Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror att rymdsektorn ger väldigt många jobb. Men konkurrensen är mycket stor. Boeing ligger i bakvattnet nu, något organisationsfel eller att politikerna håller upp sysselsättningen bara för jobben, inte för utvecklingen.

Jag tror just rymdsektorn drar åt sig know how som kommer alla tillgodo, vinsterna kommer inte bara de rika ägarna tillgodo. Och har tekniker och ingenjörer bra inkomster och dåligt med fritid köper man tjänster på sina fastigheter till och med sexiga Nannys. Ja detta var lite skämt. Men den som har bra jobb skall inte behöva slita med målning av huset eller städning. Och så här skapar vi sysselsättning.

Sedan tror jag att Trumpiga förhållanden kan underlätta för små företag att växa, dra åt sig den kunniga arbetskraften och du får samma injektion här som i rymdsektorn.

Om man kan få fart på bilindustrin är tveksamt. Vad tusan skall vi egentligen satsa på när allt står och väger, vi har samma problem i Sverige, vill vi ha dessa elbilar egentligen?

Jag tror att USA kan ta kliv i teknikutvecklingen, den behöver inte ligga i Kina.
USA behöver forskning i energisystemen, vi står och stampar.

Boeing går ganska dåligt nu, medan det går bra för Air bus. Det blev ännu sämre för Boeing med Trumps tilltag i tullbranschen.

Och om universitet tappar folk i USA så blir det väl svårt att ta kliv i teknikvärlden tror du inte?

Och de små företagen som behöver delar och saker utifrån för att de inte finns i USA har inte råd att köpa dessa med de tullar som nu är.

Kan du hålla med mig eller har du några argument mot mig som jag har missat i mitt tänkande?
Citera
2025-04-24, 19:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
Boeing går ganska dåligt nu, medan det går bra för Air bus. Det blev ännu sämre för Boeing med Trumps tilltag i tullbranschen.

Och om universitet tappar folk i USA så blir det väl svårt att ta kliv i teknikvärlden tror du inte?

Och de små företagen som behöver delar och saker utifrån för att de inte finns i USA har inte råd att köpa dessa med de tullar som nu är.

Kan du hålla med mig eller har du några argument mot mig som jag har missat i mitt tänkande?

Du har flera poäng i ditt tankearbete. Men Boeings kris började innan Trump tillträdde. Det är rätt som du säger att komponenter blir dyrare och kan slå mot den amerikanska industrin. Men jag tror att administrationen har lösningar på detta.
Vad gäller universiteten så skulle jag tro att vissa Reps hämnas, i vart fall MAGA-falangen. Universiteten har gått för långt i att motarbeta nationalismen, för många huvuden sticker upp och behöver skäras av. Ett enormt slöseri.
Jag är inte helt insatt, men det är gammalt groll. Jag är likadan och skulle vilja slå mot SVT och SR som är inte opartiska. Detta är naturligtvis off topic. Träsket måste rensas överallt men frågan är om det blir primitivt. Som om dom som mobbat nu skall bli mobbade.
Träsket återkommer i framtiden så det blir svårt att rensa. Den som rensar kommer en gång att själv bli utrensad... ....
Citera
2025-04-25, 08:30
Medlem
Citat:
Du har flera poäng i ditt tankearbete. Men Boeings kris började innan Trump tillträdde. Det är rätt som du säger att komponenter blir dyrare och kan slå mot den amerikanska industrin. Men jag tror att administrationen har lösningar på detta.
Vad gäller universiteten så skulle jag tro att vissa Reps hämnas, i vart fall MAGA-falangen. Universiteten har gått för långt i att motarbeta nationalismen, för många huvuden sticker upp och behöver skäras av. Ett enormt slöseri.
Jag är inte helt insatt, men det är gammalt groll. Jag är likadan och skulle vilja slå mot SVT och SR som är inte opartiska. Detta är naturligtvis off topic. Träsket måste rensas överallt men frågan är om det blir primitivt. Som om dom som mobbat nu skall bli mobbade.
Träsket återkommer i framtiden så det blir svårt att rensa. Den som rensar kommer en gång att själv bli utrensad... ....

Ja Boeing hade problem innan, men det blev inte bättre av Trumps påhitt. Snarare dödsstöten.

Vad kan det finnas för lösningar på problem att få tag i komponenter till saker man vill producera? Jag kan inte komma på en enda.

Universitet har alltid haft lite skumma idéer det ligger i deras natur. Hade försöka förhindra det är som att skära av själva livsnerven i deras fria tankearbete.

Så visst jag förstår är tanken med tullarna att det ska tillverkas mer inhemskt i USA men om komponenter är för dyra så faller ju hela den tanken.

Sen när det är frågan om majskolvar eller annat lågvarukrafs så kommer det inte att startas någon produktion i USA eftersom det inte går att göra lönsamt. Det förhindrar bara amerikaner att köpa saker billigt som de vil ha.

Det här som Trump säger att man rippar USA på pengar om man säljer saker till USA men inte köper är ju jättekonstigt. Pengar är ju uppfunna. De används för att köpa på ett ställe och sälja på ett annat. Trump låter som om han vill starta någon slags utbyte med varor om vi köper vanilj av er så måste ni köpa något av oss. Det är som om han var tillbaka på stenåldern där man man inte hade pengar, fast man hade nog det redan då, i träpinnar med streck inristade på. De finns inte så många såna bevarande men det verkar vara klarlagt att de fanns tidigt i människans historia.

Så om amerikanerna köper vanilj från Madagaskar så säljer de något annat till något annat land. Det är ju det pengar är till för.

Jag fattar uppriktigt sagt inte alls vad det är me tullarna är tänkta att åstadkomma i verkligheten. Att Trump fantiserar om något är ju uppenbart men det är ju bara förvirrande och stör världshandeln som jag ser det.
Citera
2025-04-25, 14:57
Avstängd
Citat:
Ja Boeing hade problem innan, men det blev inte bättre av Trumps påhitt. Snarare dödsstöten.

Vad kan det finnas för lösningar på problem att få tag i komponenter till saker man vill producera? Jag kan inte komma på en enda.

Universitet har alltid haft lite skumma idéer det ligger i deras natur. Hade försöka förhindra det är som att skära av själva livsnerven i deras fria tankearbete.

Så visst jag förstår är tanken med tullarna att det ska tillverkas mer inhemskt i USA men om komponenter är för dyra så faller ju hela den tanken.

Sen när det är frågan om majskolvar eller annat lågvarukrafs så kommer det inte att startas någon produktion i USA eftersom det inte går att göra lönsamt. Det förhindrar bara amerikaner att köpa saker billigt som de vil ha.

Det här som Trump säger att man rippar USA på pengar om man säljer saker till USA men inte köper är ju jättekonstigt. Pengar är ju uppfunna. De används för att köpa på ett ställe och sälja på ett annat. Trump låter som om han vill starta någon slags utbyte med varor om vi köper vanilj av er så måste ni köpa något av oss. Det är som om han var tillbaka på stenåldern där man man inte hade pengar, fast man hade nog det redan då, i träpinnar med streck inristade på. De finns inte så många såna bevarande men det verkar vara klarlagt att de fanns tidigt i människans historia.

Så om amerikanerna köper vanilj från Madagaskar så säljer de något annat till något annat land. Det är ju det pengar är till för.

Jag fattar uppriktigt sagt inte alls vad det är me tullarna är tänkta att åstadkomma i verkligheten. Att Trump fantiserar om något är ju uppenbart men det är ju bara förvirrande och stör världshandeln som jag ser det.

Jag skall försöka ge dig ett vettigt svar. Kom precis från träningen och problemen med min kropp spreds till min hjärna.
Jag tror att Trump improviserar, men jag återkommer.
Citera
2025-04-26, 14:58
Medlem
Citat:
Jag skall försöka ge dig ett vettigt svar. Kom precis från träningen och problemen med min kropp spreds till min hjärna.

Ja gör det!
Citera
2025-04-26, 15:03
Medlem
Det har gått bara några få månader av tullkaos och där har Trump ändrat sig varenda vecka. Nästan hela övriga världen har visat kalla handen till att göra stora eftergifter till USA.

I detta politiska klimat skulle jag bli extremt förvånad om några företag ens hunnit ta något steg åt något håll överhuvudtaget för de är helt uppsnurrade.

Det som gäller ena dagen gäller inte nästa dag.

Börsen är rena berg och dalbanan.

Iallafall, några företag verkar ha gått ut med att de kan utöka verksamheten i befintliga fabriker som finns i USA, vilket är ett relativt litet beslut att ta, men som ändå i praktiken kommer att ta något år eller flera år att genomföra.

Att bygga upp helt nya fabriker och att flytta på en stor verksamhet, det låter sig inte göras på de 4 år som Trump kommer att härja. Övriga världen verkar istället mest vara inriktade på att öka samarbete mellan varandra istället vilket är en mycket lättare väg att ta.

Kan man inte sälja sin majs till amerikanen så kanske tysken är intresserad köpa den?

Några få länder är mer utsatta, jag tyckte mig uppfatta att t.ex Vietnam har satsat ganska hårt på amerikanska marknaden.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-04-26 kl. 15:16.
Citera
2025-04-26, 16:13
Avstängd
Citat:
Ja gör det!

Jag har inte kunnat analysera situationen. Jag sökte på hur amerikansk ekonomi går just nu men fick inga bra svar.

Jag "tror" ändå på ett amerikanskt uppsving genom att kostnader kapas hela tiden. Vi kan se historiskt på allt detta, Sovjetunionen förmådde inte dränera träsket och föll.

Både Europa och USA måste skyndsamt dränera träsken, den som inte är med oss är emot oss.

Ja detta var inget bra svar men jag kanske återkommer.
Citera
2025-04-26, 17:23
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
99% av alla städare är inte anställda på det företag de jobbar. Det är städfirmor som anlitas som i princip alltid är oseriösa. Grattis att ni på erat flretag har dem anställda direkt och att du råkar veta att de med sina lilla lön betalar 300:- i månaden till kommunal. Pajas!

Vi tillhör inte kommunal, det är Metall.
Citera
2025-04-26, 18:41
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ja verkligen! Nu till sist verkar han ha fattat att Putin inte vill ha fred utan driver med honom!
Tror du han kom på det själv eller är det nån som berättat för honom?
https://www.dn.se/varlden/trump-vet-inte-om-putin-vill-ha-fred/
Citera
2025-04-26, 18:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja verkligen! Nu till sist verkar han ha fattat att Putin inte vill ha fred utan driver med honom!
Tror du han kom på det själv eller är det nån som berättat för honom?
https://www.dn.se/varlden/trump-vet-inte-om-putin-vill-ha-fred/

Jag tror att Putin ser chansen att kunna utnyttja Trump. Och ja det är nog rådgivare inom administrationen som fått Trump att ändra inställning något.

Men med Trump kan man aldrig vara säker. Hans dagsform varierar kraftigt. Europa behöver steppa upp, Starmer behöver STRAMA upp sig och Merz framstå som en ny järnkanzler.

Även tuffe Uffe behöver skärpa sig och skänka JAS Gripen.
Citera
2025-04-26, 19:13
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Jag tror att Putin ser chansen att kunna utnyttja Trump. Och ja det är nog rådgivare inom administrationen som fått Trump att ändra inställning något.

Men med Trump kan man aldrig vara säker. Hans dagsform varierar kraftigt. Europa behöver steppa upp, Starmer behöver STRAMA upp sig och Merz framstå som en ny järnkanzler.

Även tuffe Uffe behöver skärpa sig och skänka JAS Gripen.
Ja förutom att Tuffe Uffe är en lame duck och kommer inte i nån större kostym.
Hoppas mer på Macron, Starmer och Merz.
Europeisk vapenindustri har nu guldläge! Ingen vågar nu handla vapen från ett opålitligt USA.
Vår upprustning kommer säkert att påverka övriga europeiska länder att hänga på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in