2025-04-12, 19:19
Medlem
Mina kära dotter brukar låna min telefon. Sedan två veckor tillbaka är det reklam när jag öppnar appar. Det gäller alla appar och inga specifika appar.

Jag misstänker att hon lyckats installera någon slags launcher då jag även tycker att utseendet i telefonen förändrats.

Jag kan inte hitta någon launcher. Hur ser jag om en sådan används?

Snälla, finns det någon kunnig därute som vet hur jag får bort dethär eländet?

Tack!
Citera
2025-04-12, 19:58
Medlem
I google play så finns det en sida där man kan se vilka appar man har installerat.
Citera
2025-04-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmuskler
I google play så finns det en sida där man kan se vilka appar man har installerat.

Jag har tittat där men det har faktiskt inte gjort mig något klokare.
Citera
2025-04-13, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Jag har tittat där men det har faktiskt inte gjort mig något klokare.

Titta under rubriken "Standardprogram". Den launcher som används (vare sig den är systemets vanliga eller custom) visas för mig under "Hemprogram", "Startskärmsprogram", "Startskärmsapp" e.d. (beroende på Android-version och kanske telefontillverkare). Det är förstås möjligt att de döpt den presumtiva "annonseringslaunchern" till något som låter oskyldigt, men det bör då ändå finnas flera olika alternativ att prova för att se om något av dem får bort annonserna.

Det finns väl också diverse antimalware-program du skulle kunna prova. Inte provat själv, men Malwarebytes verkar ha en gratisversion som verkar innehålla scanningdelen (men inte kontinuerligt skydd): https://play.google.com/store/apps/d...es.antimalware
Senast redigerad av vgebler 2025-04-13 kl. 06:13.
Citera
2025-04-13, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Titta under rubriken "Standardprogram". Den launcher som används (vare sig den är systemets vanliga eller custom) visas för mig under "Hemprogram", "Startskärmsprogram", "Startskärmsapp" e.d. (beroende på Android-version och kanske telefontillverkare). Det är förstås möjligt att de döpt den presumtiva "annonseringslaunchern" till något som låter oskyldigt, men det bör då ändå finnas flera olika alternativ att prova för att se om något av dem får bort annonserna.

Det finns väl också diverse antimalware-program du skulle kunna prova. Inte provat själv, men Malwarebytes verkar ha en gratisversion som verkar innehålla scanningdelen (men inte kontinuerligt skydd): https://play.google.com/store/apps/d...es.antimalware

Det verkar som skiten kommer från Facebook om jag klickar på informationsrutan när reklamen visas. Jag har inte Facebook -appen installerad men jag har märkt att Messenger bytt utseende och även fått någon Meta-funktion?!

Det verkar som att jag behöver ladda hem Facebook -appen för att komma åt inställningarna. Vad tror ni?
Citera
2025-04-14, 13:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Vad tror ni?
Kan vara cookies och skumma sidor som blivit godkända att skicka aviseringar, kolla i webbläsarens inställningar under aviseringar så kan du blockera sådant du inte känner igen ...Har själv 42 blockerade webbplatser.
Citera
2025-04-14, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kan vara cookies och skumma sidor som blivit godkända att skicka aviseringar, kolla i webbläsarens inställningar under aviseringar så kan du blockera sådant du inte känner igen ...Har själv 42 blockerade webbplatser.

Tack för tipset. Har nu stängt av aviseringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in