2025-04-13, 17:50
Jag äter S-märken ett supersalt och ett supersurt i par.

Den senaste tiden har jag märkt att antalet diffar i påsarna. Det är inte heller fråga om ett märke utan ibland skiljer det så mycket som tre märken i påsarna vilket får mig att tro att Sverige är rena rama Kongo nuförtiden.

Är det någon annan som märkt av detta och vad kan man göra åt saken?
Citera
2025-04-13, 18:02
Finns väll vågar i dom flesta butiker, ta med dig några dussin till vågen och se vilket som väger mest
Citera
2025-04-13, 18:24
Medlem
Står 80 g på påsen.
Citera
2025-04-13, 18:55
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolarPowered
Jag äter S-märken ett supersalt och ett supersurt i par.

Den senaste tiden har jag märkt att antalet diffar i påsarna. Det är inte heller fråga om ett märke utan ibland skiljer det så mycket som tre märken i påsarna vilket får mig att tro att Sverige är rena rama Kongo nuförtiden.

Är det någon annan som märkt av detta och vad kan man göra åt saken?

Bra konsumentinformation detta 😉
Jag har även upplevt att dem ”supersalta” inte alls varit salta utan smakat som dem varit sockrade, det finns bättre salt godis på marknaden.
Citera
2025-04-13, 21:35
Medlem
ElexirPharmas avatar
Den faktiska kvantiteten får avvika från den fastställda kvantiteten som står på förpackningen.

Livsmedelsverket har till och med sammanställt en tabell över hur ofta avvikelser för en vara får förekomma. Se 11 § i länken nedan.

Det innebär att du surt nog kan få mindre bitar i din godisförpackning utan att det strider mot lagen. En nitlott helt enkelt.

https://www.swedac.se/wp-content/upl...FS-2017_1-.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in