• 1
  • 2
2025-04-13, 22:57
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Letar du begagnade bilar i nån motortidning eller vad är problemet?

Begagnade elbilar runt 500k finns det ju hur mycket som helst av. Ny bra elbil för 500k är lite mer kämpigt.

Klart det finns… Men det är få som lever upp till våra önskemål.
Jag kan tänka mig att pruta lite på räckvidden om resten av bilen är riktigt bra.
Just nu funderar vi på en begagnad BMW iX 40. Den ska gå lite under 40 mil under bra förhållanden.
Problemet är att det kommer att släppas en hel del nya spännande modeller i höst, och då står man väl där och har köpt för tidigt.
Citera
2025-04-13, 22:59
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
BMW iX3, Audi E-tron. Stora och bekväma är de i alla fall.

Flera av de saker du räknar upp är helt oviktiga för vardagsbruk. Till vardags vill man ladda sin elbil hemma över natten, och då spelar laddningshastighet, förvärmning etc ingen som helst roll.

Vi åker en hel del långresor, och då spelar det roll.
Har börjat snegla lite åt BMW iX 40… Någon som har erfarenhet av en sådan?
Citera
2025-04-13, 23:08
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Klart det finns… Men det är få som lever upp till våra önskemål.
Jag kan tänka mig att pruta lite på räckvidden om resten av bilen är riktigt bra.
Just nu funderar vi på en begagnad BMW iX 40. Den ska gå lite under 40 mil under bra förhållanden.
Problemet är att det kommer att släppas en hel del nya spännande modeller i höst, och då står man väl där och har köpt för tidigt.

Alla Teslor, MB EQE EQS, Skoda Enyaq, BMW iX, Audi etron, osv.

Allt går in under budget om det är begagnade bilar och dina krav är inget särskilt.
Citera
2025-04-13, 23:18
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Alla Teslor, MB EQE EQS, Skoda Enyaq, BMW iX, Audi etron, osv.

Allt går in under budget om det är begagnade bilar och dina krav är inget särskilt.

Vilken av dom bilarna du nämnt anser du vara mest attraktiv om man ser till komfort och teknik?
Citera
2025-04-14, 00:16
Medlem
Citat:
Samtliga dessa bilar blir lite väl dyra om man lägger på lite utrustning.
Möjligtvis hamnar Subarun inom budget, men den tror jag inte når upp till den räckvidden vi önskar.

Subarun ser ut att möta dina krav. Dessutom är det rabatt för tillfället, upp till 80 000 kr.
Citera
2025-04-14, 01:35
Medlem
Kanske inte vad du tänkt dig men kanske en begagnad KIA EV från -22 med 4000 mil finns från 250 kkr? Fortfarande med 4 år kvar på garantin. Visst är laddningen långsam men förvärmer batteriet. Mer än 40 mil verkar vara få som klarar i rejäl vinterkyla om du ska åka varmt och skönt. Ska du köra långt och behöver ladda publikt väääldigt ofta finns dieselbilar.
Citera
2025-04-14, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
BMW iX3, Audi E-tron. Stora och bekväma är de i alla fall.

Flera av de saker du räknar upp är helt oviktiga för vardagsbruk. Till vardags vill man ladda sin elbil hemma över natten, och då spelar laddningshastighet, förvärmning etc ingen som helst roll.

Instämmer 100%
Bara folk som aldrig ägt en elbil som är fixerade vid laddhastighet.
I verkligheten snabbladdar du 5ggr per år, mest på semester med familjen. Du lägger då 15minuter på att installera och sätta upp betalappen (igen).
Plus 15-30 minuter på själva laddandet (du ska bara ha nog ström för att komma fram) beroende på vilken bil du köpt.
Citera
2025-04-14, 14:51
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Instämmer 100%
Bara folk som aldrig ägt en elbil som är fixerade vid laddhastighet.
I verkligheten snabbladdar du 5ggr per år, mest på semester med familjen. Du lägger då 15minuter på att installera och sätta upp betalappen (igen).
Plus 15-30 minuter på själva laddandet (du ska bara ha nog ström för att komma fram) beroende på vilken bil du köpt.

Nja… Vi har redan en elbil i familjen, så vi vet mycket väl vad vi har för behov.
Aldrig något strul med någon laddapp, bara att stoppa i handtaget i bilen så sköter automatiken resten. Jag behöver inte ens starta appen eller ta fram varken tag eller betalkort.
Men, visst… Snabbladdning sker inte så ofta.
Citera
2025-04-14, 23:11
Medlem
Citat:
Nja… Vi har redan en elbil i familjen, så vi vet mycket väl vad vi har för behov.
Aldrig något strul med någon laddapp, bara att stoppa i handtaget i bilen så sköter automatiken resten. Jag behöver inte ens starta appen eller ta fram varken tag eller betalkort.
Men, visst… Snabbladdning sker inte så ofta.

Ja Tesla är ju i en helt annan liga där.
Men nu är det kortbetalning på allt fler snabbladdare, så det börjar fungera ganska bra nu för icke-teslor nu med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in