2025-04-12, 15:58
Moderator
HelgeBuks avatar
En bild sger mer n tusen ord: https://imgur.com/a/Bb9g9xV

Ska byta slagporten mot en takskjutport. Det som syns p bilden r lngst till hger befintlig drrkarm, som ska tas bort, sen regeln som nya porten ska fstas i (avser frstrka med nnu en 45x95 bredvid den) och i nederkant en betongsockel som verkar vara gjuten p plats runt hela garaget. Samma fast omvnt p andra sidan ppningen.

Som ni ser sticker betongsockeln ut utanfr regeln, ca 40 mm. Jag har fr avsikt att stta OSB utanp regeln (tog idag bort ful gammal spnskiva som satt dr) s d fattas 30 mm.

Tror ni jag kan f bort betongen ngorlunda enkelt (hacka med hammare och kil? Borrhammare? Cirkelsg med betongkapskiva?) eller r det bttre att stta en 30 mm trbit (lkt? Dlig koll p exakt vilka dimensioner som finns) som bara fyller upp utrymmet. Allts all belastning tas ju nd av regeln innanfr s ev tr skulle bara vara fr distans.

Jag r nybrjare inom bygg som ni kanske mrker. det mest avancerade jag gjort hittills r att bygga ett Ikea-kk...
Citera
2025-04-12, 20:02
Medlem
drunkmonkeys avatar
Vinkelslip med kapskiva fr sten/betong, hammare och en huggmejsel s gr det nog enkelt.
Jag hade nog satt en kldselbrda(ytterpanel) p utsidan av regeln, dels fr lite snyggare finish vid mlning och fr att skydda kanten p OSB-skivan.
Citera
2025-04-13, 09:36
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunkmonkey
Vinkelslip med kapskiva fr sten/betong, hammare och en huggmejsel s gr det nog enkelt.
Jag hade nog satt en kldselbrda(ytterpanel) p utsidan av regeln, dels fr lite snyggare finish vid mlning och fr att skydda kanten p OSB-skivan.

Tack fr svar! Kan det rcka med att man skr ett kanske 5-10 mm djupt spr hela vgen uppifrn och ner och sen knackar loss den biten eller br man sga sig igenom hela vgen och bara anvnda huggmejseln fr att finputsa lngst ner dr man inte riktigt kommer t med skivan?

Vi har tnkt stta panelbrda runt hela ppningen som salning, som du sger.
Citera
2025-04-13, 10:46
Medlem
drunkmonkeys avatar
Jag hade sgat kanske 2-3 snitt uppifrn och ner, sen gtt loss med huggmejseln i snitten. Nr allt betong r borta hade jag finlirat med vinkelslipen eller huggmejslen som du sa.
Om du tnker ha 2st 45x95 reglar p vardera sida, behver du nog inte kapa s mycket av betongklacken. Br rcka med att ta ca 5cm. Frutsatt att porten r rtt mtt i frhllande till ppningen. Dom mtten borde g att f av terfrsljaren, allts mtt p bredd av port+skenor. Typ portppning+5cm p respektive sida.
Citera
2025-04-13, 21:15
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunkmonkey
Jag hade sgat kanske 2-3 snitt uppifrn och ner, sen gtt loss med huggmejseln i snitten. Nr allt betong r borta hade jag finlirat med vinkelslipen eller huggmejslen som du sa.
Om du tnker ha 2st 45x95 reglar p vardera sida, behver du nog inte kapa s mycket av betongklacken. Br rcka med att ta ca 5cm. Frutsatt att porten r rtt mtt i frhllande till ppningen. Dom mtten borde g att f av terfrsljaren, allts mtt p bredd av port+skenor. Typ portppning+5cm p respektive sida.

Det behvs 95 mm fritt utanfr "ppningen" p vardera sida enligt manualen, men jag kommer f hem porten nrmsta dagarna s d kan jag mta hur mycket det faktiskt r som gr t till sjlva skenorna. Har infrskaffat betongskivor och huggmejsel idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in