Kontaktade vårdcentralen via formulär på 1177 i höstas och skrev att jag var intresserad av statin i viss dos plus ezetimib. Skrev också att jag inte var i behov av högkostnadsskydd. Fick träffa en sjuksköterska och "beviljades" statin. Ezetimib nekades dock som jag förstår det för att reglementet i dagsläget säger att man ska pressa upp statindosen till maximalt tolerabla dos innan man förskriver ezetimib.
Diverse kändisläkare på youtube som Brad Stanfield, Mohammed Alo och Gil Carvalho samt (tidigare) Peter Attia kör alla med statin i låg/mediumdos plus ezetimib. De kan ju skriva ut åt sig själva och strunta i riktlinjerna.
Fråga: Hur får man enklast och billigast ut ett recept på Ezetimib via nätläkare eller på annat sätt?
"Dokteronline" skriver att man kan få ut en packe om 90 piller 10 mg Ezetimib för 900 kronor men det är tio gånger priset på exempelvis Apotea.
Statiner och ezetimib sänker kolesterol via olika mekanismer. För kopplingen mellan LDL-kolesterol och ateroskleros så tycker jag att grafiken längst upp i artikeln jag länkar nedan säger mycket. Idealt vill man åtminstone ner mot 60 mg/dl LDL.
https://www.jacc.org/doi/10.1016/j.jacc.2017.10.024