2025-04-13, 17:28
Medlem
Kontaktade vårdcentralen via formulär på 1177 i höstas och skrev att jag var intresserad av statin i viss dos plus ezetimib. Skrev också att jag inte var i behov av högkostnadsskydd. Fick träffa en sjuksköterska och "beviljades" statin. Ezetimib nekades dock som jag förstår det för att reglementet i dagsläget säger att man ska pressa upp statindosen till maximalt tolerabla dos innan man förskriver ezetimib.

Diverse kändisläkare på youtube som Brad Stanfield, Mohammed Alo och Gil Carvalho samt (tidigare) Peter Attia kör alla med statin i låg/mediumdos plus ezetimib. De kan ju skriva ut åt sig själva och strunta i riktlinjerna.

Fråga: Hur får man enklast och billigast ut ett recept på Ezetimib via nätläkare eller på annat sätt?

"Dokteronline" skriver att man kan få ut en packe om 90 piller 10 mg Ezetimib för 900 kronor men det är tio gånger priset på exempelvis Apotea.

Statiner och ezetimib sänker kolesterol via olika mekanismer. För kopplingen mellan LDL-kolesterol och ateroskleros så tycker jag att grafiken längst upp i artikeln jag länkar nedan säger mycket. Idealt vill man åtminstone ner mot 60 mg/dl LDL.

https://www.jacc.org/doi/10.1016/j.jacc.2017.10.024
Citera
2025-04-13, 17:48
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agge2
Ezetimib nekades dock som jag förstår det för att reglementet i dagsläget säger att man ska pressa upp statindosen till maximalt tolerabla dos innan man förskriver ezetimib.
"Som jag förstår det"
Berätta hur du förstår det.
Citera
2025-04-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
"Som jag förstår det"
Berätta hur du förstår det.

Tittar man på Region Stockholms "kloka lista" så står det bland annat att ezetimib ska användas som "Tilläggsbehandling till statin för patienter som inte når önskvärda LDL-nivåer."

https://klokalistan.se/terapiomrade/hjarta-och-karl.html

Riktlinjerna kan möjligen tolkas som att du ska "bevisa" att din tioårsrisk enligt Score/Score2 för hjärtinfarkt är tillräckligt hög trots att du redan går på högsta statindosen du mäktar med.

Jag kan ju köpa att om man vill ha medicin med högkostnadsskydd/ rabatt från staten/landstinget så bör man kunna bevisa att man är tillräckligt illa däran.

Är man villig att betala själv så gäller generellt för kolesterol att "ju lägre ju längre ju bättre" och då är inte tioårsriskskattningarna så intressanta.
Citera
2025-04-13, 18:25
Medlem
Riddarhusets avatar
Om det inte finns några kända biverkningar för just dig med atorvastation kan ju de generella argumenten vara att
- öka risken för muskelsymtom, leverspåverkan eller andra dosrelaterade biverkningar vid 40 mg.
- studier har visat att atorvastatin 20 mg + ezetimib 10 mg kan sänka LDL nästan lika mycket eller mer än atorvastatin 40 mg ensamt.
----------
Det räckte för mig när jag hade 20 mg atorvastation och kinesisk läjkare på vårdcentral skrev ut ezetimib.
Men sjuksköterskan skulla aldrig ha vågat gå ifrån normalfallet då det beslutet inte är delegerat.
Citera
2025-04-13, 22:22
Medlem
Storstadskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agge2
Kontaktade vårdcentralen via formulär på 1177 i höstas och skrev att jag var intresserad av statin i viss dos plus ezetimib. Skrev också att jag inte var i behov av högkostnadsskydd. Fick träffa en sjuksköterska och "beviljades" statin. Ezetimib nekades dock som jag förstår det för att reglementet i dagsläget säger att man ska pressa upp statindosen till maximalt tolerabla dos innan man förskriver ezetimib.

Diverse kändisläkare på youtube som Brad Stanfield, Mohammed Alo och Gil Carvalho samt (tidigare) Peter Attia kör alla med statin i låg/mediumdos plus ezetimib. De kan ju skriva ut åt sig själva och strunta i riktlinjerna.

Fråga: Hur får man enklast och billigast ut ett recept på Ezetimib via nätläkare eller på annat sätt?

"Dokteronline" skriver att man kan få ut en packe om 90 piller 10 mg Ezetimib för 900 kronor men det är tio gånger priset på exempelvis Apotea.

Statiner och ezetimib sänker kolesterol via olika mekanismer. För kopplingen mellan LDL-kolesterol och ateroskleros så tycker jag att grafiken längst upp i artikeln jag länkar nedan säger mycket. Idealt vill man åtminstone ner mot 60 mg/dl LDL.

Jag får Ezetimibe från blodtrycksdoktorn.se. Det är ingen statin men med likvärdig effect. Jag får muskelvärk av statiner, så jag fick denna som funkar bra
Citera
2026-03-10, 12:15
Medlem
Jag struntade i nätläkare och gick till en privatläkare som skrev ut ezetimib utan problem. Inte direkt billigt men utan tjafs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in