris på 300 kr. Den är proppad med skit. Priserna har inte justerats efter marknaden utan har stuckit iväg något kolossalt. Samtidigt som det är sämre skit.

Ja, och symbolen "litet hjärta i stort hjärta" har en gliring till pedofilin. Det var en hemlig signal mellan pedofiler redan för 70 pr sedan. Horribelt. Bojkotta!
Citera
2025-04-15, 09:19
Medlem
YP4XQs avatar
Effektiviseringens tid satte dålig prägel. Allt har så in i helvetes optimerats så det finns inte itrymme för mina lilla micromillimeter längre.

Kilopriset på kyckling är beräknat i foderkostnaden för uppfödaren. Likadant med frukt som mognas i gaser i mogningsanläggningar, det är billigare och snabbare än att låta de växa längre på träden och mognas naturlig väg.

Det konstlas, skalas, skärs och dopas i alla produkter, annars verkar ju ingen kunna överleva på produktion av dem. Lampor, bilar, elektronik byggs med en bestämd livslängd.
Detta ihop med konsumenträtter såsom garantier, försäkringar så SKA de inte hålla längre än nödvändigt, så producenterna kan sälja nytt - eller reparera mot kostnad. Eftermarknaden är ju lika viktig som nyförsäljning... Saker ska inte hålla helt enkelt

Skattetrycket tror jag det är som är ohållbart. Staten kostar för mycket pengar.
Citera
2025-04-15, 09:38
Medlem
vad har hänt med arboga skivbar leverpastej?
smaken har blivit sämre och jag blir konstig i magen om jag äter lite drygare av den

jag är lite snål och gillar leverpastej då den är både god,billig och nyttig

får väl bli scans ungsbakade i fortsättningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här